• xXMaLoXx

Rengöra efter magsjuka

Vet inte om den här avdelningen är rätt, men jag testar här ändå.

Nu har vi åkt på magsjuka här hemma, inte skoj men ganska väntat ändå. När stormen är över så vill jag gärna kunna rengöra ytor os v som kan ha kommit i kontakt med den här skiten, som toaletten os v. Klorin ska ju vara det bästa sägs det, men vet att fler har haft problem med att hitta "riktig" klorin, eftersom många butiker gått över till mer miljövänliga alternativ. Något säger mig...att dessa miljövänliga(re) alternativen inte biter lika hårt. Tips och råd...någon?

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Rengöra efter magsjuka
  • Sweet life

Ytdess! Handspriten är ganska värdelös faktiskt för att tvätta ytor med...

• Sweet life
    Prospero skrev 2011-11-29 17:40:06 följande:
    Ytdesinfektion - finns på apotek?
    Japps! Har dem det inte framme så fråga efter det!
  • Prospero

PS. Ytdes är ju sprit (etanol), och det mest effektiva medlet mot bakterier och virus (som också används på lab) är 70 %-ig etanol.

• xXMaLoXx

Nu har vi kommit över klorin, på Ica maxi. Ytdes och grejer funkar inget vidare om det är vinterkräkan. Vilket vi iof inte vet om det är, men det är ju dumt att chansa :D

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Ayyla

Vill bara varna för att sprit inte biter på vinterkräksjukeviruset (calici). Dom har inget fettlager runt sig som dom flesta andra virus, och det är det som spriten "tar sönder" och gör så att bakterier och virus dör. Men calici har som sagt inget och dör därför inte av sprit. Så det räcker tyvärr inte med ytdesinfektion. Vet inte heller vart man kan hitta klorin, men kolla om virkon 1% finns på apoteket. Jag tror det är det man använder inom vården.

Svar på tråden Rengöra efter magsjuka