• HjärtatAlicia

Vända på 2,5 åring i bilen?

Jag har alltid sagt att jag inte tänker vända på mitt barn i bilen förrän tidigast 3,5-4 års ålder, det är meningen att hon ska sitta sådär med benen i kors..
    MEN, hon blir 3 i februari.. och är redan 102 lång och väger nästan 19 kilo (hon är mitt emellan mullig och smal, lite sådär lagom med hull) . Nu sitter hon bakåtvänd i baksätet i vår stora Kombi, och klagar så fort vi kört 1km. Hon har ont i benen, det gör ont där och där och där och hon vill inte alls åka bil. Vi står ut att lyssna på henne än, men har bara åkt på max 40 minuters "resor" med henne i bilen sen hon började klaga för ca 2-3 månader sedan..
    Vi har en Brio nånting stol, köpte den ny för tre tusen på babyland när hon inte kunde sitta i babyskyddet, så stolen, eller bilen.. är det inga fel på.
    Hur hade ni gjort?
    Och ja, jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd, men är det rättvist att hon ska må som hon gör så fort hon sitter i bilen?? 

Alicia född 090225
  • Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?
  • whitetrach86
    sophiemedPH skrev 2011-12-02 15:03:00 följande:
    det är inte lagligt att ha barn under 3 år framåtvända i bilen.
    du får böter av farbror blå om han stoppar dig.
    detta av en anledning DET ÄR INTE SÄKERT ATT HA SMÅ BARN FRAMMÅT!!

sen håller ju inte argumentet om att du är bättre än andra som aldrig har bilstol äns till sina nyfödda.
    du suger & det gör även dom!
    skaffa inte barn om du inte han garantera dess säkerhet.
    sen att du ska ha ett till stackars barn i en sån liten bil, hur ska detta gå???

blir det att köra utan som dina kompisar??         
    Nej, det är INTE olagligt att ha barn framåt vända. Och man kan inte få böter för det. varit med på typ 10 poliskontroller med dottern i sin stol och dom har inte ens kommenterat det hela. Utan det är BARA en rekommendation pga barnets säkerhet.

om du inte läst det så har jag en stor kombi nu.
  • Carisma95
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 14:59:30 följande:
    för att jag behövde ha det tillgängligt. kan ju knappast sträcka mig över till baksätet på motorvägen om radion ringer eller liknade. och att springa ur bilen 4000ggr under ett pass bara för att se vad för larm man fått på datorn funkade inte heller. På många områden fick man inte ens kliva ur bilen pga säkerheten.
    Men får faktiskt inte gå in mer på det där... tycker att jag förklarat med hela väldigt bra till varför jag vände dottern även om jag inte gillade det! Och att jag aldrig skulle gjort det om jag hade haft något val. 
    Men du kan väl ha det där sen?
    Du åker väl inte omkring och jobbar med din dotter i framsätet?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • whitetrach86
    Carisma95 skrev 2011-12-02 15:11:47 följande:
    Men du kan väl ha det där sen?
    Du åker väl inte omkring och jobbar med din dotter i framsätet?
    det satt fast skruvat på bord och en massa sladdar för el och uppkoppling. Så det var inget som låg löst på sätet... 
  • Carisma95
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 15:13:47 följande:
    det satt fast skruvat på bord och en massa sladdar för el och uppkoppling. Så det var inget som låg löst på sätet... 
    Ok..
    Men som ngn skrev, ser inte hur det är bättre att ha ett barn framåtvänt med argumentet att det är bättre än ingen godkänd stol alls. För det är verkligen inte bättre.... Stolen har ingen som helst funktion om ni krockar och hon bryter nacken! 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • whitetrach86
    Carisma95 skrev 2011-12-02 15:15:28 följande:
    Ok..
    Men som ngn skrev, ser inte hur det är bättre att ha ett barn framåtvänt med argumentet att det är bättre än ingen godkänd stol alls. För det är verkligen inte bättre.... Stolen har ingen som helst funktion om ni krockar och hon bryter nacken! 
    förstå det jag med.. och som sagt många gånger innan.. hade inte vänt henne om jag haft något val och har försökt vända henne efter jag bytt bil men det blev total katastrof eftersom hon då var van att sitta framåt.

Tycker jag förklarat mig jävligt bra och orkar inte säga samma sak om och om igen. Så hoppar ut nu... 
  • MammaTillDomFinaste
    Carisma95 skrev 2011-12-02 14:18:02 följande:
    En bil behöver absolut inte kosta några 50.000 kr?!
    Du kunde väl fått lite för din och köpt en billig, lite större bil? Är också nyfiken på vilken bil du hade. Låter oerhörd liten.
    min kostade 10.000 och får plats med bra bilstolar....
  • Ogi

Har bara läst TS, så jag vet inte om detta redan kommit upp...

Vi var i samma sits som dig för någon månad sedan. Vår, då, 2-åring fick sitta med benen böjda och spikrak rygg, eftersom bilen var för liten för att lutningen på stolen skulle bli perfekt. Vi började känna att det var ohållbart, så vi åkte till Babyland för att kika på alternativ. 

Mannen som visade oss stolar verkade veta vad han sysslade med och visade oss några stolar - han hade säkert 20-30 minuters genomgång med oss. När han fått reda på vilken bil vi har (En Renault Clio, som man inte kan ta bort airbagen på) sa han att det var bäst att byta bil, eftersom ingen av stolarna skulle bli bra i vår bil.

Så vi började faktiskt leta efter en ny bil och var nära att köpa en. Men en dag åkte vi förbi Babyproffsen och tänkte att vi kan ju fråga här också, eftersom vi ändå behövde byta upp lillebrors babyskydd också. Vi förklarade problemet och på 1 minut hade personalen dragit fram en bilstol och provade den i vår bil - Den satt perfekt! Det fanns plats för benen, lutningen var bra, stolen kändes trygg etc.

Så lita inte på vad en butikssäljare berättat för dig, utan testa olika butiker! För oss passade Britax Hiway (den han visade) perfekt och vi köpte direkt 2 st. Lite billigare än att byta bil!

Sen tycker jag att ont i benen är ett litet pris att betala för att inte riskera allt som man gör ifall man sitter framåtvänd för tidigt... 

• MammaTillDomFinaste
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-02 15:20:49 följande:
    min kostade 10.000 och får plats med bra bilstolar....
    utan massa lagning. gamla volvo bilar sen har jag turen att ha 2 mekaniker till bröder om det skulle behövas
  • straw2008

Varför utgår ni alla ifrån att man ska bli påkörd bakifrån då ni pratar om dessa extremt vanliga krockar där barn dör som flugor ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Ogi
    straw2008 skrev 2011-12-02 15:33:30 följande:
    Varför utgår ni alla ifrån att man ska bli påkörd bakifrån då ni pratar om dessa extremt vanliga krockar där barn dör som flugor ?
    Vem utgår ifrån det? Det är frontalkrockar som är vanligast och därav bör barnet åka bakvänt. Eller missförstår jag dig?

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp
Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?