• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • sextiotalist

Oj, den här frågeställningen har varit uppe flera gånger.
    Vi pratar om att förlova oss, men vi kommer inte att gifta oss (av juridiska skäl).
    Förr var förlovningen mer av trolovningsbiten, idag har jag många vänner som bara är förlovade och har varit det i över 20 år utan en tanke på att gifta sig.
    Jag skulle tro att ni yngre är lite mer konservativa när det gäller den biten, vi lite äldre har en annan syn.

Så bland mina vänner, i min generation, i min bekantskapskrets, är det inte alls ovanligt med livslånga förlovningar utan giftermål.

Det är ett sätt att visa att man håller ihop, men man kanske (av olika skäl) inte vill gifta sig.

Sedan vet jag att den del yngre har vissa vänskapsringar eller vad man kan kalla det för, och det är väldigt mycket "fjortis" över det hela.

Alla är inte intresserade av att gifta sig, det finns både för-och nackdelar med att vara gift, för (framför allt min) vår del så är nackdelarna överhängande.

• Anonym
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:19:33 följande:

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

Ja, jag tillhör kategorin som "förstör" din förlovning. Hur det nu är möjligt att låta mitt/vårt val styra vad NI anser er förlovning är....

suck.
  • sextiotalist

Förresten, detta med att dela ett brythjärta, det låter som något man håller på med i gymnasiet ungefär

• sextiotalist

Och dessutom så var din defintion av förlovning troligen förstörd innan du blev född

• Anonym

Jag förstår det inte heller. I min värld är man inte förlovad om man inte tänker gifta sig utan då har man bara bytt ringar med varandra. Jag tycker att man i så fall kan byta armband eller ha ringarna på andra fingrar.

• Anonym

Ja tror det är för att du ska ha nått att fråga om....

• Chazz Michael Michaels

För att man tänker gifta sig i framtiden.

Att, på fjortisvis, se förlovning som endast en lyxvariant (vari ligger lyxen?) av att "vara tillsammans" är barnsligt.

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • For all I care

Äsch, jag är förlovad men inte alls sugen på äktenskap. Jag tror liksom inte på äktenskap och allt det juridiska kan man ordna med ändå så att alla klarar sig vid dödsfall osv osv..
    Jag ser förlovningen som ett slags löfte till min sambo, att jag är hans och han är min. Det duger gott med att "bara" vara förlovade. 

• Anonym (Förlovad)
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:07 följande:
    Förresten, detta med att dela ett brythjärta, det låter som något man håller på med i gymnasiet ungefär
    Det var bara ett löjligt exempel eftersom många vill ha en symbol, men man kan väl välja en vanlig ring utan att kalla det förlovning annars. Jag har själv aldrig hört om någon äldre i min släkt /nära vän som varit förlovade utan att tänkt gifta sig.
    SilverEmma skrev 2011-11-28 13:27:18 följande:
    Är din förlovning mindre värd för att andra gör annorlunda?
    Nej, självklart inte. Men jag tycker bara att man kan välja ett annat sätt att visa sin kärlek till varandra än att förlova sig med tanke på innebörden.
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:54 följande:
    Och dessutom så var din defintion av förlovning troligen förstörd innan du blev född
    Som sagt har jag aldrig hört att folk gjorde så tidigare, har bara märkt att det är vanligare att förlova sig för sakens skull utan att tänka på innebörden. Varför just välja att förlova sig? Kan man inte dela något annat tillsammans som symbol?
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!