Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför förlovar man sig?!

Oj, den här frågeställningen har varit uppe flera gånger.
    Vi pratar om att förlova oss, men vi kommer inte att gifta oss (av juridiska skäl).
    Förr var förlovningen mer av trolovningsbiten, idag har jag många vänner som bara är förlovade och har varit det i över 20 år utan en tanke på att gifta sig.
    Jag skulle tro att ni yngre är lite mer konservativa när det gäller den biten, vi lite äldre har en annan syn.

Så bland mina vänner, i min generation, i min bekantskapskrets, är det inte alls ovanligt med livslånga förlovningar utan giftermål.

Det är ett sätt att visa att man håller ihop, men man kanske (av olika skäl) inte vill gifta sig.

Sedan vet jag att den del yngre har vissa vänskapsringar eller vad man kan kalla det för, och det är väldigt mycket "fjortis" över det hela.

Alla är inte intresserade av att gifta sig, det finns både för-och nackdelar med att vara gift, för (framför allt min) vår del så är nackdelarna överhängande.

• sextiotalist

Förresten, detta med att dela ett brythjärta, det låter som något man håller på med i gymnasiet ungefär

• sextiotalist

Och dessutom så var din defintion av förlovning troligen förstörd innan du blev född

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 13:29:38 följande:
    Jag förstår det inte heller. I min värld är man inte förlovad om man inte tänker gifta sig utan då har man bara bytt ringar med varandra. Jag tycker att man i så fall kan byta armband eller ha ringarna på andra fingrar.
    Vad spelar det för roll om två (ej tonåringar, vuxna mogna) personer vill ta nästa steg i sitt förhållande, men vill inte ha det juridiska, så kan man förlova sig.
    Man har ringen på vänster ringfinger, en symbol som visar att ringen är en kärlekstecken.  Sedan är det en förlovning, eftersom man anser sig förlovade, man har bundit kärleken till varandra (men man har inte det juridiska)
  • sextiotalist
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:34:05 följande:
    Det var bara ett löjligt exempel eftersom många vill ha en symbol, men man kan väl välja en vanlig ring utan att kalla det förlovning annars. Jag har själv aldrig hört om någon äldre i min släkt /nära vän som varit förlovade utan att tänkt gifta sig.
    SilverEmma skrev 2011-11-28 13:27:18 följande:
    Är din förlovning mindre värd för att andra gör annorlunda?
    Nej, självklart inte. Men jag tycker bara att man kan välja ett annat sätt att visa sin kärlek till varandra än att förlova sig med tanke på innebörden.Som sagt har jag aldrig hört att folk gjorde så tidigare, har bara märkt att det är vanligare att förlova sig för sakens skull utan att tänka på innebörden. Varför just välja att förlova sig? Kan man inte dela något annat tillsammans som symbol?
    Men det är inget som hindrar dig.
    Som jag skrev så är det inte alls ovanligt bland mina vänner, att endast vara förlovad. Inte heller i min släkt (där vi har flera livslånga förlovningar)
    Men det kanske beror lite på vad man har för traditioner i sin släkt
    Jag har flera vänner som även har sin examensring på vänster ringfinger (var det vanligaste bland de jag känner), min pappa (född i början 30-talet) hade sin civilingenjörsring på vänster hand. Min morfar (född innan sekelskiftet) hade sin doktorsring på vänster ringfinger.
  • sextiotalist
    sär skriven skrev 2011-11-28 13:40:18 följande:
    "SKA"? Vakna upp nu. Välkommen till år 2011.
    Det var helt OK även innan1980, då man itne gifte sig i samma utsträckning, utan det räckte med en förlovning. Numera gifter man sig på ett annat sätt och då helt plötsligt så kommer en drös födda på 80-talet och framåt och är så chockade och bestörta att man kan förlova sig utan att gifta sig, skandal på torra land.
    Vi äldre som är vana vid det hela ler lite i mjugg (jodå jag berättade om tråden för några av mina förlovade vänner som hade fräckheten att inte gifta sig) och ...
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 13:42:31 följande:
    Nej, förlovning är det inte eftersom man inte avser att ingå ett äktenskap. Jag håller med ts om att det "nästa steget" kan uttryckas med andra symboler än förlovningsringar, eftersom det inte är en förlovning.
    Men det finns även en tradition att stanna vid förlovning, som jag har mött mycket under de senaste 30 åren bland mina vänner. Dvs det är även etablerat att stanna vid förlovningen, även om de som är under 30 inte riktigt kan förstå detta.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 13:42:31 följande:
    Nej, förlovning är det inte eftersom man inte avser att ingå ett äktenskap. Jag håller med ts om att det "nästa steget" kan uttryckas med andra symboler än förlovningsringar, eftersom det inte är en förlovning.
    OK, från början så hette det trolovning och det lyses i kyrkan och lite annat. Men för en hel del har det räckt att förlova sig, men visar för sin omgivning att nu är det vi, en ritual som är lite halvvägs till ett äktenskap, men man slipper det juridiska avtalet.
  • sextiotalist

jag kom faktiskt på att mamma har en väninna, född på 30-talet som endast är förlovad och inte gift. De ville somn en pappagubbe skrev, vissa att de hade ett seriöst förhållande, men ville inte gifta sig. De har båda barn och barnbarn, äger fastigheter var och en för sig. Har egna kapital etc och det var lättare för dom att förbli ogifta, men de ville ändå bekräfta sin kärlek så de förlovade sig, hemska människorFlört

• sextiotalist
    Vissla skrev 2011-11-28 13:46:57 följande:
    Jag har inte heller förstått det där.
    Förlovning har ju faktiskt en betydelse. Att man är för lovade till varandra för ett giftemål.
    Tänker man inte gifta sig så kan man inte vara för lovad, då har man helt enkelt bara satt på sig ringar som med stor sannolikhet är likadana och har ingraverade namn/datum. Att hålla på o fjanta sig o kalla det för en förlovning när man inte har en tanke på bröllop tycker jag är löjligt.
    Självklart kan man väl få byta löftesringar om att vara ihop resten av livet utan att för den delen behöva gifta sig, men varför då sno ett ord som faktiskt betyder att man SKA gifta sig?
    Varför inte bara säga att det är löftesringar?
    Eller är det statusen fästman/fästmö man vill åt? Är det för barnsligt att säga pojkvän/sambo/älsklingen eller vad man nu kan tänkas kalla sin partner?
    Löftesringar låter väldigt, väldigt tonårsaktigt, nu är det så att detta med att förlova sig utan att gifta sig har existerat i säkert 30-40 år, vad ni än unga tycker om det hela.
    Det började nog med att sambo blev mer och mer vanligt och för att göra släkten (de äldre alltså) nöjd så förlovade man sig (men skippade giftermålet).
    Så i min generation kan man utan problem förlova sig utan att gifta sig, det är ingen som bryr sig egentligen. Det är en vacker handling, man visar på ett officiellt sätt att man hör ihop
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!