• HjärtatAlicia

Vända på 2,5 åring i bilen?

Jag har alltid sagt att jag inte tänker vända på mitt barn i bilen förrän tidigast 3,5-4 års ålder, det är meningen att hon ska sitta sådär med benen i kors..
    MEN, hon blir 3 i februari.. och är redan 102 lång och väger nästan 19 kilo (hon är mitt emellan mullig och smal, lite sådär lagom med hull) . Nu sitter hon bakåtvänd i baksätet i vår stora Kombi, och klagar så fort vi kört 1km. Hon har ont i benen, det gör ont där och där och där och hon vill inte alls åka bil. Vi står ut att lyssna på henne än, men har bara åkt på max 40 minuters "resor" med henne i bilen sen hon började klaga för ca 2-3 månader sedan..
    Vi har en Brio nånting stol, köpte den ny för tre tusen på babyland när hon inte kunde sitta i babyskyddet, så stolen, eller bilen.. är det inga fel på.
    Hur hade ni gjort?
    Och ja, jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd, men är det rättvist att hon ska må som hon gör så fort hon sitter i bilen?? 

Alicia född 090225
  • Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?
  • whitetrach86

min dotter har suttit framåt vänd sedan hon var 9 månader eftersom det var den ända stolen som passa bilen jag hade då.
    Är som sagt inte det bästa säkerhetsmässigt men jag kan inte heller stå ut med att försöka pressa in ungen i en stol som dom bara får ont av att det helt enkelt är för trångt. 

• älskarlivet81
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 13:56:18 följande:
    min dotter har suttit framåt vänd sedan hon var 9 månader eftersom det var den ända stolen som passa bilen jag hade då.
    Är som sagt inte det bästa säkerhetsmässigt men jag kan inte heller stå ut med att försöka pressa in ungen i en stol som dom bara får ont av att det helt enkelt är för trångt. 
    9 månader?? Skojar du? I Sverige hände detta???
  • whitetrach86
    älskarlivet81 skrev 2011-12-02 13:57:03 följande:
    9 månader?? Skojar du? I Sverige hände detta???
    ja i Sverige, köpte en barnstol som bara är framåt vänd. Och JA den är CE-märkt och fullt laglig.
  • älskarlivet81
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 13:59:21 följande:
    ja i Sverige, köpte en barnstol som bara är framåt vänd. Och JA den är CE-märkt och fullt laglig.
    Men du menar alltså att du hellre sätter ditt barn framåtvänt än att barnet får sitta lite trångt? Helt obegripligt för mig..
  • Carisma95
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • 010306
    Varför inte byta bil?
  • cicci85

Du visste inte hur mycket säkrare det är att åka bakåtvänd då antar jag! vad hade du för bil egentligen? Varför bytte du inte bil?
  • whitetrach86

man måste ha pengar för att kunna byta bil. Och jo, jag var/är fullt medveten om riskerna. men hade som sagt inget val.. (tänker inte sitta och förklara mig) har inte gjort något fel.
    nu har vi en kombi och kommer då självklart att köra på bakåt vänd till nr 2 eftersom det är säkrare.

• whitetrach86
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 14:06:45 följande:
    man måste ha pengar för att kunna byta bil. Och jo, jag var/är fullt medveten om riskerna. men hade som sagt inget val.. (tänker inte sitta och förklara mig) har inte gjort något fel.
    nu har vi en kombi och kommer då självklart att köra på bakåt vänd till nr 2 eftersom det är säkrare.
    och det var inte lite trångt, man kunde inte ens få IN stolen i bilen!
  • älskarlivet81
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 14:06:45 följande:
    Har man inte de pengarna ska man inte heller köra runt med sitt barn i bil.. Hårt men sant, sitt barns säkerhet tummar man ALDRIG på anser jag..

Hade du kunnat leva med om ditt barn dött p.g.a. att du var så dumdristig att du vände så tidigt?
Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?