• Emeliie89

Hur får jag honom att låta bli saker?!

Har en liten son på 15 månader som börjat gå sedan en tid tillbaka. Problemet är bara att han drar ner ALLTING och slänger i golvet. Kan inte ha en duk på soffbordet, en blomma i fönstret, toadörren öppen (för då går han in o river i allt han kommer åt). Säger han till honom så blir det ett himla skrik och trots.

Ska det va såhär? Ska man behöva plocka bort ALLT inom räckhåll? Enligt min mamma så rev jag aldrig ner nått för jag var sååå väluppfostrad. Men hur får man en så liten att förstå? 

• Svar på tråden Hur får jag honom att låta bli saker?!
  • Litet My

Avleda och plocka undan det du8 är rädd om.

• Emeliie89
    Lilla My21 skrev 2011-12-01 09:33:18 följande:
    Avleda och plocka undan det du8 är rädd om.
    Isåfall får jag plocka ur allt i hela huset.
  • skånegås

Antingen plockar man bort ALLT eller också är man med och hjälper dem titta försiktigt på saker. Och då får man vara med HELA TIDEN. Visa hellre på alternativ än säg åt. Så små barn förstår inte riktigt. Bättre att säga: Jag vill att den ska vara där! än att säga Nej. Toaborsten kan man ha uppe på badrumsskåpet t.ex. och jag skulle ta bort dukarna eller det som står på dem...

• Rockan

Det finns inte en chans att "uppfostra" en så liten. Det är bara att barnsäkra som gäller. Inte heller är det trots det handlar om, utan egen vilja.

• Lattjo

Då får du packa ner hela huset då. Vissa ungar plockar med allt helt enkelt. Min son satt bara med sina leksaker, min dotter tar varenda grej som ligger någonstans. Det är bara att plocka undan det man är rädd om helt enkelt. PÅ toadörren har jag satt en hasp så jag kan spärra dörren (för vi har katter som måste in) men har du inga katter är det ju bara att lära sig att stänga dörren. Det går över, så småningom. Det finns inga (inte många iaf) tonåringar som går runt och kastar blomkrukor i golvet ;)

• Litet My
    skånegås skrev 2011-12-01 09:36:29 följande:
    Antingen plockar man bort ALLT eller också är man med och hjälper dem titta försiktigt på saker. Och då får man vara med HELA TIDEN. Visa hellre på alternativ än säg åt. Så små barn förstår inte riktigt. Bättre att säga: Jag vill att den ska vara där! än att säga Nej. Toaborsten kan man ha uppe på badrumsskåpet t.ex. och jag skulle ta bort dukarna eller det som står på dem...
  • skånegås
    Emeliie89 skrev 2011-12-01 09:33:56 följande:
    Isåfall får jag plocka ur allt i hela huset.
    Då får du vara med och hjälpa honom. Det kan ta lite tid, men är man snäll, lugn, konsekvent och låter bli att säga Nej, så förstår de tillslut. Men samtidigt är de så små att de inte KAN hålla sig jämt. Detta kommer ni/du nog få acceptera och det brukar hålla i sig ett år eller tre...
  • lövet2

Det finns 2 olika läger när det gäller hur man ska hantera sådant. Jag ska ge dig en sann historia, som jag en gång roade mig med att skriva ned i sagoform:

En sedelärande historia

(eller sagan om Mamma1, Mamma2 och de två vardagsrummen)

Mamma1 och Mamma2 fick barn nästan samtidigt. När barnen var 1 år kunde de ta sig fram nästan FÖR bra!
    Mamma1 tyckte att barn måste lära sig att vara försiktig med saker, så hon lät alla dörrar i huset stå öppna. Sonen lekte lika mycket i vardagsrummet som någon annanstans. TV:n var kul, och videon förstås. I bokhyllorna fanns en massa böcker och Pappa1:s samling med LP-skivor. Mamma1 fick springa efter sonen en hel del och försöka lära honom att vara försiktig.

Mamma2 ville varken ägna sin tid åt att vakta sakerna i vardagsrummet eller till att ständigt jaga dottern, så hon stängde dörren i stället. Dottern fick leka i köket och i lekrummet. När Mamma2 eller Pappa2 var med dottern fick hon förstås gå in i vardagsrummet, för föräldrarna ville trots allt se på TV ibland. När dottern fick gå in dit tyckte hon det var rena paradiset! Det slutade vanligen med att Mamma2 bar ut flickan därifrån och stängde dörren igen, eftersom flickan hade ohyggligt svårt att låta bli grejorna ...

När barnen var 18 månader tyckte Mamma1 att uppfostran började ge resultat. Hon hade varit tvungen att sätta byggplast över bokhyllorna, eftersom alltför många böcker och LP-skivor gått sönder. Men tack vare byggplasten kom sonen inte åt det som stod i hyllorna längre. Han ägnade i stället all kraft åt att räkna ut hur TV, video och stereo fungerade.
    Hos Mamma2 hade det inte hänt mycket, utan där var allt ungefär som vanligt.

Vid 2 år var Mamma1 ganska nöjd. Hon behövde inte längre jaga sonen HELA dagarna, utan han intresserade sig för annat än att hitta på ofog i vardagsrummet. De hade köpt en ny video, eftersom sonen pillat in smågrejor i den gamla så den gick sönder. TV:n gick däremot att laga, när sonen haft sönder påslagsknappen.
    Vid 2 år öppnade Mamma2 dörren till vardagsrummet. Det blev ett hiskligt jagande i ett par veckor, men TV:n och videon var inte intressant så länge. Dessutom var dottern så stor att hon kunde börja lära sig hur sakerna egentligen fungerade.

Vid 2,5 år kunde båda barnen sköta TV och video själva, så då blev det i stället dags för mammorna att ransonera TV-tiden. Barnen uppförde sig riktigt bra och ingen av dem var och petade där de inte hade lov.
    Mamma 1 var mycket nöjd med sig själv och hur väl hon uppfostrat sonen.
    Mamma2 var precis lika nöjd.
    Och fortfarande grälar de ibland om vem som egentligen gjorde rätt .....!

• Apmor2

ta fram saker som barnet får leka med, leksaker, kastruller, saker man kan stoppa i saker osv. var närvarande, begränsa utrymmet, kanske en grind för v-rummet kan va nåt!? och barnsäkra allt och plocka bort det barnet ej får hålla på med.

• Emeliie89
    Apmor2 skrev 2011-12-01 09:39:39 följande:
    ta fram saker som barnet får leka med, leksaker, kastruller, saker man kan stoppa i saker osv. var närvarande, begränsa utrymmet, kanske en grind för v-rummet kan va nåt!? och barnsäkra allt och plocka bort det barnet ej får hålla på med.
    Han har hur mycket leksaker som helst men dom tycker han inte är roliga. Det är bara förbjudna saker som gäller. Grind för vardagsrummet blir svårt eftersom man måste gå in i vardagsrummet för att komma till hans rum.
Svar på tråden Hur får jag honom att låta bli saker?!