• Anonym (T)

Hur ska jag träna??

Hej! Jag försöker gå upp i vikt.... vilken träning passar mig bäst då? Och vilken mat ska jag undvika??

Jag tränar ganska mycket redan, men funderar på om jag borde byta ut något.....?
    Jag tränar BodyCombat, BodyJam, Dans, Cirkelträning, ibland Core... Jag tränar 5 pass (dagar) i veckan.
    Har även ett fysiskt jobb där jag går mycket (brevbäring).

Jag har en platt mage, men vill ha ett 6-pack till våren då vi ska ut och resa... Hur gör jag får att få min mjuka mage hård med synliga muskler?

/T

• Svar på tråden Hur ska jag träna??
  • Träningsexpert Elmina

Eftersom du är så fysiskt aktiv på jobbet skulle jag råda dig till att satsa på rätt tung styrketräning och Core. Cirkelträning och konditionspass är bra men du förbränner mycket energi som du behöver för att gå upp i muskelmassa.

Se till att äta direkt efter passet, en frukt och macka med proteinrikt pålägg. Du behöver äta ofta om du vill gå upp i musklemassa, mycket kolhydrater och protein gärna var tredje timme. Många små mellanmål vilket jag skrivit om här:http://foraldrafitness.com/2011/12/01/mellanmalstips-for-stora-och-sma/

Ät något litet innan du går och lägger dig så minskar du på nattfastan. Ät frukost så fort du kan för att börja bygga upp dina muskler på morgonen.

För att träna fram ett sexpack behöver du fortsätta träna Core men även lite tyngre magövningar på gymmet. även här spelar kosten en stor roll, så se till att inte äta en massa socker, vitt mjöl och för mycket fett.

Lycka till och hoppas du får en härlig resa!

• Anonym (T)
    Träningsexpert Elmina skrev 2011-12-01 21:28:45 följande:
    Eftersom du är så fysiskt aktiv på jobbet skulle jag råda dig till att satsa på rätt tung styrketräning och Core. Cirkelträning och konditionspass är bra men du förbränner mycket energi som du behöver för att gå upp i muskelmassa.

Se till att äta direkt efter passet, en frukt och macka med proteinrikt pålägg. Du behöver äta ofta om du vill gå upp i musklemassa, mycket kolhydrater och protein gärna var tredje timme. Många små mellanmål vilket jag skrivit om här:foraldrafitness.com/2011/12/01/mellanmalstips.../

Ät något litet innan du går och lägger dig så minskar du på nattfastan. Ät frukost så fort du kan för att börja bygga upp dina muskler på morgonen.

För att träna fram ett sexpack behöver du fortsätta träna Core men även lite tyngre magövningar på gymmet. även här spelar kosten en stor roll, så se till att inte äta en massa socker, vitt mjöl och för mycket fett.

Lycka till och hoppas du får en härlig resa!
    Jag ska testa BodyPump på Lördag, är det bra träning för mig?

Jag har köpt hem köttprotein pulver, som jag ska börja med 1 Januari har jag tänkt, som jag ska ta till frukost och efter träningen. Äta frukost är det allra första jag gör då jag går upp!

Är det extra svårt för mig att gå upp i vikt som kör så mycket konditionsträning?
  • Träningsexpert Elmina

bodypump är bra träning men vill du bygga muskler är det bättre att lyfta tyngre och inte lika många repetitioner som det är på bodypump.

Precis som du skriver är det svårare att gå upp i vikt av mycket konditionsträning, byt gärna ut kondition mot styrketräning.

• Anonym (T)
    Träningsexpert Elmina skrev 2011-12-04 15:46:43 följande:
    bodypump är bra träning men vill du bygga muskler är det bättre att lyfta tyngre och inte lika många repetitioner som det är på bodypump.

Precis som du skriver är det svårare att gå upp i vikt av mycket konditionsträning, byt gärna ut kondition mot styrketräning.
    Nu har jag testat Pumpen, och jag gillade det! Det känns som att det kan vara en bra tärningsform för mig och min arbetsskada - dvs min skuldra, som låst sig i ett och samma läge, så att jag inte får tillräckligt med blod till armen. Jag har inte så mycket känsel i armen eller handen - kan Pumpen vara bra då, så att den kommer i rörelse igen??

Jag har 2 vilodagar i veckan - Torsdag och Lördag. Men Pumpen är ju på Lördagar... hur många vilodagar behöver man/vecka - eller är det olika från person till person?
  • Träningsexpert Elmina

Det är bra att öka cirkulationen i skuldran och eftersom bp byggs upp av många repetitioner med inte jättetung belastning brukar det vara bra. Undvik övningar som gör ont.

Antalet vilodagar beror på, varierar du träningen och har ett par lättare träningspass går det bra med endast en volidag i veckan. Undvik att träna samma sak två dagar i rad och se till att äta mellan passen och sova så att kroppen hinner återhämta sig.  

• Anonym (T)

Okej, då låter det som att Pumpen är nåt att fortsätta med!
    Så här ser det ut för mig varje vecka:

Må = BodyCombat
    Ti  = BodyJam
    On = Cirkel

Fr = BodyCombat

Sö = Dans (ibland Core)

• Anonym (T)
    Träningsexpert Elmina skrev 2011-12-11 19:59:40 följande:
    Det ser ut som ett mycket bra upplägg!

Coreövningar kan du annars lägga till ett par efter dina konditionspass.   
    Det brukar vara en del Core på BodyCombaten och Cirkeln. Jag brukar göra plankor istället för en station på cirkeln, får så ont i svanken av den (ryggböj eller vad den kan heta?)...

Har du något bra tips, eller tips om någon sida med bra och nyttig mat??
Svar på tråden Hur ska jag träna??