Inlägg från: Lilla a76 385 |Visa alla inlägg
  • Lilla a76 385

Linköping maj/juni 2012

Ester blev röd i veckena och vi smörjde oxå m den salvan och var noga med tvättandet innan m vatten och torka torrt.. Sen luftade vi så fort de gick.. De gick över på ett par dagar då...
    Jag byter blöja varje gång jag ammar på natten då E kissar mycket hela tiden... Detta gör jag dock snabbt i sängen utan tvättning el så...bara torr blöja tror hon är nöjdare och sover bättre då..

Nehe, protester för mat...

• Lilla a76 385

Har idag haft ett trött barn som sovit över sina tretimmars matuppehållen. Kanske Beror på värmen, inte kul med åska i luften. Kläderna klibbar på en och de kan inte säga hur de vill ha de... Blev blöja med en tunn filt på idag när vi promenerade. Ikväll har vi varit på kalas och E charmar alla som vanligt... Hon är rätt stadig nu och vill sitta el stå (lutad mot axeln) när hon är vaken..Sover dock mer mellan måltiderna nu än tidigare. Bäst sover hon i vagnen under promenad, annars när hon ligger nära i soffan el sängen...
    På nätterna har vi börjat lyfta över henne i korgen igen efter måltiderna då de är längre mellan dem och värmen... Måste dock säga att jag saknar den lilla varma kroppen som suckar så tungt bredvid mig när hon sover... Det måste vara moderskärlek de
    Trodde mig veta att jag skulle njuta av att ha sängen för mig själv och kunna ligga på rygg som folk, men icke.. :-S Saknar min skrutt!!
    Å andra sidan är det skönt att veta att hon inte har problem med någon av sovplatserna.
    Imorgon är det BVC igen och hoppas E inte har så stor viktuppgång.... Inte för hennes skull utan för min ryggs skull. Måste få tag på en Naprapat för detta kommer jag inte överleva annars... Det är döden att lyfta i och ur E från vagnen... Kör som knivar i svanken å ryggslutet...
    Håller tummarna för bra väder på torsdag em....

• Lilla a76 385

Jag och Ester kommer... Fram till 15 ska det enligt yr.no regna lite smått till och från, men sen klarna upp... Får hoppas på de då!! Samma tid samma plats

Ester är stora tjejen nu stadig och bestämd - var tog vår lilla bebis vägen på 8 veckor???!!! Å andra sidan är det kul med nya utvecklingsfaser, men det går för snabbt...
    Nu sover stumpan hela nätterna i babykorgen och kommer bara över till mig en gång för amning. Från 7 stannar hon i pappas säng och busar/sover om vartannat fram till 10. Riktigt morgonmys som jag uppskattar.. Har blivit relativt morgonseg (kan inte kalla det trött riktigt) så att halvsova och mysa är trevligt på mornarna

KnytetsMamma... Hoppas det blir en lugn och sovande F nu på fm så ni orkar dyka upp.

Sandraf: härligt med mys och ledighet "hemma" bland alla nära och kära.

MoaLi: kul att ni försöker dyka upp..... Hur går det med bygget?? Får ta en sväng förbi tror jag och kolla läget... Tror jag har lyckats lokalisera er stuga

Javli, franed, 12juni...
    Kommer ni på fika/picnic 15.00 trädgårdsföreningen idag??
    Hoppas hoppas

Annars får alla mammor och gullungar ha en fantastisk dag och njuta av varandra!!!

Vi ses snart och beställer/kräver lite sol å värme till em!

• Lilla a76 385

KnytetsMamma: ang torsk... (om du inte fått info av BVC el någon...
    Badda m Ramlösa (på en tops) på tungan så går det bort... Var även noga m bröstet och tvätta av de efter amning - då det går över dit och inte blir så skönt/trevligt. Fick även tipset att ta en liten plastsked el något mindre och "skrapa" tungan om det skulle bli mycket...
    Troligen har hon fått det för du ätit antibiotika.. Ofarligt, men kan vid mycket beläggning göra ont tydligen...

Ett urklipp från en sida jag läste på när BVC pratade om att vara vaksam på ev torsk...

•"Om du ser en vit beläggning på ditt barns tunga, kan du försöka ta bort den med fingret. Om den lätt gnids av är det förmodligen bara mjölkrester. Men om det är svårt att få bort beläggningen och huden undertill är röd och irriterad, är det sannolikt svampinfektion.

Torsk kan göra ont. Det kan finnas orsak att misstänka svampinfektion om ditt barn gråter vid amning eller flaskmatning.

Jästsvampen som orsakar torsk kan också transporteras från munnen till ändtarmen och ge upphov till blöjeksem. Den sortens blöjeksem ger ofta upphov till röda, ömma prickar och kan ta tid att läka".

• Lilla a76 385

Mycket trevlig fikastund - eller rättare sagt prat och amningsstund
    Ester var på sitt bästa humör när hon sen vakade så vi tog mat på stan efter att ha gjort de saker som skulle göras igår.
    Sen somnade hon i min famn efter mat vid 21.30 - fortsatte sova när jag la ner henne i soffan bredvid mig för att vid midnatt flytta in henne i sängen. Tänkte att hon vaknar snart och ska äta... Men icke- jag somnade och vaknade vid 6.00 ( japp ni ser rätt!!) med sprängande bröst som läckte för fullt.... Fick väcka flickebarnet så jag slapp gå upp och pumpa ur..... Inte hade jag trott att hon skulle sova såå länge!! Fick nästan dåligt samvete att jag inte vaknat tidigare och kollat om hon var hungrig, men det har jag aldrig behövt tidigare så.... Konstigt nog har hon inte heller ätit sig genom dagen nu (vilket hon gjort tidigare om hon sovit över måltid på natten) utan fortsatt att sova gott mellan matstunderna. Ester var till pappa och åt lunch innan vi hälsade på hos polisen för passansökan... Hur go som helst och skrattar och ler åt allt och alla
    Charmade pass-killen med att titta i kameran så han t o m skrev ut ett kort som vi fick ta med oss hem som minne

Nu sover hon gott igen här bredvid mig i soffan, med sin filt över ansiktet....

Vi ska hela familjen bara ta det lugnt i helgen och förhoppningsvis vara i kolonin (om vädret tillåter) Vi köpte tidigare i veckan såna loungemöbler i konstrotting till stugan som vi ska förbereda för tills de kommer i början av nästa vecka. Sen ska de planeras för utbyggnaden som ska ske under semestern.... Bara en vecka kvar för Anders att jobba nu.. Sen blir det en tripp till Örebro för att träffa Australienbesökarna innan de far vidare.. De är så nyfikna på Ester...

Nehe, ska göra lite nytta nu innan Anders kommer hem och stumpan sover...

Ha en underbar helg nu!!!

• Lilla a76 385

Måste bara fråga om det var smittsamt - det där med att sova mycket.. Ester har inte gjort annat än sovit sen bi sågs i trädgårdsföreningen... Hela natten igår, mer eller mindre hela tiden mellan amningarna idag och nu har hon ikväll sovit sen 21.30 och inte velat vakna för mat fast jag flyttat henne från soffan till sängen till babykorgen... Är det sovperiod nu framöver som gäller?? Ska inte klaga om jag får sängen för mig själv och en ordentlig nattsömn inatt oxå (denna gång utan E bredvid mig- chansar på reprisnatt och la henne i korgen....isf att "vänta ut till nästa amning")

Natti natti!!!

• Lilla a76 385

Jag vill hänga med på mama boot camp verkar kul och enkelt då barnet är med.. Eller... Det kanske inte fingerar alls om de inte vill

Någon speciell dag ni tänker.. Mig skulle passa onsdag bäst då måndagar kan vara en bra helgförlängare i Örebro för mig
    Men man kanske vill/ kan gå båda när man provat..
    Har ni anmält er!??

• Lilla a76 385

Jag skickade en anmälan om intresse på onsdagar (men att måndagar fungerar oxå) anm var inte bindande stod de på sidan
    Lika bra att göra något direkt annars glömmer jag bort de

Nu ska min lilla skrikhals få mat...
    Hon sov i natt igen 8 timmar nästan, så att sova fram till 6 verkar vara hennes grej just nu.. Men hon är mycket hungrig sen under fm... Men men

• Lilla a76 385

Jag har blivit faster i natt till en underbar Tess!!!!! Känner åter endel av glädjen man fick själv när man för dryga två månader befann sig i samma situation.. Allt har gått bra, men det blev långt och jobbigt... (det verkar ligga i fam att gå över dryga två veckor )

Samtidigt har jag ytterligare en natt fått sova hela natten till 7... Kan man efter 4nätter våga hoppas att trenden håller i sig??
    Nu ligger hon här bredvid o sussar gott med full mage. Underbara lilla ting

Var på efterkontroll och fått godkänt nu är det full fart framåt då...(om jag orkar )
    Lite kul att det var -10kg från inskrivningsvikten utan att jag behövt tänka.. om detta fortsätter så blir det gravid/amma/"bantning" för mig haha.... Det var inte det man trodde när man begav sig in i denna period av livet. Kanske ska satsa på en till snart då ;-P

Nu ska jag vila lite till....
    Kram i solskenet!!

• Lilla a76 385

Har en slappardag i regnet... Fortsatt sovit gott på nätterna och Ester leker i babygymet vaken tid eller så tittar och pratar hon med gardinerna i sovrummet
    Nu sover hon gott på min arm- under sin filt- innan lunchen ska serveras..

Förstår efter telefonsamtal med min bror att jag (å troligen alla vi) är lyckligt lottad. De var på bb i 15 timmar, efter att ha haft värkar i 10 timmar hemma. Flickebarnet och föräldrarna mår bra, men hon vägrar ta bröstet och suga. Öppnar inte munnen tillräckligt och skriker bara... Ett dygn med försök varje timme och sköterskor som kommer för assistans ger ingen ro och kan känna den sorg och maktlöshet de känner nu.. Mycket tårar är det tydligen, från både mamma och dotter.. De har efter 10ml urpumpad råmjölk, idag nu fått gå på ersättning.. Bodde jag närmare skulle jag åka dit å mata (det är så jag känner med tanke på all mat jag fryser in...)
    De skulle tydligen få åka hem, bara hon tar flaska nu, vilket kan hjälpa dem att få sova/vila lite.. Har ju inte varit sömn gör dem på två dygn alls..
    Tydligen får man sen någon medicin som stoppar mjölken när man inte ska amma..
    Hoppas de blir glada och pigga snart..

Ser fram emot helgen då Anders börjar sina 5 veckor semester... Hoppas på vädret då oxå.

Vi ska försöka ta oss iväg till fotograf för att få in en bild i tidningen.. Anders släkt väntar på de

Nehe.. Nu matdags..

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012