• Sunshine1979

Flyga med spädbarn

Finns det någon där ute som vet när man kan börja flyga med ett spädbarn? Jag har hört att man ska amma under start och landning för tryckets skull. En fråga då bara, hur ska det gå till när min dotter kommer vara fastspänd just under start och landningen???Obestämd
    Ska bara STO-MMX...1h resa.

• Svar på tråden Flyga med spädbarn
  • älskarlivet81

Tror man kan börja flyga ganska snabbt, kanske efter någon vecka eller så.

Det är inte alltid spädbarnet är fastspänt, men inom Sverige är man nog alltid det. Du kan kanske ha barnet vänt mot dig ändå och amma.. Det är inte säkert det behövs heller. Vår dotter reagerar inte på trycket, men hon var 10-11 månader första gången vi flög och 13 månader andra gången. 

• Skruttelito

Jag vet inte om det finns någon gräns för när man tidigast kan flyga med spädbarn. Själv flög jag med dottern när hon var 6 veckor första gången, i ca 1 timme. Barnet måste vara fastspänt vid start och landning, men det går att lätta lite på dess bälte så att man kan amma barnet medan det halvsitter. Det är absolut inte bekvämt men det går!

• älskarlivet81
    Skruttelito skrev 2011-11-30 21:02:11 följande:
    Jag vet inte om det finns någon gräns för när man tidigast kan flyga med spädbarn. Själv flög jag med dottern när hon var 6 veckor första gången, i ca 1 timme. Barnet måste vara fastspänt vid start och landning, men det går att lätta lite på dess bälte så att man kan amma barnet medan det halvsitter. Det är absolut inte bekvämt men det går!
    Nej, det är inte alltid barnet är fastspänt, men flyger man t.ex. med sas är barnet alltid fastspänt.
  • Skruttelito
    älskarlivet81 skrev 2011-11-30 21:03:47 följande:
    Nej, det är inte alltid barnet är fastspänt, men flyger man t.ex. med sas är barnet alltid fastspänt.
    Vi flyger mest med norwegian och malmö aviation och där måste man också ha barnet fastspänt vid start och landning.
  • älskarlivet81
    Skruttelito skrev 2011-11-30 21:19:41 följande:
    Vi flyger mest med norwegian och malmö aviation och där måste man också ha barnet fastspänt vid start och landning.
    Ja det kan säkert stämma. MEn när vi flög till och från USA var inte vår dotter fastspänd.
  • Humhum

Finns ingen åldersgräns när barn får börja flyga, kan göra det direkt efter förlossning om det skulle vara så!

Det är olika från bolag till bolag om spädbarn ska vara fastspända eller inte, men bolagen i Europa har krav på det.

Bältet för spädbarn spänns utanpå ditt eget och går att reglera så att det går att amma/ge flaska under start och landning!

• YokohamaNr2

Du får ett mindre bälte som du sätter fast i ditt bälte som bebisen har runt sig. Det går bra att amma med det bältet på. Så har det varit på alla flygbolag jag har flygit med med mina barn. Detta bältet är för alla barn under två år då de inte har eget säte utan sitter i en förälders knä

• Dixie

TS - om barnet använder napp brukar det funka också, bara de har något att suga på - det kan även hjälpa att ge barnen näsdroppar strax innan ni går på planet! 

trevlig resa! 

• evaoregon
    älskarlivet81 skrev 2011-11-30 21:20:51 följande:
    Ja det kan säkert stämma. MEn när vi flög till och från USA var inte vår dotter fastspänd.
    Amerikanska flygbolag tillåter inte sådana bälten.  Om man flyger inrikes i USA så får barn som sitter i knäet aldrig något bälte och till USA så beror det på vilket bolag man flyger med.
  • cosinus

Vi bodde i sthlm när dottern var liten och då flög jag några gånger inrikes till mina föräldrar själv, första gången var hon nog 3 månader tror jag.

Amma med barnen i bältet går jättebra, det som är lurigt är att få in en ev vagn i plastpåse och upp på specialbagaget om man inte har någon sjal/sele för man behöver båda händerna till det.

Jag har ammat vid start och landning och det har gått bra men av någon anledning så har jag bytt oproportionerligt många bajsblöjor i luften och det är inte plättlätt på en flygplanstoa. Men allt går :)

Svar på tråden Flyga med spädbarn