• Colisa

Varför förlovar man sig?!

sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:07 följande:
    Förresten, detta med att dela ett brythjärta, det låter som något man håller på med i gymnasiet ungefär
    Jag tycker detsamma om förlovningar utan en tanke på äktenskap faktiskt.
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:35:11 följande:
    Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
    Ja, varför måste man bjuda någon till en fest bara för att man skickar dem ett inbjudan till festen? Det är ungefär samma fråga. Finns ingen lag på att folk som fått en inbjudan är inbjudna, man måste inte göra så, men det blir ju rätt märkligt annars.

En förlovning innebär att man kommer överens om att gifta sig, vanligtvis genom att den ena parten friar och den andra svarar ja. Sedan kan man så klart skjuta på bröllopet om omständigheterna blir sådana att man inte har råd, tid eller annat med bröllopet, eller så inser man att man inte vill gifta sig med den här personen över huvud taget, och då slår man upp förlovningen.
  • Colisa
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:45:50 följande:
    Men det finns även en tradition att stanna vid förlovning, som jag har mött mycket under de senaste 30 åren bland mina vänner. Dvs det är även etablerat att stanna vid förlovningen, även om de som är under 30 inte riktigt kan förstå detta.
    Det kanske är någon sådan där 68-grej?  Du vet då man skulle bryta mot konventioner, allt gammalt var mossigt och dåligt. Helt plötsligt kunde man bo ihop utan att vara gifta, något som inte riktigt gått för sig tidigare. Efterföljande generationer har inte synen gammalt och traditionellt=dåligt.
  • Colisa
    sötgurka skrev 2011-11-28 14:02:46 följande:
    Sen är det skillnad på förlovning och förlovning, Dom som förlovar sig i ung ålder gör det mest för att göra de eller visa att man är upptagen (som fjortisförlovning). Sen finns det ju såna (som jag) som vill förlova mig men inte vill gifta mig, iallafall inte just nu.
    "Man vill visa omvärlden att man hör ihop"? Vad i hela friden tror ni att fjortisarna med förlovningar, brythjärtan eller vad det nu är vill då? Spelar väl ingen roll om man utbyter ett armband, en ring eller ett annat smycke? Eller är det själva ringen och att man kallar det "förlovning" som gör att man är bättre och mer seriös? Eller är det att man är över 30 och har barn ihop?

Ja, jag är väl mossig och gaggig då, men jag tycker ändå att en seriös förlovning är ett löfte att gifta sig. Betyder inte att man måste göra det på stört, men att man någon gång har avsikten att göra det. Sedan får folk göra som de vill - och jag får tycka de har fel.Flört
  • Colisa
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:14:55 följande:
    Nej, jag tycker det inte är fel att både förlova sig och gifta sig, det jag tycker är fel är när (ursäkta mig) de som kunde vara mina barn sätter sig till doms över min generations val. Att det skall vara fel.
    Att de sedan rekommendar sådant som många tonåringar använder, brutna hjärtan och byta armband och sådant känns väldigt, väldigt både mästrande och barnsligt på en gång.
    Folk får göra som de vill, just det sätter jag mig inte till doms över bara för att jag tycker ordet "förlovning" ibland används på ett felaktigt sätt. Är verkligen användandet av ringar mindre barnsligt än andra smycken? Hur ser du på folk som gifter sig utan att utväxla just ringar? Man måste inte utbyta något smycke alls vid en vigsel faktiskt. Är deras giftermål barnsligare än andras då? Vi är flera som tycker att just företeelsen förlovning hör ihop med ett framtida äktenskap, du verkar tycka att den hör ihop med en viss sorts metallbit.
  • Colisa
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:37:10 följande:
    Än en gång, vi äldre har en vidare syn på förlovning och ni yngre är mer nykonservativa och vill helst ha allt enligt etikettsboken, vi äldre vet vad som är viktigt inom vett och etikett och kan säkert slänga bort hälften
    Varför är du så mästrande mot alla yngre ("Innan ni föddes var det minsann så här, därför är det rätt! Ni ungdomar förstår inte bättre." låter du, ungefär.)? Vet du, min mamma är ÄNNU äldre än vad du är och Magdalena Ribbing är väl 70 någonting, så då måste de ha rätt.Flört

Jag tycker faktiskt en "äktenskaps-förlovning" är något mer seriös än en "vi-hör-ihop-förlovning" eftersom det förra syftar till ett äktenskap som faktiskt är mer seriöst. Det har juridiska konsekvenser för resten av livet och är något officiellt som inte slås upp så lätt, och förlovningen är då första steget till detta.

Tydligen är det viktigt för flera i tråden, bl a dig,  att skilja på "seriösa" förlovningar där man har ringar och kan hänga ihop i 30 år eller mer, och "oseriösa" förlovningar där tonåringar utbyter smycken för att visa att de hör ihop. Tydligen blir "din" typ av förlovning devalverad om det antyds att fjortisar med armband gör samma sak. Därför vill du att det ska kallas förlovning för det är mer seriöst än att "bara" byta smycken. Okej. Men är det då så svårt att förstå att även folk som TS inte vill ha sin förlovning sammanblandad med folk som byter ringar och vill höra ihop men av någon anledning väljer att inte ta steget fullt ut?

Nu hinner jag inte hänga här mer idag, ha det bra!
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!