• Katitziii

Tempur, vänjer man sig?

Jag ska nu investera i en ny säng och står i valet och kvalet att välja Tempur eller en vanlig kontinentalsäng.

Jag har problem med nacke och bröstrygg och sover kasst i min gamla skruttiga IKEA säng som har mer gropar än plana ytor. Jag har nu testat Tempur i butiken och den "känns skön för kroppen". Men vilka sängar i en sängbutik gör inte det? Jag har även testat kontinentalsäng Dacke från Vikning och även den är grymt skön.

Min mamma har ryggproblem och själv har jag börjat på det lite själv så en säng som är bra för ryggen är det viktigaste i mitt sängköp. Men nu undrar jag hur det är med Tempursängarna? De är ju väldigt speciella att ligga i och det jag nu undrar är, vänjer man sig med den konstiga konsistensen i madrassen? Det jag är mest orolig över är att sängen ska tappa "goskänslan" att det inte längre känns som något gott och mysigt eftersom den upplevs som hård, eller går det över?
    Ni som har eller har haft Tempur vad tycker ni? För ryggen verkar den ju vara kanon, har bara läst positivt!

Kan också tillägga att det är Ramsäng Reaxation jag är inne på.

/K

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 01:08
    Jag måste faktiskt också fråga er som vet, hur funkar det att ha sex i en Tempur?
    Inget jag känner för att fråga personalen i butiken direkt :P

• Svar på tråden Tempur, vänjer man sig?
  • riboflavin

Ärligt talat så vet jag inte hur jag skulle klara mig om min tempursäng försvann. Jag har gått från att knappt ha kunnat röra mig utan smärtstillande till att numer någon enstaka gång vara öm i ryggen.

För mig var det mitt bästa köp någonsin! 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Qliana

Man vänjer sig med glädje. Den känns konstig och lite hård först. Men när madrassen blir varm så formar den sig fint. I början fick både jag och min man mer ont i ryggen, men sedan försvann värken och vi mår bättre än någonsin.

• Suck och suck

Jag måste tillägga att det är lite olika det där med hur smärtpatienter iallafall (fick jag höra när jag var på smärtklinik för min fibro) vänjer sig eller tycker om det. Jag tror att man i de flesta fall vänjer sig vid tempur, men att det också finns enstaka fall där personen aldrig blir vän med liggandet på den. Det finns de som inte tycker om den. Jag låg ett tag på tempur, det var rätt skönt på ett sätt, men sen tyckte jag min vanliga säng var skönare igen. Fast jag skulle nog kunna ge tempur en chans till, fast nu ligger jag ju bra i min vanliga säng tycker jag.

• Katitziii

Ja att den inte passar alla det förstår jag. Jag har hämtat en lånemadrass från Tempur idag och ska sova på den i en vecka nu och känna efter innan jag bestämmer mig men vet inte om en vecka räcker.

Jag tycker inte det känns lika gosigt och mysigt som en fluffig säng, det är det jag undrar om det går det över? Jag är mest rädd att sängen inte ska kännas mysig på samma vis längre om ni förstår vad jag menar? Foten i munnen
    Jag tycker annars då jag "provlegat" sängen i butik att den är väldigt skön att sova på mage och på sidan i. Brukar vara jobbigt för mig i andra sängar!

• Suck och suck
    Katitziii skrev 2011-12-01 20:33:30 följande:
    Jag tycker inte det känns lika gosigt och mysigt som en fluffig säng, det är det jag undrar om det går det över? Jag är mest rädd att sängen inte ska kännas mysig på samma vis längre om ni förstår vad jag menar? Foten i munnen
    Jag förstår PRECIS hur du menar. Jag känner samma sak, att det liksom kan bli "lite statiskt" med tempur, men nu hade jag den inte i flera år. Så jag kanske inte gav den en chans? Min sambo har haft sin tempur typ hela vår levnadstid i vår relation. Han verkar inte tröttna på den. Och kanske är den bra för hans rygg då också. Han är bättre än jag i ryggen. Så jag kanske borde ligga på tempur? Vad vet jag?
  • Titrania
    Katitziii skrev 2011-12-01 20:33:30 följande:
    Ja att den inte passar alla det förstår jag. Jag har hämtat en lånemadrass från Tempur idag och ska sova på den i en vecka nu och känna efter innan jag bestämmer mig men vet inte om en vecka räcker.

Jag tycker annars då jag "provlegat" sängen i butik att den är väldigt skön att sova på mage och på sidan i. Brukar vara jobbigt för mig i andra sängar!
    Hehe, jag lovar dig att du kommer tycka sängen är gosig och mysig, även med en tempurmadrass Jag älskar min säng (och tempur! ) ^_^ Har haft min i typ elva år nu och den är fortfarande super.
  • mazziemay

Måste bara inflika att kudden den med kant för nacken är helt underbar. Den följer alltid med till hotell i semester ja tom på förlossningen 3 ggr. Där har den fungerat som en tempurmadrass för lilla bebisen; hihi Hade köpt till barnen om jag hade haft möjlighet.

• Suck och suck
    mazziemay skrev 2011-12-02 18:22:23 följande:
    Måste bara inflika att kudden den med kant för nacken är helt underbar. Den följer alltid med till hotell i semester ja tom på förlossningen 3 ggr. Där har den fungerat som en tempurmadrass för lilla bebisen; hihi Hade köpt till barnen om jag hade haft möjlighet.
    Alltså kudden med kant, tycker jag är för hård i en vanlig säng. Men den blir mjuk på tempurmadrassen. Den hör ju ihop med tempurmadrassen egentligen. Vissa tycker att den blir för hård och stum i en vanlig säng. Andra kanske tycker det är skönt med den där hårdheten. På tempurmadrassen känns den knappt.
  • Fredrika

Om du har problem med ryggen ska du (oftast) inte ha en mjuk och fluffig säng då det inte ger kroppen den stabilitet den behöver. jag sov i många år på en vanlig resårbotten med en extra vanlig skummadrass på och hade så sjukt ont i ryggen att det kändes som om njurarna låg på golvet. plågade mig igenom några år till på kass resårbotten och vanlig bäddmadrass (en på5cm) och sen fick jag tummen ur och köpte ikeas tempur variant som bäddmadrass, höll fortfarande på att dö och var säker på att det inte var rätt för mig tills ajg bytte resårbottnarna, nu har jag aldrig ont i ryggen och ser fram emot att få gå och lägga mig varje kväll, tror inte att jag någonsin kommer kunna sova utan någon form av tempur i en säng och ser fram emot nästa graviditet, fatta att få ligga i en sådan underbar säng! måste ju vara fantastiskt ;)
    jag röstar för att det är det bästa som hänt mig och förhoppningsvis dig också men håller emd om att man får mer ont precis i början, det är som att allt måste hamna på plats igen.

lycka till :) 

• Kimona

Hur funkar den om man rör sig mycket när man sover?

• riboflavin
    Kimona skrev 2011-12-03 20:06:31 följande:
    Hur menar du? Den formar ju sig efter kroppen och rör man sig så ger den ju stöd igen så fort man ligger stilla.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Suck och suck
    Kimona skrev 2011-12-03 20:06:31 följande:
    Den g ö r att man ligger med stilla, det är det som de marknadför sig med att "det är grejen" med den, bland annat.
  • Kimona
    riboflavin skrev 2011-12-03 20:23:46 följande:
    Hur menar du? Den formar ju sig efter kroppen och rör man sig så ger den ju stöd igen så fort man ligger stilla.
    jo men innan man sjunker ner så den formar är den ju stenhård
  • Suck och suck
    Kimona skrev 2011-12-03 22:46:31 följande:
    jo men innan man sjunker ner så den formar är den ju stenhård
    Jo, men när du väl sjunkit ner, så ligger du där i formen och bara njuter och tycker det är mjukt, med alla icketryck och det får kroppen att vilja ligga kvar i den där ställningen, du lagt dig i liksom. Svårt att förklara.
    Alltså man KAN ju flytta, man sitter ju inte fastgjuten som i en form.
  • Kimona
    Suck och suck skrev 2011-12-03 23:05:44 följande:
    Jo, men när du väl sjunkit ner, så ligger du där i formen och bara njuter och tycker det är mjukt, med alla icketryck och det får kroppen att vilja ligga kvar i den där ställningen, du lagt dig i liksom. Svårt att förklara.
    Alltså man KAN ju flytta, man sitter ju inte fastgjuten som i en form.
    haha ja såklart :P tänkte bara att det kanske stör sömnen att ligga hårt när man rör sig innan man sjunker ner. Jag måste ha det jättemjukt annars får jag ont i hela kroppen
  • Suck och suck
    Kimona skrev 2011-12-03 23:43:05 följande:
    haha ja såklart :P tänkte bara att det kanske stör sömnen att ligga hårt när man rör sig innan man sjunker ner. Jag måste ha det jättemjukt annars får jag ont i hela kroppen
    Du kommer aldrig mer vilja röra dig Skämt åsido. Du värmer ju upp madrassen med din kroppsvärme, och då blir det väl inte så hårda flytt ändå liksom. ? Jag har glömt! även om jag låg på en tempur en höst!
    Nä, jag tror inte det stör sömnen med själva rörelsen när du flyttar och sjunker ner på nästa ställe.
  • Fredrika

jag rör mig mkt i sömnen men märker inte ens av det

• Katitziii

Jag sover på min lånemadrass nu från Tempur och när man väl legat in sig för kvällen så ligger man asskönt. Dock vill ja inte påstå att jag sover bättre, men det behöver inte ha med sängen att göra. Köpte även Tempurs nya kudde OMBRACIO för 1300 och trodde att den skulle göra underverk men jag upplever den som lite hård faktiskt känns som jag vill sjunka ner lite till för att ja ska ligga perfekt. När man lägger sig i sängen på kvällen är den ju stenhård, det känns lite trist men sen när den blir varm anpassar den sig efter hur man rör sig ganska bra tycker jag.
    Först tänkte jag bara köpa bäddmadrassen som en "billigare variant" men nu blir det nog en komplett Tempursäng med 3 lager, tycker inte att bäddmadrassen på en "vanlig" resårbotten är lika skönt.

Svar på tråden Tempur, vänjer man sig?