Inlägg från: Anonym (Förlovad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • Anonym (Förlovad)
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:07 följande:
    Förresten, detta med att dela ett brythjärta, det låter som något man håller på med i gymnasiet ungefär
    Det var bara ett löjligt exempel eftersom många vill ha en symbol, men man kan väl välja en vanlig ring utan att kalla det förlovning annars. Jag har själv aldrig hört om någon äldre i min släkt /nära vän som varit förlovade utan att tänkt gifta sig.
    SilverEmma skrev 2011-11-28 13:27:18 följande:
    Är din förlovning mindre värd för att andra gör annorlunda?
    Nej, självklart inte. Men jag tycker bara att man kan välja ett annat sätt att visa sin kärlek till varandra än att förlova sig med tanke på innebörden.
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:54 följande:
    Och dessutom så var din defintion av förlovning troligen förstörd innan du blev född
    Som sagt har jag aldrig hört att folk gjorde så tidigare, har bara märkt att det är vanligare att förlova sig för sakens skull utan att tänka på innebörden. Varför just välja att förlova sig? Kan man inte dela något annat tillsammans som symbol?
  • Anonym (Förlovad)
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:52:38 följande:
    Alla ser väl olika på saken?

Jag känner många som är förlovade och inte har en tanke på att gifta sig. Mina föräldrar har varit förlovad i 50 år och har aldrig haft en tanke på att gifta sig. Sen har inte alla ekonomin till att gifta sig heller. Vad är det då för fel att man byter ringar med varandra för att visa att man har lovat varandra att alltid vara den andra trogen (för det gör man ju då man gifter sig också)? Samma sak fast man inte tar det så långt.
    Man behöver inte gifta sig efter att man förlovat sig, det är inte så längre. Vakna upp!
    Jag är vaken, så du behöver inte väcka mig.

Men tycker du verkligen att det handlar om ekonomin när man väljer att stanna vid en förlovning? Vi ska som sagt gifta och sparar pengar för att ha råd med de bröllop vi vill ha. Men sen kan man välja att ha ett mycket billigare bröllop, så ekonomin kan det väl ändå inte handla om? I så fall vill man ju gifta sig.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!