Colisa skrev 2011-11-28 13:57:21 följande:
Jag tycker detsamma om förlovningar utan en tanke på äktenskap faktiskt.
sötgurka skrev 2011-11-28 13:35:11 följande:
Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
Ja, varför måste man bjuda någon till en fest bara för att man skickar dem ett inbjudan till festen? Det är ungefär samma fråga. Finns ingen lag på att folk som fått en inbjudan är inbjudna, man måste inte göra så, men det blir ju rätt märkligt annars.
En förlovning innebär att man kommer överens om att gifta sig, vanligtvis genom att den ena parten friar och den andra svarar ja. Sedan kan man så klart skjuta på bröllopet om omständigheterna blir sådana att man inte har råd, tid eller annat med bröllopet, eller så inser man att man inte vill gifta sig med den här personen över huvud taget, och då slår man upp förlovningen.
Tycker det där va ett konstigt exempel faktiskt.
Så dom som förlovar sig och har varit de hela livet utan att gifta sig har gjort fel?
Sen är det skillnad på förlovning och förlovning, Dom som förlovar sig i ung ålder gör det mest för att göra de eller visa att man är upptagen (som fjortisförlovning). Sen finns det ju såna (som jag) som vill förlova mig men inte vill gifta mig, iallafall inte just nu. Är det fel då? Om vi vill visa våra band mer utåt genom att förlova oss men inte får de, hur ska vi göra då?
Förlova oss och sen tvångsgifta oss för att annars är det fel?