• Tutilure

Resa till Orlando med barn?

Jag håller på att planera för resa till Orlando i slutet på mars.
    Jag har aldrig rest dit förut så jag håller dels på att försöka hitta billiga flygresor dit och dels funderar jag över hur resandet kommer att gå.
    Mina pojkar ska med och de kommer då att vara nyss fyllda 7 och nästan 6 år gamla.
    De är ganska flyg- och resvana, men den längsta flygresan vi har rest tidigare var på ca 5 timmar, lite skillnad mot 15-20 timmar.

Är det helt galet att resa så långt med dem?

Och var hittar man billigaste flygresorna?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Svar på tråden Resa till Orlando med barn?
  • evaoregon
    Tutilure skrev 2011-12-07 20:52:12 följande:
    Hmm, jag har hittat en resa där det är ett stopp i New York i 8 timmar. Kan man ta sig in till NY och hitta på något på den tiden? Eller är det dumt att ens tänka tanken? Med 2 ungar, helt ny okänd stad, trötta efter en lång flygresa...
    Det beror nog på vilken flygplats det gäller.  Kolla hur lång tid det tar ifrån flygplatsen in till centrum eller om det finns något att göra i närheten av flygplatsen.
  • evaoregon

Om du flyger ifrån Köpenhamn så kan du flyga via Washington DC med SAS och sedan United.  Då tillbringar du lite över 2 timmar i Washington DC.  Det verkar vara det smidigaste alternativet.  Sedan finns det även andra alternativ med t ex Virgin via Manchester.

• Virriga Vera

Vi har rest från Köpenhamn med stopp i Washington, Atlanta, Chicago eller Reykjavik. Jag vet också att ibland så är det stopp i Frankfurt. Vi brukar beställa via Expedia men jag kollar gärna på Momondo som visar tillgången över en hel vecka.

• Mamasnest

Åh vad kul, vi ska åka till Florida har vi nu bestämt. Det ser ut som att vi kommer att åka i slutet på februari. Vi har åkt över Atlanten flera gånger med barnen så själva resan oroar jag mig inte för alls. 

Mina barn som ska med på resan är 4 och 6 år. Min 14-åring vill inte följa med den här gången.

Just nu letar vi flygbiljetter och funderar på att hyra hus.     

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-12-08 21:50:41 följande:
    Åh vad kul, vi ska åka till Florida har vi nu bestämt. Det ser ut som att vi kommer att åka i slutet på februari. Vi har åkt över Atlanten flera gånger med barnen så själva resan oroar jag mig inte för alls. 

Mina barn som ska med på resan är 4 och 6 år. Min 14-åring vill inte följa med den här gången.

Just nu letar vi flygbiljetter och funderar på att hyra hus.     
    Det låter trevligt!
  • Mamasnest
    evaoregon skrev 2011-12-08 22:11:52 följande:
    Det låter trevligt!

Ja visst är det fantastiskt att vi äntligen bestämt oss?! Dock har vi inte bestämt vad vi ska göra där. Jag vill till Key West, men det är ju så långt bort. Och så funderar vi på en kryssning till Bahamas några dagar. Planerandet är igång för fullt. Nästa vecka får vi lön så då tänkte vi köpa flygbiljetter i alla fall. Och så har min man kontaktat en kompis som bor i Tampa.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Tutilure

Väcker lite liv i tråden igen eftersom jag hoppas på att kunna ställa lite frågor till er USA-veteraner.

Nu är vi på plats! Vi hittade en resa som var helt ok, både pris och reslängd. Resan gick bra, barnen var jätteduktiga! Jag är så imponerad hur bra de skötte sig trots att klockan blev lååångt över deras läggtid. De kunde titta på film och spela spel på planet och de var nöjda, det var mest jag som började tröttna efter 6 timmars flygtid och då var det 3 timmar kvar. Och vi landade sent i Chicago och det tog jättelång tid att få ut väskorna så vi missade vårt anslutningsflyg till Orlando. Men det löste sig ganska bra, vi blev incheckade på ett Hilton-hotell i närheten och fick middag på SAS bekostnad. Och så åkte vi vidare igen dagen efter. 2,5 timmes flyg kändes som en lätt match i jämförelse med 9 timmar.

Vi har köpt bilstolar på Walmart nu och vi har handlat massor med mat. Vilket enormt utbud det finns! Det är så roligt att för en gångs skull ha lite att välja på, jag brukar ha svårt att hitta det jag vill ha.

Det jag funderar över är dels dricks, hur mycket tips är lagom att ge? Visst ska man ge tips? Jag är orolig över att ge för lite, jag vill inte göra någon offended.
    Om man går på restaurang, är det ungefär samma tillvägagångssätt som hemma i Sverige?
    Det är helt klart lite kulturella skillnader, det märkte jag igår när jag var på Walmart.

Jag kanske kommer på något mer senare, återkommer då. Solig

• Tutilure

Ursäkta svengelskan, jag är lite trött i huvudet och tänker på två språk just nu.

• Tutilure

Ja, en sak till!

Var hittar man Tv-guide på nätet? Jag följer några serier som jag vanligtvis streamar hemma men nu kan jag ju se dem direkt istället. Om jag hittar var och när de går.

• evaoregon
    Tutilure skrev 2012-03-29 19:37:34 följande:
    Det jag funderar över är dels dricks, hur mycket tips är lagom att ge? Visst ska man ge tips? Jag är orolig över att ge för lite, jag vill inte göra någon offended.
    Om man går på restaurang, är det ungefär samma tillvägagångssätt som hemma i Sverige?
    Vi ger 20 % i dricks när vi äter på restaurang.  När man går på restaurang så funkar det väl som i Sverige.  Man får en matsedel och så får man beställa.  När man ätit klart så brukar de fråga om man t ex vill ha efterrätt  och vill man inte det så brukar man få notan. 
    Tutilure skrev 2012-03-29 19:42:01 följande:
    Ja, en sak till!

Var hittar man Tv-guide på nätet? Jag följer några serier som jag vanligtvis streamar hemma men nu kan jag ju se dem direkt istället. Om jag hittar var och när de går.
    Om du söker på den tv-serie som du är intresserad av på nätet så brukar det finnas info om när den går.
Svar på tråden Resa till Orlando med barn?