Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

Varför förlovar man sig?!

De vill väl ha ringar för att visa att de hör ihop. En del verkar tro att deras förhållande är bättre och mer seriösa om man förlovar sig.

• Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:50:17 följande:
    Generationsfråga, äktenskap för mig är ett juridiskt avtal. Så jag har inga problem med gifta som inte har ringar. Som vi är några äldre som skrivit innan så har vi äldre en liten mer vidare syn på förlovning än vad ni har.
    Den dagen min sambo och jag förlovar oss, så vet jag att den ringen är mer än ett metallstycke, den kommer vara en symbol för vår kärlek och genom att vi kommer bära dessa ringar så har vi visat att vi hör ihop (utan ett enda jäkla juridiskt dokument)
    Varför behöver du en ring för att visa det?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 15:09:37 följande:
    Varför behöver man en ring för att visa att man bestämt sig för att gifta sig?
    Varför måste folk gifta sig med pompa och ståt och visa alla att de är gifta genom att sätta in bilder i tidningen?
    På mitt vänstra ringfinger skall den ringen som min sambo ger mig sitta, vi kommer kalla det för förlovning, (men vi kommer inte annonsera om det), i den ringen kommer det finnas ett datum som vi kommer kalla vår förlovningsdag.
    Varför skulle jag inte få bära den ringen på mitt vänstra ringfinger, varför får alla som är födda efter 1980 hybris av detta, är det för att det stör den mallen de målat upp?

Folk har i (vittnat nu 50 år) förlovat sig utan att gifta sig? Vad är problemet?
    Wow, lite ilsk?

Jag undrar bara varför det är så viktigt att ha en ring för att visa att ni hör ihop? Hybris? Hur menar du att man får hybris av det?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 15:52:48 följande:
    Men det är helt OK för mig att ni väljer att göra det så, men att tala om att andra inte får göra på annat sätt för att de förstör er symbolik, då är man helt fel ute.
    Jag roade med att googla lite på detta och i de flesta fall så skrevs det att många väljer att endast förlova sig. Dvs det är itne ovanligt och anses helt OK.
    Men vad menar du med hybris?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 15:59:35 följande:
    Att dom blir upprörda, Ts ansåg att de som förlovade sig utan att vilja gifta sig förstörde för henne och hennes förlovning. Att de anser att det finns bara ett sätt som är rätt, allt annat är fel. De blir helt enkelt upprörda och arga för att verkligheten inte följer deras mall.
    Att ha hybris betyder ju inte att man blir upprörd.

Men jag undrar fortfarande varför du behöver en ring för att visa att ni älskar varandra?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:02:07 följande:
    Vi vill ta ett steg till men inte gifta oss (av juridiska skäl), då har vi kommit överens om att förlova oss, dvs växla ringar utan juridiska papper.
    Vi kommer göra det till ett fin dag för oss båda, ett minne för oss.
    Varför är det ett steg till att ha ringar?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:08:30 följande:
    En symbolisk handling som känns rätt för oss.
    Måste ni ha ringar för detta?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:12:32 följande:
    Vi vill ha ringar, inte måste, och eftersom det är vårt liv och vårt val, så anser jag att ingen har rätt att anse att vi skall göra annorlunda. Eftersom det är en sed som är vanligt och helt accepterad i de kretsar jag umgås i, så är det inga som kommer ha några problem med detta.
    Rätt till åsikter har man väl.

Det är alltså väldigt viktigt för dig att få ha en ring på fingret?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:26:58 följande:
    Ja, en materialistisk symbol för vår handling och ja, jag vill ha en ring.
    Vad är handlingen exakt? Ni använder er av ringar?
    Varför inte armband? Halsband?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 18:35:17 följande:
    Fast jag säger faktiskt att de som  anser att de vill förlova sig endast om de vill gifta sig får känna att det är rätt för dom att göra det valet.
    Det jag vänder mig emot det är dom anser att vi som endast vill förlova sig har så jättefel. Sedan försöker man förklara att det är inget nytt, att endast förlova sig, det har förekommit i minst 50 år, men det spelar ingen roll för deras sanning är den enda sanning
    Det är så det har varit, sedan så är det så att de som påstår något annat är rätt historielösa, det är dom som ser sin defintion på förlovning som det enda rätta.
    Det är inte dom som har livslånga förlovningar som urholkar förlovningen, jag kan tänka mig mer dom tonåringar som förlova sig efter två månader, de har troligen varken avsikt att gifta sig eller leva livet ut.
    Det är nog en generationsfråga, de yngre är många gånger mycket mer noga att det skall gå rätt till. Det är min uppfattning, man behöver bara se på uppfostringsmetoder, timeout, regler och annat som inte ens mina föräldrar var i närheten av (och då var de med den tidens mått väldigt hårda) och annat som man märker att de yngre har en betydligt mer "äldre" synsätt än vad de i min generation har.
    Vet du, du känns ganska överlägsen i din ton. Kanske ska lugna ner dig lite?
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 18:45:22 följande:
    Eller så lovar man varandra trohet (som trolovning också var)
    Vad menades med denna trohet då?
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!