• Applepie

Folk är så kassa på engelska i det här landet!

Vi läser engelska redan ifrån tidig ålder i skolan men ändå är folk i Sverige så oerhört dåliga på att uttrycka sig i språket både i tal och skrift! Även att förstå engelska är ett problem.

Jag har inga problem med att den vanliga Svensson inte riktigt kan behärska engelska fullt ut men jag blir riktigt förvånad när jag stöter på människor som jobbar som t.ex. lärare, rektorer, folk inom olika myndigheter m.m som behöver tolk för att kunna både förstå och prata engelska. Då blir jag lite rädd!

Jag tar ett exempel. När jag var på en skola för informationsmöte och rektorn skulle prata och ge information till alla där och sedan skulle hon prata med de som precis skulle börja på SFI (på engelska). Men hon ursäktade sig och sa att hon behövde kalla in engelskaläraren som skulle få översätta åt henne! Hjälp en rektor som inte kan prata enkel engelska. Engelska är som är ett så stort internationellt språk!

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Folk är så kassa på engelska i det här landet!
  • puss

att folk är ännu sämre på engelska på andra håll.

Ät min sidfot
  • Agapi

Jag tycker svenskar överlag pratar väldigt bra engelska om man jämför med andra icke engelskspråkiga länder. I Italien kunde inte servitörerna på vårt hotell knappt någon engelska alls, I grekland där jag bor är de många unga som inte ens skulle kunna svara på vad klockan är, frankrike ska vi inte tala om... Enda resan jag varit på där alla jag stötte på pratat riktigt bra engelska var i Amsterdam.

• puss

reser man till engelsktalande länder säger folk "åh svenskar är så bra på engelska". åker man till icke engelskspråkiga länger är det skit att försöka sig på engelska, för folk fattar inte.

Ät min sidfot
  • Applepie

Hmm ja, det kanske är så att vi trots allt är bättre än vissa andra länder på engelska. Men i vilket fall så tycker jag att de som jobbar med människor måste kunna engelska. Som en rektor som inte kan enkel engelska! Då undrar jag lite hur de egentligen fick sitt jobb och klarade av först grundskolan, gymnasium plus högskola?

• Tonx

Tycker också att svenskar är bra på engelska, om inte annat så kommer ju med stor sannolikhet "dålig" engelska försvinna om några generationer eftersom vi som är unga idag växer upp med det på ett annat sätt än de som är äldre.

• Applepie
    Tonx skrev 2011-12-02 18:29:03 följande:
    Tycker också att svenskar är bra på engelska, om inte annat så kommer ju med stor sannolikhet "dålig" engelska försvinna om några generationer eftersom vi som är unga idag växer upp med det på ett annat sätt än de som är äldre.
    Ja där har du en poäng. Absolut! Inte för att generalisera nu men det kanske är så att det oftast är de äldre som inte riktigt kan engelska. När jag tänker på det nu så har det faktiskt vart mestadels äldre som inte riktigt har kläm på engelskan.
  • MajaVira

Bara för att någon läst engelska under skolåren innebär det ju inte att den kunskapen finns kvar 10 - 20 - 30 år senare. Så jag tycker inte alls att det är upprörande att t.ex. en rektor inte är särskilt bra på engelska.

Själv sköter jag större delen av mitt arbete på engelska, inga som helst problem med allt som är jobbrelaterat, sedan kommer man in på lite småprat och då kör jag ofta fast... Saknar många ord och uttryck när det kommer till fritidsaktiviteter, heminredning, barn etc.

Generellt tycker jag att svenskar är väldigt bra på engelska, jämfört med t.ex. Frankrike där många högutbildade personer som jobbar på stora internationella företag saknar de mest grundläggande kunskaper.

• Landslide

Jag läste tyska i 3 år, jag kommer inte ihåg någonting alls. Och när jag väl läste så kunde jag prata rätt så flytande. Vi i Sverige är väldigt bra på engelska, faktiskt. Och oftast är det även så att man förstår en engelsktalande person väldigt bra men det är pinsamt och generande att inte kunna prata lika flytande som andra. Grammatik är inte lätt, speciellt inte när det inte är modersmål.

Rektorn kanske inte ville göra bort sig, det kanske var därför hon sa till att någon annan fick tolka. Nu är ju jag i den generationen att jag både kan och vill prata engelska mycket, har många vänner utomlands etc. så för mig är det inga svårigheter, men jag kommer ihåg när jag bodde i Schweiz, det var nästan inte nån som kunde förstå och prata engelska förutom min dåvarande pojkvän och några få av hans vänner.

Döm inte någon bara för att du känner att du är bättre, det finns saker som ligger bakom. När min mamma växte upp så var det inte så viktigt att kunna engelska. Hon förstår väldigt mycket, men hon kan inte prata.

• Falumamman

ungdomar är bra på engelska för vi håller språket igång. men äldre som inte använder det i vardagen glömmer bort språket, inget konstigt med det. min mamma kan kanske 10 ord på engelska, hon har inte pratat det sen skoltiden och på den tiden pratade man inte engelska i skolan lika mycket som nu. så jag ser det inte som nåt konstigt alls

Svar på tråden Folk är så kassa på engelska i det här landet!