• Äldre 29 Nov 14:48
    17640 visningar
    12 svar
    12
    17640

    Fibernätet vs com-hems coaxialnät (tre hål i väggen) Vad bör vi välja?

    Efter många års användade av com-hems "tre hål i väggen" är vi nu sugna att använda vårt nya inkopplade "framtidens bredband" men är osäkra på hur stabilt det egentligen är. Vi är intresserade av banhofs erbjudande 25/25 för 174 kr/ månad. 

    Har du fibernät hemma? Hur stabilt är det egentligen? Vi ringde comhem och sade upp vårt vanliga abonnemang och så ville de så klart binda oss till deras men försäljaren ville inte rekommendera fibernätet för tydligen var det mindre stabilt än deras coaxial. Är det så? Jag trodde fibernätet var superstabilt.

    Erfarenheter någon? 

  • Svar på tråden Fibernätet vs com-hems coaxialnät (tre hål i väggen) Vad bör vi välja?
  • Zileah
    Äldre 29 Nov 15:13
    #1

    Det beror på vart man bor.
    Tidigare hade jag Bahnhof som fungerade hur bra som helst! 25/25 för 174 kr är helt okej :)
    Coax är väl inte att rekommendera. Comhem kör oftast med "fiber" men byter ut sista metern i kabel till coax och då får man inte ut den rätta hastigheten - om man är petig med det.
    Nej, jag älskar fibernätverk. Stabilt och har alltid fungerat bra :)

  • Zileah
    Äldre 29 Nov 15:14
    #2

    och med "fiber" menar jag att comhem kan fuska och säga dom kör med fiber fast det är coax. Bahnhof som ni ska prova har jag bara bra erfarenheter av. Support som hastighetsmässigt.

  • Äldre 29 Nov 15:24
    #3

    Fråga grannarna om fiber har funkat bra för dem.


     

  • Äldre 29 Nov 15:31
    #4
    BuoBä skrev 2011-11-29 15:24:47 följande:

    Fråga grannarna om fiber har funkat bra för dem.


     


    Vi har precis fått det så de kommer ha lika mkt erfarenhet som vi

     
  • Äldre 29 Nov 15:44
    #5
    Tokstolla skrev 2011-11-29 15:31:32 följande:
    Vi har precis fått det så de kommer ha lika mkt erfarenhet som vi

     

    Hehe, ja då hjälper inte det tipset.


     


    Fiber ska vara stabilt och bra, så länge de som har dragit in det vet vad de håller på med.


     


    I området där vi bor var det några glada amatörer som drog fibern för sisådär 10 år sen. Det fungerar jättebra oftast, men vid de få tillfällen då nåt går sönder tar det evigheter för de nuvarande ägarna av nätet att hitta felet eftersom de som drog in det inte lämnade någon som helst dokumentation på var de grävde. Men det är ju inte fiberns fel...

  • Äldre 29 Nov 15:44
    #6

    Tänk på att om det är stadsnät ni har, att det i väldigt många kommuner tillkommer en avgift på elfalturan, tex i Dalarna så kostar bb från banhof jättelite, men då längs en summa på ca 100:- på elen, så det är inte så billigt som alla tror...

  • Äldre 29 Nov 15:58
    #7
    balkefors skrev 2011-11-29 15:44:39 följande:
    Tänk på att om det är stadsnät ni har, att det i väldigt många kommuner tillkommer en avgift på elfalturan, tex i Dalarna så kostar bb från banhof jättelite, men då längs en summa på ca 100:- på elen, så det är inte så billigt som alla tror...
    åhå! DET hade jag inte det blekaste om. Ska genast kolla upp detta. Tack! 
    Zileah skrev 2011-11-29 15:13:30 följande:
    Det beror på vart man bor.
    Tidigare hade jag Bahnhof som fungerade hur bra som helst! 25/25 för 174 kr är helt okej :)
    Coax är väl inte att rekommendera. Comhem kör oftast med "fiber" men byter ut sista metern i kabel till coax och då får man inte ut den rätta hastigheten - om man är petig med det.
    Nej, jag älskar fibernätverk. Stabilt och har alltid fungerat bra :)
    Betalar du extra så som balkefors pratar om? 
    BuoBä skrev 2011-11-29 15:44:37 följande:

    Hehe, ja då hjälper inte det tipset.


     


    Fiber ska vara stabilt och bra, så länge de som har dragit in det vet vad de håller på med.


     


    I området där vi bor var det några glada amatörer som drog fibern för sisådär 10 år sen. Det fungerar jättebra oftast, men vid de få tillfällen då nåt går sönder tar det evigheter för de nuvarande ägarna av nätet att hitta felet eftersom de som drog in det inte lämnade någon som helst dokumentation på var de grävde. Men det är ju inte fiberns fel...


    OJ, jag vet inte om de var glada amatörer trots grabbarnas unga ålder men det finns typ 1500 hushåll på vår gata så det kanske går undan om många har fiber och klagar massor
     
  • Vildan­d
    Äldre 29 Nov 16:01
    #8

    Vi bytte för ett år sedan till fiber från just com hem och är helt nöjda med det. Främst med fakturan, för jag har inte märkt någon direkt skillnad annat än i plånboken. Vårt gamla fungerade, och det nya fungerar, har inte haft några störningar alls sedan, tja, modemtiden för evigheter sedan.

  • Äldre 29 Nov 16:07
    #9
    Tokstolla skrev 2011-11-29 15:58:25 följande:
    OJ, jag vet inte om de var glada amatörer trots grabbarnas unga ålder men det finns typ 1500 hushåll på vår gata så det kanske går undan om många har fiber och klagar massor

    Nej, nu för tiden tror jag de flesta vet vad de håller på med och Bahnhof är ju ett känt företag.


    I början av bredbandets historia var det mer vilda västern.

  • Äldre 29 Nov 16:09
    #10

    Rent tekniskt så är fiber det bästa, men slutupplevelsen för användaren beror givetvis på hur leverantören sköter installation och underhåll av all övrigt utrustning.

    Fiber har fördelen att den inte är det minsta känslig för störningar utifrån samt att prestandan i en fiberkabel är fenomenal, coax kommer aldrig ens i närheten av samma teoretiska topphastighet. Nackdelen med fiber är att dom är sköra rent fysiskt och relativt dyra. En fiberkabel kan lätt knäckas och behöver då skarvas med hyfsat avancerad utrustning, medans coaxkabel är väldigt böjbar och skulle den gå av kan den i princip lagas med eltejp. Dock bör väl påpekas att fiberkabel grävs ner i kulvertar, så den ligger ju inte direkt öppet så kabelbrott är inte speciellt vanliga och ingenting man egentligen ska behöva räkna med som slutkund.
    Coax är störningskänsligt och en trasig tv'n kan slå ut coaxnätet i ett helt bostadsområde i värsta fall. Man kan även få sämre prestanda om kabeln ligger i starka magnetfält såsom i närheten av en kraftkabel eller liknande. Dåliga skarvar eller kontaktering kan även det ge dålig prestanda.

    Men fiber eller coax är egentligen bara typen av kabel, det som sitter i ändarna på kabeln måste ju också fungera och där är nog valet av leverantör viktigare än valet av kabeltyp. :)

  • Zileah
    Äldre 29 Nov 17:01
    #11
    Zileah skrev 2011-11-29 15:13:30 följande:
    Det beror på vart man bor.
    Tidigare hade jag Bahnhof som fungerade hur bra som helst! 25/25 för 174 kr är helt okej :)
    Coax är väl inte att rekommendera. Comhem kör oftast med "fiber" men byter ut sista metern i kabel till coax och då får man inte ut den rätta hastigheten - om man är petig med det.
    Nej, jag älskar fibernätverk. Stabilt och har alltid fungerat bra :)
    Betalar du extra så som balkefors pratar om?

    - Nej. Bodde i lägenhet och betalade då cirka 300 för 10mbit. om man bor i hus får man väl betala för att de lägger dit kablarna osv. Nu kör jag på Riksnet 100/100 för 269/kr månaden. Det fungerar till och från men samtidigt det enda som jag behöver betala också. Bor fortfarande i lägenhet.
  • Äldre 29 Nov 17:18
    #12

    Dom flesta vet det inre, men som sagt, det är ju om det är stadsnät, det behöver inte heller betyda att det är i varje komun, men jag har jobbat inom detta, och vet att många leverantörer "mörkar" denna summa, dom flesta på kundtjänst vet inte om det tyvärr, förvisso så är det ju inte dom som tar ut avgiften så jag kanske inte ska tycka att det är alltför konstigt.. Jag har "alltid" kört "tre hål i väggen, både com hem, tele2 och nu ett lokalt företag, tycker det funkar bra, man får ut det man ska bör få ut, och hastigheten förändras inte så mycket ;) hoppas ni får det ni vill och att ni blir nöjda ;) tänk på alla "dolda" avgifter bara ;)

Svar på tråden Fibernätet vs com-hems coaxialnät (tre hål i väggen) Vad bör vi välja?