Inlägg från: sötgurka |Visa alla inlägg
  • sötgurka

Varför förlovar man sig?!

For all I care skrev 2011-11-28 13:32:07 följande:
    Äsch, jag är förlovad men inte alls sugen på äktenskap. Jag tror liksom inte på äktenskap och allt det juridiska kan man ordna med ändå så att alla klarar sig vid dödsfall osv osv..
    Jag ser förlovningen som ett slags löfte till min sambo, att jag är hans och han är min. Det duger gott med att "bara" vara förlovade. 
    Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
    Man kanske inte har råd att gifta sig men ändå vill visa det lite mer utåt. Tror mycket hänger på hur det var när man växte upp.
  • sötgurka

Alla ser väl olika på saken?

Jag känner många som är förlovade och inte har en tanke på att gifta sig. Mina föräldrar har varit förlovad i 50 år och har aldrig haft en tanke på att gifta sig. Sen har inte alla ekonomin till att gifta sig heller. Vad är det då för fel att man byter ringar med varandra för att visa att man har lovat varandra att alltid vara den andra trogen (för det gör man ju då man gifter sig också)? Samma sak fast man inte tar det så långt.
    Man behöver inte gifta sig efter att man förlovat sig, det är inte så längre. Vakna upp!

• sötgurka
    Colisa skrev 2011-11-28 13:57:21 följande:
    Jag tycker detsamma om förlovningar utan en tanke på äktenskap faktiskt.
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:35:11 följande:
    Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
    Ja, varför måste man bjuda någon till en fest bara för att man skickar dem ett inbjudan till festen? Det är ungefär samma fråga. Finns ingen lag på att folk som fått en inbjudan är inbjudna, man måste inte göra så, men det blir ju rätt märkligt annars.

En förlovning innebär att man kommer överens om att gifta sig, vanligtvis genom att den ena parten friar och den andra svarar ja. Sedan kan man så klart skjuta på bröllopet om omständigheterna blir sådana att man inte har råd, tid eller annat med bröllopet, eller så inser man att man inte vill gifta sig med den här personen över huvud taget, och då slår man upp förlovningen.
    Tycker det där va ett konstigt exempel faktiskt.
    Så dom som förlovar sig och har varit de hela livet utan att gifta sig har gjort fel?
    Sen är det skillnad på förlovning och förlovning, Dom som förlovar sig i ung ålder gör det mest för att göra de eller visa att man är upptagen (som fjortisförlovning). Sen finns det ju såna (som jag) som vill förlova mig men inte vill gifta mig, iallafall inte just nu. Är det fel då? Om vi vill visa våra band mer utåt genom att förlova oss men inte får de, hur ska vi göra då?
    Förlova oss och sen tvångsgifta oss för att annars är det fel?
  • sötgurka
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 14:01:23 följande:
    Jag är vaken, så du behöver inte väcka mig.

Men tycker du verkligen att det handlar om ekonomin när man väljer att stanna vid en förlovning? Vi ska som sagt gifta och sparar pengar för att ha råd med de bröllop vi vill ha. Men sen kan man välja att ha ett mycket billigare bröllop, så ekonomin kan det väl ändå inte handla om? I så fall vill man ju gifta sig.
    För vissa kan det handla om ekonomi för andra handlar det helt enkelt om man inte känner att man behöver gifta sig eller att man inte vill det. O det är inge fel med det.
  • sötgurka
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:04:10 följande:
    Men det är ju så feeeeeeel (hoppas du förstod ironin), men de kan väl byta armband eller dela hjärtan eller så, men de får absolut inte ta bort förlovningen för de små som ser denna handling så väldigt djup (snart skall man väl även återföra brutet äktenskapslöfte i lagstiftningen också)
    haha jadu, byta armband och hjärtan gjorde man då man gick på mellanstadiet.  :)
    Skulle kännas barnsligt att göra det nu.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!