• Anonym

Pappan avled....

om din son trivs med henne o allt funkar bra där förstår ja inte varför du ska kontakta en jurist?? ja hade gladligen betalt det o mer där till om hon ställde upp på det, båda två lider ihop just nu pga förlusten av sin man/pappa.. genom att krabba sådär blir ju allt bara värre.. enkelt, tvinga hem din son som redan mår dåligt eller diskutera fram en lösning med honom o låt honom stanna..

• Anonym

och 2000kr e ju ingenting för en 16årig grabb, han kommer kosta dig betydligt mer om han flyttar hem.. hon lär ju göra mer för han än o bara köpa mat, han behöver ta sig till st

• Anonym

Om huset var pappans hus, kommer inte barnen att ärva det då? Eller åtminstone en del av det? Men visst är det rimligt att bidra för sonens del av driftskostnader, mat, förbrukningsvaror om han bor kvar där.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 19:00:45 följande:
    Om huset var pappans hus, kommer inte barnen att ärva det då? Eller åtminstone en del av det? Men visst är det rimligt att bidra för sonens del av driftskostnader, mat, förbrukningsvaror om han bor kvar där.
    Exakt om han ÄGER huset och dom inte var gifta så tror jag huset går till hans barn. 
  • Anonym

Starkt av dig att låta honom bo kvar hos pappans sambo! Tror att det är jättebra att han får bestämma det nu! Och han får säkert inackorderingsbidrag (eller hur det heter). 2000:- låter väldigt rimligt för mat och boende, och det måste ju gå att få bidrag för det på många olika sätt! Men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med hur eller var, hoppas det ordnar sig!

• Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 21:18:38 följande:
    jag tycker också att de tär fel att sonen behöver berätta allt. Farfar och faster har barnen och jag har inte bra kontakt med dem. Jag vet inte varför men de avskyr mig.. Allt har gått på pappans vilkor när vi har varit separerade. Jag är inte välkommen dit för att vara där för min son och jag bor tyvärr 4,5 h bilresa ifrån honom så deet är inte lätt. Dottern har skolan här och jag har jobbet. Behöver min son mig så åker jag givetvis dit men har ingen sovplats och ta in på hotell har jag inte råd.

Vad ska man göra när ingen berättar för mig.
    ursäkta mig ts, men hos dessa personer vill du lämna din son hos??

känns som om dom gaddar ihop sig emot dig.

du ska självklart kontakta en advokat, kontakten mellan dig och pappans sambo ska INTE gå genom sonen, hur tänker ni här??

kontakta en advokat genast, självklart ska du finnas där för barnen på begravningen och efteråt.

flyttade du från sthlm till småland? för har du inga vänner i sthlm du kan få bo hos några dagar och reda upp allting med myndighter o s v??

låter som ni måste mogna till er både du och pappans sambo, det här gäller inte er utan sonen, var stark och sätt inte era egna intressen och konflikter före sonen. han (och dottern också naturligtvist) är viktigast i det här.

angående familjemedlemmarna på pappans sida. skit i dom. det är bara att säga att du går på begravningen för att stötta dina barn, gillar dom det inte so what? du är där för dina barn, vad för slags farföräldrar är man om man inte tillåter att sina barnbarns mamma finns där för att stötta dom i den här svåra tiden?

angående 2000:- i matpengar varje månad, tycker jag känns rätt saftigt. förstår om det hade ingått annat i det, typ kläder o s v. men bara i matpengar???

vi är fyra i familjen och klarar oss på just den summan i mat varje månad. så att en 16-åring ensam skulle äta för 2000:- vad lever han på då? en specialdiet utskriven av läkare på entrcoe?? nej, tror det är styvmamman som vill tjäna pengar på honom, att ens föreslå att att adoptera honom...är människan riktigt frisk i huvudet???
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 21:36:55 följande:
    angående 2000:- i matpengar varje månad, tycker jag känns rätt saftigt. förstår om det hade ingått annat i det, typ kläder o s v. men bara i matpengar???

vi är fyra i familjen och klarar oss på just den summan i mat varje månad. så att en 16-åring ensam skulle äta för 2000:- vad lever han på då? en specialdiet utskriven av läkare på entrcoe?? nej, tror det är styvmamman som vill tjäna pengar på honom, att ens föreslå att att adoptera honom...är människan riktigt frisk i huvudet???
    Enligt konsumentverket kostar en 16 årig grabb 1560 per månad i mat alla dagar minus lunch måndag till fredag... Ska även lunch käkas blir kostnaden 2020 kr/månad så det är ingen underdrift. Har du själv hungriga tonårskillar?
  • Anonym
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 21:46:22 följande:
    Håller med dig, men måste samtidigt påpeka att maten är dyrare i Stockholm än resten av landet, 2000 är lite väl magstarkt.
    ja enbart för maten så tycker jag det. 1500:- vore mer rimligt.

och om sonen bor hos sin styvmamma så lär ju hon även få barnbidraget och eventuellt även underhåll och att då därtill lägga till 2000 i matpengar samt mer pengar för kläder o dyl verkar vara l mesta lagen, även om man bor i stockholm
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 21:51:24 följande:
    Enligt konsumentverket kostar en 16 årig grabb 1560 per månad i mat alla dagar minus lunch måndag till fredag... Ska även lunch käkas blir kostnaden 2020 kr/månad så det är ingen underdrift. Har du själv hungriga tonårskillar?
    nej, inga tonåringar än

men med tanke på att hon även får barnbidrag och även underhåll från ts (vilken hon ju lär få om sonen bor där) så tycker jag att 1500:- är mer rimligt
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 21:53:46 följande:
    nej, inga tonåringar än

men med tanke på att hon även får barnbidrag och även underhåll från ts (vilken hon ju lär få om sonen bor där) så tycker jag att 1500:- är mer rimligt
    Barnbidrag? När man pluggar på gymnasiet får man studiebidrag 10 månader per år... Det betalas ut till ts fortsättningsvis (till grabben är 18) och hon i sin tur stoppar in det på grabbens konto så han har pengar att göra saker med kompisar, köpa kondomer, käka en lunch ibland, gå på bio osv.

Maten kostar mer än 1500.
Svar på tråden Pappan avled....