Måte jag gå upp i arbetstid?
Lägger tråden här då jag har kollegor som är med här.
Jag har 75% på mitt 'ordinarie' jobb om jag så säger, ganska uselt betalt så jag har skaffat mig ett annat på 25%.
Jag vet att jag inte får jobba i en konkurrerande verksamhet men det gör jag inte heller.
Jag måste ha 100% jobb för att klara mig och nu har jag hört att min kollega ev kommer att bli sjukskriven en längre tid och då blir det mig de vänder sig till för att jag ska göra hennes del också.
(Hon har också 75% men vissa saker kommer jag nog slippa göra, dock blir det minst 150% jobb som de vill att jag ska göra på max 100% tid)
Grejen är den att jag tjänar bättre på mitt 'extra jobb' så jag vill ju inte släppa det, dessutom känns det inte ok att säga ifrån sig det nu efter knappa 2 månader. Det blir svårt för den arbetsgivaren att hitta någon som kan göra det jobbet iom att det bara är en dag och de absolut vill att man ska sitta där och göra det (ekonomijobb)
Om min ord arbgivare ber mig gå upp i tid, MÅSTE jag göra det då? Och om jag säger nej, måste jag ange skäl? De är lite såna här att de gärna vill att deras anställda ska finnas tillgängliga OM de behöver oss. Och jag har alltid förut ställt upp och jag har även gjort min kollegags jobb ett tag förut utan att gå upp i tid, men nu är det inte värt det känner jag, jag kommer inte att palla så länge som hon antagligen blir borta. (Minst 6 månader)
Hennes jobb är sånt att de inte kan plocka in någon utifrån heller, då blir det kaos, mitt jobb är lite likadant, men ändå något lättare att hitta en ersättare till men jag tvivlar på att de kommer att vilja göra det.
Om de 'kräver' att jag ska gå upp i tid, kan jag då kräva mer betalt? Jag har fått mer ansvar utan att ha fått mer i lön och det har jag förstått först nu att jag kunnat förhandla om. Jag jobbar åt staten om det har någon betydelse.