• Groda78

10-åriga mördare

Från aftonbladet idag:

Nu har Robert Thompson blivit pappa.
    - Det här är en katastrof, säger Bulgers nu 38-åriga mamma.
    Tio år gammal misshandlade han tvåårige James Bulger till döds.

Detta hände 1993. Tror ni att man kan vara en normal människa som 23-åring om man som 10-åring är kapabel till ett så fasansfullt brott?

• Svar på tråden 10-åriga mördare
  • Röd drake

fipa2 Du tar orden ur munnen på mig. Man kan aldrig bortförklara mord på ett litet barn med att "de hade det dåligt hemma" eller "de förstår inte begreppet döden". De vet mycket väl att man inte kan slå på ett litet barn obegränsat utan att det får konsekvenser. Det vänder sig i magen när jag läser alla förmildrande omständigheter som hittas på till pojkarnas fördel!

• Pilla80

Jag har inte läst om dessa morden innan, hamnade här som en slump, men jag tror att med rätt hjälp så kan han säkert fungera som en normal männsika. Han behöver ju inte vara allvarligt pyskiskt störd, han kanske har haft en dålig uppväxt mm. Sen kan man med rätt vilja bli bättre när man mår psykiskt dåligt.

• Amazona

Man kan ju undra vart dom fick idén ifrån....fattar inte. Dessutom verkade föräldrarna va helt "normala" och vanliga....läskigt

• fipa2

ja tänk om ALLA som hade haft en dålig barndom skulle mörda nån, och det skulle förlåtas bara för att de "haft det svårt i livet"...

• siamesen

Försökte inte förmildra nagra omständigheter med att säga att de inte förstar begreppet döden...minns mycket väl när detta hände och tyckte och tycker fortfarande att det är ett vidrigt brott.

Men, jag tycker inte att de förtjänar att dö de med..mycket möjligt att de är sociopater eller att det var nagot tillfälligt..vad vet jag..spelar ingen roll egentligen. Tror inte pa dödstraff och pa att 2 fel blir till 1 rätt.

Dessutom, tänk om den 10-aringen var min son...jupp, jag skulle bli helt förstörd och fortfarande tycka att det var ett vidrigt brott men inte skulle jag älska honom mindre för det.

• xSBx

Nu är det ju tur att de flesta mördare bara mördar en gång och inte fler om de inte är serimördare.
    Men brottet är extremt grovt då de först kidnappade honom och sedan torterade honom tills han dog.

Tydligen har de varit i något som kallas säkra hem vet inte riktigt vad det är för något
    www.btinternet.com/~kristin.karlsson/artiklar/james.html

Vissa mördare klarar av att ta hand om sitt egna barn.
    www.mimersbrunn.se/arbeten/331.asp

• Röd drake

siamesen Det är intressant synpunkt. Vad skulle jag ha gjort som mamma till 2 åringen respektive 10-åringen? Som mamma till 2 åringen skulle jag personligen ha kämpat för att de pojkarna alltid åtminstone hade tillsyn, nån följd av det hela måste det bli, det tycker jag även som utomstående. Som mamma till 10 åringen hade jag självklart älskat mitt barn men insett att något var fel, jag hade nog även där kämpat för att de skulle få någon form av tillsyn och jag är tveksam om jag skulle viljat att de skaffade barn. Inget man kan hindra visserligen men jag skulle nog inte viljat det. Tycker att själva brottet glöms bort lite i den här tråden, det handlar om mordet på ett barn. Tänk om det varit ert eget barn...

• Amazona

Jag tror att dom sonat sitt brott...hur hemskt det än var så har dom rätt till en ny start

• kengru

Måste kännas hemskt för mamman till den mördade pojken, han som tog hennes barns liv får fortsätta att leva ett "normalt" liv.

Svar på tråden 10-åriga mördare