sextiotalist skrev 2011-11-28 14:37:10 följande:
Än en gång, vi äldre har en vidare syn på förlovning och ni yngre är mer nykonservativa och vill helst ha allt enligt etikettsboken, vi äldre vet vad som är viktigt inom vett och etikett och kan säkert slänga bort hälften
Varför är du så mästrande mot alla yngre ("Innan ni föddes var det minsann så här, därför är det rätt! Ni ungdomar förstår inte bättre." låter du, ungefär.)? Vet du, min mamma är ÄNNU äldre än vad du är och Magdalena Ribbing är väl 70 någonting, så då måste de ha rätt.
Jag tycker faktiskt en "äktenskaps-förlovning" är något mer seriös än en "vi-hör-ihop-förlovning" eftersom det förra syftar till ett äktenskap som faktiskt är mer seriöst. Det har juridiska konsekvenser för resten av livet och är något officiellt som inte slås upp så lätt, och förlovningen är då första steget till detta.
Tydligen är det viktigt för flera i tråden, bl a dig, att skilja på "seriösa" förlovningar där man har ringar och kan hänga ihop i 30 år eller mer, och "oseriösa" förlovningar där tonåringar utbyter smycken för att visa att de hör ihop. Tydligen blir "din" typ av förlovning devalverad om det antyds att fjortisar med armband gör samma sak. Därför vill du att det ska kallas förlovning för det är mer seriöst än att "bara" byta smycken. Okej. Men är det då så svårt att förstå att även folk som TS inte vill ha
sin förlovning sammanblandad med folk som byter ringar och vill höra ihop men av någon anledning väljer att inte ta steget fullt ut?
Nu hinner jag inte hänga här mer idag, ha det bra!