• Groda78

10-åriga mördare

Från aftonbladet idag:

Nu har Robert Thompson blivit pappa.
    - Det här är en katastrof, säger Bulgers nu 38-åriga mamma.
    Tio år gammal misshandlade han tvåårige James Bulger till döds.

Detta hände 1993. Tror ni att man kan vara en normal människa som 23-åring om man som 10-åring är kapabel till ett så fasansfullt brott?

• Svar på tråden 10-åriga mördare
  • Anna81

om han har fått special hjälp inom psyket så tror jag att det är möjligt, min kille var ett riktigt obs barn upp till 15 års ålder, men med mkt hjälp mm har han nu 2 fina barn och är världens bästa pappa :D han är 26 år nu.

• Jefa

Det är fruktansvärt det han gjort och jag hade tvekat inför att skaffa barn med en som mördad någon. Men det är stor skillnad på 10 och 23 år. Och han har nog fått mycket hjälp där han har varit. De sätter ju inte en 10 åring i fängelse direkt. Och hade de inte ansett att han är "färdig" att leva ett normalt liv hade de aldrig släppt ut honom

• MayaS

För det första så var de två pojkar som dödade James Bulger.... de hetsade varandra...

Sedan så har de sonat sitt brott... och förhoppningsvis fått hjälp med de problem de hade... givetvis är det inte normalt på något sätt att som barn döda ett annat barn... Jag försvara inte alls det de har gjort..... inte på något sätt... men hur länge ska de straffas?

Resten av deras liv? för något som de gjorde som barn och som samhället anser att de redan blivit straffad för?

Det som skedde var hemskt på alla sätt o vis... och jag förstår att James Bulgers mamma reagerar .... det hade säkerligen jag oxå gjort.... men jag hoppas ändå att De som dödade honom har fått vård att de idag har växt upp till att bli människor som kan leva tillsammans med oss andra i samhället... och att de kan få bilda familj som alla oss andra....

Jag vet att jag iaf itne är samma person idag som jag var när ajg var 10...

• Groda78

Men om man är kapabel till något så ondskefullt, borde man då inte ha en svår psykisk störning. Om man har en svår psykisk störning kan denna då behandlas bort? Eller lär man sig bara kontrollera störningen, och vad händer i så fall när/om man tappar kontrollen?

• Anna81

men jag tror att dom har fått mkt bra hjälp och som nån skrev, man är ju inte densamme som när man är 10 år

• Röd drake

Jag är rätt säker på att de måste ha en allvarlig psykisk störning, ett fel i hjärnan och det går inte bort hur mycket hjälp de än får. Ni är inte densamma som ni var när ni var io, nej, men ni är heller inte psykiskt störda utan fullt normala människor som utvecklas som ni ska. Även som barn har man en naturlig spärr som förhindrar en till sådana hemska brott, de barn som föds utan den spärren kan knappast få den med rätt hjälp.

• siamesen

Tror inte en 10-aring riktigt förstar konceptet döden och mord.

• lenasu

Min första tanke är hur hade pojkarna det själva när de var 10 år? våld i hemmet? droger ,hur var föräldrarna till dem, de måste varit mycket rädda och hatiska när de mördade den lilla pojken. Handlingen de gjorde var mycket fruktansvärd, men de var barn. Nu är de vuxna, jag tycker de ska få en chans till. Men som mamma till den lilla pojken hade jag kanske inte tyckt det.

• Groda78

Jag håller med Röd drake!

Även om man som 10-åring inte förstår vidden av ord som "döden" och "mord" så förstår man när man åsamkar en annan levande varelse smärta.

• fipa2

jag tycker att det inte spelar någon som helst roll att pojkarna var 10 år gamla, och inte 30, när de gegick mordet. en 10 åring fattar precis lika väl som en vuyxen, att mord är vidrigt och fel. de där pojkarna, eller männen eller monstren eller vad man nu ska kalla dem, de har förbrukat sin rätt att leva, det gjorde de i samma sekund de bestämde sig för att mörda tvååringen. jag önskar att de skulle förolyckas på ett grymt sätt, för i mina ögon är de inte människor. och så länge de lever, så hoppas jag verkligen att de varenda sekund av sitt återstående liv, hör hur den lilla pojken gråter och ser framför sig det hemska de gjorde, och att de mår dåligt över det.

men iofs, monster som de, kan knappast känna nånting. de har väl inget samvete. VIDRIGA AS!

fattar inte varför de fått skyddad identitet. jag hoppas att nån hittar dem...

Svar på tråden 10-åriga mördare