• jenni112

frågor kring pergotime

ska börha med min första kur pergotime om några dagar..man ska ju börja med pergo sin femte dag på perioden..men känner mig osäker på när första dagen är..för oftast så kanske jag får "rosa" flytningar en dag och sedan dagen efter så starta mensen...känner mig lite osäker på vilken av dessa dagar som räknas som den första....:/

• Svar på tråden frågor kring pergotime
  • Tigerliljaaa

bra fråga! Jag fick primolut och pergo utskrivet idag... Antar att det med primolut räknas från första dagen med någon blödning över huvudtaget...

:)

• ettplustack

Jag hade räknat från den dagen du får riktig mens så sa min gyn. Lycka till med pergotime =)

• Dreamis

Du räknar från första riktiga mensdagen!
    När det börjar blöda ordentligt!
    Men är du osäker ta kontakt med gyn.
    Varannan månad pergotime eller?

• Kihei

Jag kan ha småstänk upp till en vecka innan den riktiga blödningen kommer igång - när det inte längre räcker med bara trosskydd räknar jag som första mensdagen.

Jag har blivit ordinerad pergotime för ägglossningen (har PCO) men av nån anledning ska jag påbörja kuren på mensens andra dag (inte femte som de flesta andra har) och så ska jag köra dubbeldos redan första omgången. Känns inte helt klockrent det här, är skiträdd för att bli överstimulerad. Nån annan som har erfarenhet av den här varianten?

Jag skulle självklart ha frågat gyn mer, så här i efterhand tycker jag att han skrev ut det lite väl lättvindigt. Men jag förstod inte riktigt vad det handlade om förrän jag kom hem om började googla på medicinerna. Ska tillbaka dit på dag 11 för ultraljud och ev. ovitrellespruta (om det finns ett ägg som är tillräckligt moget). Vi försöker få ett andra barn, dottern blev till alldeles gratis och franko några månader innan vi skulle påbörja vår utredning.

• Tigerliljaaa
    Kihei skrev 2011-12-03 23:44:19 följande:
    Jag kan ha småstänk upp till en vecka innan den riktiga blödningen kommer igång - när det inte längre räcker med bara trosskydd räknar jag som första mensdagen.

Jag har blivit ordinerad pergotime för ägglossningen (har PCO) men av nån anledning ska jag påbörja kuren på mensens andra dag (inte femte som de flesta andra har) och så ska jag köra dubbeldos redan första omgången. Känns inte helt klockrent det här, är skiträdd för att bli överstimulerad. Nån annan som har erfarenhet av den här varianten?

Jag skulle självklart ha frågat gyn mer, så här i efterhand tycker jag att han skrev ut det lite väl lättvindigt. Men jag förstod inte riktigt vad det handlade om förrän jag kom hem om började googla på medicinerna. Ska tillbaka dit på dag 11 för ultraljud och ev. ovitrellespruta (om det finns ett ägg som är tillräckligt moget). Vi försöker få ett andra barn, dottern blev till alldeles gratis och franko några månader innan vi skulle påbörja vår utredning.
    Hej!
    Jag ska börja med pergo på femte mensdagen efter en kur primolut för att få igång en blödning (har också PCO)
    Det som på något sätt bekymrar mig är att jag förs var där på ett besök då det togs prover men inte gjordes någon undersökning (bytte läkare). Det blev ingen undersökning för tt jag vid tillfället hade en blödning som pågått i 8 veckor om höll på att ta slut. Han tog prover och bokade in mig på besök för ev medecinutskrift och undersökning. Kom dit efter några veckor han skrev ut primoluten och tre kurer pergo... ingen undersökning inga ultraljud för att kolla ÄL... Han sa bara att om det inte blivit något efter tre kurer pergo ska sambons simmare kollas...

Överlyckan över att äntigen ha fått medicinerna överskuggar mina funderingar på om det är helt bra det här och jag tar medicinerna.

Men jag är lite konfunderad :S har beställt hem 28 äl-tester som kommer på måndag.
    då har jag tagit halva primolutkuren. Tänkte ta ett test för att kolla hur det ser ut och hur de fungerar sen ska jag testa från och med det att mensen tagit slut för att kolla så att jag har ÄL...

Hm lite jobbigt faktiskt men antar att jag får lita på att blodproven var tydligt nog. Var hos en läkare på KK i våras som medelade mig (och visade mig på VUL) att jag har runt 40 blåsor på äggstockarna och att OM jag har naturlig ÄL är det någon enstaka gång per år att chanserna utan medicinering är minimala. Bytte läkare efter som hon trots det beskedet vägrade mig hjälp.

Någonsatans är jag lite rädd för att vara gravid eftersom inga av medicinerna är bra för ett foster, vet att det är löjligt med tanke på oddsen vi har ... men ändå. har läst bl.a här på FL att en ev. grav kan synas på ett ÄL-test så om det visar något på måndag gör jag ett gravtest eller kollar upp det för säkerhet skull.
    Nu tror jag ju inte egentligen att jag är gravid men rädslan finns ju ändå eftersom jag inte riktigt kan vet :(
  • jenni112

oki då börjar jag räkna från första riktiga mens dagen =) ska börja den femte dagen med en enkel kur...sedan ska jag göra det i 3 månader i följd...får hoppas det ger resultat. =)

Svar på tråden frågor kring pergotime