• Anova

Varför förlovar man sig?!

Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:19:33 följande:

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

Ah ha.. Du har en "jag-har-en-partner-men-vi-har-inga-pengar-att-gifta-oss-för-ring"? Sånna ringar har jag sett förut. 

I och med att föräldrana slutade lägga sig i äktenskapet och att det blev ett icke-juridiskt band mellan två människor har väl förlovningen spelat ut sin roll helt?  
  • Anova
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:24:49 följande:
    Exakt, förlovningen är exakt vad de som förlovar sig gör det till. Vi äldre har nog en vidare syn på förlovning än de yngre.

Kanske kom ett "paradigmskifte" (fint ord men kommer inte på något bättre) i och med de sena 80-talisterna? 
    Jag är 70-talist och minns inte att det var några sådana här funderingar då jag var yngre. Mina föräldrar (40- oc h 50-talist) var förlovade i 16 år innan de gifte sig (själv var jag 11 då). 
     Jag förlovade mig -99 och då var det ingen som frågade när vi skulle gifta oss. (och nej, vi är inte gifta idag heller).
  • Anova
    Anonym (en pappagubbe) skrev 2011-11-28 15:01:00 följande:
    Hoppeligen berättar de genast att de har en fru/man hemma ifall någon singel visar intresse.

Att gifta sig kostar väl inget? Jag minns inte hur det var. Men att skilja sig kan kosta en halv förmögenhet.

Jag har ingen ring, men har en partner sedan snart 13 år tillbaka som jag är lycklig med.

Vi förlovade oss med ringar för 12 år sedan, efter några år var min ring mer av än på eftersom jag inte kunde ha ringen i jobbet, och så tog min älskade av sig ringen också.. Det betyder inte att vi gjorde slut eller att vi älskar varandra mindre.. Vi upptäckte att kärleken inte satt i ringen. 

Det händer ganska ofta att jag blir uppraggad av män. Jag har inga problem att säga att jag har "någon som väntar på mig där hemma".
    Förstår igentligen inte denna ring-hets.  
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!