• xXMaLoXx

Rengöra efter magsjuka

Vet inte om den här avdelningen är rätt, men jag testar här ändå.

Nu har vi åkt på magsjuka här hemma, inte skoj men ganska väntat ändå. När stormen är över så vill jag gärna kunna rengöra ytor os v som kan ha kommit i kontakt med den här skiten, som toaletten os v. Klorin ska ju vara det bästa sägs det, men vet att fler har haft problem med att hitta "riktig" klorin, eftersom många butiker gått över till mer miljövänliga alternativ. Något säger mig...att dessa miljövänliga(re) alternativen inte biter lika hårt. Tips och råd...någon?

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Rengöra efter magsjuka
  • Ayyla
    xXMaLoXx skrev 2011-11-29 18:36:21 följande:
    Nu har vi kommit över klorin, på Ica maxi. Ytdes och grejer funkar inget vidare om det är vinterkräkan. Vilket vi iof inte vet om det är, men det är ju dumt att chansa :D
    Sorry för min överflödiga kommentar, såg nu att du redan hade koll. Skrattande
  • education

Ayyla ha alldeles rätt. De andra expertsvaren går bort även om handsprit och klorin kan bara bra i förebyggande syfte så tar de inte på något vis bort exempelvis calicivirus (som uppenbarligen de flesta tror). Fråga efter Virkon på Apoteket. Står oftast inte i hyllorna utan förvaras på annat ställe.

• xXMaLoXx
    education skrev 2011-11-29 18:47:01 följande:
    Ayyla ha alldeles rätt. De andra expertsvaren går bort även om handsprit och klorin kan bara bra i förebyggande syfte så tar de inte på något vis bort exempelvis calicivirus (som uppenbarligen de flesta tror). Fråga efter Virkon på Apoteket. Står oftast inte i hyllorna utan förvaras på annat ställe.
    Klorin har vi alltid fått rekomenderat. Används det i rätt mängd så fungerar det utmärkt. Handsprit däremot, biter inte överhuvudtaget.

På vilket vis är klorin bra i förebyggande syfte? När det gäller vinterkräkan så är det ju inte så mycket annat än att tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten som gäller. Ja...innan smittan är uppenbar då.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx

Fast en sak som slog mig igår, efter att sonen hade kräkts. Det var att det liksom inte luktade kräk riktigt, utan nästan som jäst. Vet att det kan bli så vid förstoppning, men han har bajsat som vanligt det senaste tiden. Idag har han inte haft några direkt vattentunna diaréer heller, lite lösare men inte jättetunt. Han har ätit 3 dl välling, 3 smörgåsar, ett par små riskakor (småfolks), och druckit vatten. Vet att jag reagerade direkt på lukten igår, en lukt som var svår att få bort också fast vi rivit ur allt som kommit i kontakt med kräket och torkat. Märkligt.

• mandelblomma
    education skrev 2011-11-29 18:47:01 följande:
    vircon har man blivit mer restriktiv på sjukhusen då det visat sig att det ger skador på hm,....var det hjärnan.?  Men det är såklart skillnad på att använda det hemma en gång om året kanske.
  • xXMaLoXx

Men usch...vilken skum sjuka. Natten till igår kräktes sonen en gång, sen inget mer under dagen eller kvällen. Han åt smörgås och välling och lekte. Till natten åt han välling som vanligt, somnade utan problem. Nästan 25 timmar efter första kräket så kräks han igen?! Märkligt.

• jojjo78

Ja tyvärr så kan de ju vara så när de gäller magsjuka :( Magsjuka är verkligen de värsta som finns. Hoppas man kan kommma på ett vaccin :)

• xXMaLoXx
    jojjo78 skrev 2011-11-30 14:55:03 följande:
    Ja tyvärr så kan de ju vara så när de gäller magsjuka :( Magsjuka är verkligen de värsta som finns. Hoppas man kan kommma på ett vaccin :)
    Jag har varit med om att man kräks ett par gånger en dag, sen håller upp en eller två dagar. Och att man är hängig och inte direkt vill äta. Men här har det varit som vanligt mellan kräkorna. Givetvis behandlar vi det som magsjuka, något annat finns inte. Men så märkligt förlopp bara, men barn följer ju inte alltid det som vi tycker ska gälla när man är sjuk :)
  • Jiinii

virkon!!!!!!!!

enda vid vinterkräksjuka lycka till.. finns på apoteket det använder vi på jobbet jag jobbar inom vården.

• Joje

Vi har också magsjuka här hemma nu. Vi använder Desisoft handdesinfektion och ytdesinfektion från DAX, ett vattenbaserat desinfektionsmedel, finns att köpa på nätet om man googlar!  Vi använder även Citek.

Liam 070417 & Linn 080712
  • pluppen200

tvål och vatten eller diskmedel och sedan tvätta mer rent blir det inte även om alla supermedel påstår det. och billigt och miljövänligare är det.
    Sonen hade också sån magsjuka, käktes bara efter flaskan han fick på kvällen. inget på dan och var hur pigg som helst.

• xXMaLoXx

Har använt klorin i jobb tidigare under vsk, då virkon inte alls gjorde någon skillnad på den avdelning som valde det istället. Vi lyckades dock begränsa utbrottet till ett par boende, och en vända. På den andra avdelningen gick det runt i ett par omgångar. Det är kanske lite olika det där. Men nu har vi klorin hemma iaf, och när det gäller händerna och vinterkräk....så är det noga tvätt med tvål och varmt vatten som gäller.

• xXMaLoXx
    pluppen200 skrev 2011-11-30 15:38:42 följande:
    tvål och vatten eller diskmedel och sedan tvätta mer rent blir det inte även om alla supermedel påstår det. och billigt och miljövänligare är det.
    Sonen hade också sån magsjuka, käktes bara efter flaskan han fick på kvällen. inget på dan och var hur pigg som helst.
    Han kräktes inte efter flaskan på kvällen heller, utan nästan 8 timmar efter den. Han bajsade bara två gånger igår dessutom, och ingen idag hittills trots att han ätit. Nu har han iof ätit vitt bröd, som inte är direkt känt för att komma ut på momangen om man säger så.

Jaja...magsjuka är det ju, bara att jag aldrig varit med om att man bara kräks en gång vid utbrottet så att säga. Att det kan hålla upp och ta om igen, det vet jag ju.
  • xXMaLoXx

Blä, nu gick vi baklänges här hemma. Skrutten kräktes för andra och sista gången natten till Onsdag, sen har det knappt varit lös mage ens och han har ätit nästan som vanligt. Igår, så fick han smaka strips från mcdonalds och lite hamburgare. När han sovit i 4-5 timmar så kräks han rakt ut igen, i princip hela strips bl a. Mycket gasig i magen, och bajsade även men normalhård konsistens så att säga. Sen var han vaken och ville leka, satt med oss i sängen och tittade på tv. Fick tag i en vattenflaska som han verkligen klunkade ur, och fick behålla.

Nog för att jag vet att magsjuka kan ta om, men i princip 5 dygn efter sista kräkning? Hade det varit vinterkräken så tycker man ju att någon av oss föräldrar borde ha mått dåligt bra mycket tidigare än nu. Jag mådde illa en natt. Men jag har kräkfobi och misstänker att det snarare hade med min stress att göra. Jag kräktes inte och min aptit var i övrigt som vanligt. Mitt illamående släppte dessutom när jag åt något.

Han åt även en bulle hos en bekant som vi var på besök hos igår. Kan det vara så, att hans lilla mage fick lite för fet och hård mat. Jag tänkte på att stripsen i princip inte ens var tuggade. Vi är ju givetvis hemma idag, men man funderar ju på vad detta är? Han har f ö inte haft regelrätt diarré någon gång, utan lite lösare än vanligt när det inte varit normalt så att säga. Men inget vattnigt. Usch....det här är lite påfrestande måste jag erkänna.

• Jiinii

rotavirus? mkt svårt att bli av med och väldigt envetet.. är ni försiktiga med laktos man kan ju få sekundär laktosintollerans efter magsjuka

• Krake

Ojojojoj, ja pommes är inte det första jag skulle ge till en tillfrisknande magsjukling. Satsa på blåbär, vitt bröd, och syrade mjölkprodukter. Stekt och friterat går bort! Liksom fullkorn och osyrad mjölk.

Moster, inte monster.
  • HelleGbg

Rotavirus kanske? Är rätt vanligt hos barn. Vill ungen äta macka, ge honom, vill han äta pommes ge han. Man kan äta det man är sugen på. Blåbär är iofs stoppande, mot lsö mage. Min son vill alltid ha hamburgare efter magsjuka.......Obestämd

• HelleGbg

se bara till att han får i sej dricka med jämna mellan rum, man blir fort uttorkad av att kräkas.

• xXMaLoXx

Fast rotaviruset, brukar det inte börja med kräkningar och övergå i kraftiga diarréer? Han kräktes 2 gånger med 25 timmars mellanrum, sista gången i natten till Onsdag. Sen igår runt 23-tiden någonstans. Så beter sig väl inte ett rotavirus?

Nej, det var väl inte så smart att låta honom äta sån mat. Men efter att han kinkat med allt förutom köttbullar och välling, så kändes det som att det var en ljusning att han ville ha något annat. Blåbär känner vi inte att vi har behövt nu, eftersom han inte haft diarrée utan varit "kladdig" på sin höjd. Däremellan nästan hårda pluttar, så då har vi inte velat chansa med något som kan göra det ännu hårdare.

Svar på tråden Rengöra efter magsjuka