• Applepie

Folk är så kassa på engelska i det här landet!

Vi läser engelska redan ifrån tidig ålder i skolan men ändå är folk i Sverige så oerhört dåliga på att uttrycka sig i språket både i tal och skrift! Även att förstå engelska är ett problem.

Jag har inga problem med att den vanliga Svensson inte riktigt kan behärska engelska fullt ut men jag blir riktigt förvånad när jag stöter på människor som jobbar som t.ex. lärare, rektorer, folk inom olika myndigheter m.m som behöver tolk för att kunna både förstå och prata engelska. Då blir jag lite rädd!

Jag tar ett exempel. När jag var på en skola för informationsmöte och rektorn skulle prata och ge information till alla där och sedan skulle hon prata med de som precis skulle börja på SFI (på engelska). Men hon ursäktade sig och sa att hon behövde kalla in engelskaläraren som skulle få översätta åt henne! Hjälp en rektor som inte kan prata enkel engelska. Engelska är som är ett så stort internationellt språk!

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Folk är så kassa på engelska i det här landet!
  • Ventress
    Jille skrev 2012-01-05 01:06:40 följande:
    Hur lång tid tar det att lära sig en bra engelska om man bor i England och har en hyfsad förståelse innan?

Det tog inte alls lång tid, eftersom jag kunde bra engelska och hade bra grunder. Det var "flytet" i talet som blev bättre och enkla vardagliga uttryck som blev mer naturliga för mig.
  • The Ultimate Grizzy

Har bara läst TS. Var i världen talar de bättre engelska än i de nordiska länderna, menar du? Det är ingenstans i Europa i alla fall. Tyskar, fransmän, italienare, där kan möjligtvis tonåringarna några ord på engelska, om man går utanför universitetsvärlden och generaliserar lite. Har jobbat ihop med en del från Afrika och Asien, och de låter heller inget vidare, och inte skriver de så bra på engelska heller. 

• Applepie
    Ventress skrev 2012-01-05 00:56:23 följande:

Jag kan bara tala för mig själv - jag har alltid varit bra på engelska, mycket bra t.o.m. enkla femmor i betyg, läste 60 p engelska på universitetet(VG i allt, inkl. uttal), massor med böcker, C-uppsats, men det var inte förrän jag flyttade till England som jag lärde mig "riktig" engelska, så som man pratar varje dag, uttrycken man använder osv. Det kan man aldrig lära sig i skolan. Därför är många kanske bra på engelskan de använder inom jobbet, men vardagsengelskan är usel.

Jo jag vet precis vad du menar här. Jag känner igen mig för jag tycker också att det är först när man pratar och använder engelska i vardagen som man på djupet lär sig behärska det.
  • Applepie
    The Ultimate Grizzy skrev 2012-01-05 10:47:31 följande:
    Har bara läst TS. Var i världen talar de bättre engelska än i de nordiska länderna, menar du? Det är ingenstans i Europa i alla fall. Tyskar, fransmän, italienare, där kan möjligtvis tonåringarna några ord på engelska, om man går utanför universitetsvärlden och generaliserar lite. Har jobbat ihop med en del från Afrika och Asien, och de låter heller inget vidare, och inte skriver de så bra på engelska heller. 
    Ja det har du i och för sig rätt i. Jag vet faktiskt inte vilka som är bättre på engelska än vi svenskar men trots detta blir jag förvånad då t.ex. en rektor inte kan prata enkel engelska och liknande händelser.
  • Lenora
    The Ultimate Grizzy skrev 2012-01-05 10:47:31 följande:
    Holländarna är generellt bättre skulle jag våga påstå, enligt min erfarenhet i alla fall.
  • Philipsson
    SHAKAWKAW skrev 2011-12-19 07:19:50 följande:
    Även fast grammatiska fel och dåligt uttal förekommer har jag aldrig träffat en svensk som är dålig på engelska. Jag tappade hakan när jag för ett tag sedan läste om en kvinna på FL som inte kunde engelska alls.
    Fast värre ändå är det ju att folk inte kan svenska: "Även fast" skulle inte ens SFI godkänna.
  • Philipsson

Engelskan är hyfsad i Sverige om man jämför med andra icke-engelsktalande länder. Däremot är kunskaperna bland svenskar i andra språk, som t.ex. tyska, franska, spanska och t.o.m. danska, alldeles usla.

Kunskaperna i främmande språk bland engelsktalande är f.ö., generellt sett, inte usla utan katastrofala.

• Quinna

Jag tycker det är jävligt pinsamt att sveriges statschef inte kan snacka engelska.

Men vad ska man begära från någon som inte ens vet var han är?

Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Hugful80
    Applepie skrev 2011-12-02 18:10:34 följande:
    engelskaläraren

Vad tycker ni?
    Vad jag tycker? Att det är värre när folk är sämre på svenska än engelska. Det heter "engelsklärare".
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • seandra82

jag håller med ts faktiskt . skolengelskan som vi lär oss från skolan är så dålig idag inte bara engelskaläraren lär ut  på fel sätt . i många arbeten idag måste du kunna flytande engelska i tal o skrift ex inom rederi el hotell bla

• Fiona M
    seandra82 skrev 2012-02-01 22:12:01 följande:
    jag håller med ts faktiskt . skolengelskan som vi lär oss från skolan är så dålig idag inte bara engelskaläraren lär ut  på fel sätt . i många arbeten idag måste du kunna flytande engelska i tal o skrift ex inom rederi el hotell bla

vad är det för fel på skolengelskan och hur lär vi ut fel? (däremot borde vi ha MER engelska i skolan, men det är ju en annan diskussion)
  • Philipsson

Ett än allvarligare problem är ju att många engelsktalande knappt kan tala engelska: T.ex.  "He don´t" o.d. hör man ofta om man kollar in tv-program där obildade individer förekommer.

• lila hibiskus
    Philipsson skrev 2012-02-02 18:39:18 följande:
    Ett än allvarligare problem är ju att många engelsktalande knappt kan tala engelska: T.ex.  "He don´t" o.d. hör man ofta om man kollar in tv-program där obildade individer förekommer.
    Till och med jag som är usel på engelska vet att det heter he doesn't.. 

Svar på tråden Folk är så kassa på engelska i det här landet!