• Anonym

Pappan avled....

Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:21:31 följande:
    barnbidrag får han inte eftersom han är 16 år, han får studiebidrag från csn som utbetalas till mig. Underhåll ska jag väl ändå inte betala henne. Hon är inte vårndashavare utan det var ju pappan. Jag kommer att betala till sonen det han behöver..

Jag har tyvärr inte henens telnummer, bara pappans och sonens nummer. Men jag vill inte pressa sonen med en massa beslut så tyck vad ni vill om att mogna till. Jag kan prata med pappans sambo men hon vägrar prata med mig. Jag fick kalla blickar då jag bara drack en halv kopp kaffe på morognen vid köksbodet då hon satt där.. Jag blev ivägkörd och har tyvärr inga bekanta i sth som jag kan bo hos utan då är det hotell eller dyl som gäller. Jag har inte gott om pengar och det kommer att vara tufft att försörja men jag fixar det.. Det gäller bara att snåla in lite mer och se till att barnen har det bra.

Att lämna honom där går jag efter sonens vilja.. Det sista jag vill är att tvinga honom hem. Han trivs så bra i skolan och har superbra kompisar så jag vet att han är trygg hos sina kompisar. Han får bo hos sin bästa kompis när han vill och hur länge han vill. Därför är jag trygg att lämna honom där uppe. Sonen skulle bara må sämre om jag tvingar honom hem... Varför ska man göra det.. Han valde att gå gymnasiet i sth och det måste han få göra.. Anse mig omogen men jag tar hänsyn till vad min son vill.. Skulle jag inte vilja hans bästa så skulle jag tagit hem honom på engång och struntat i vad han tycker.

Allt går på sonen vilja och den dagen han säger att han vill flytta till mig så får han göra det.

Tyvärr så anser pappans sambo att hon bestämmer allt. Jag har tyvärr inte energi och kraft att diskutera utan all kraft går till att se till att barnen och de andra familjemedlemmarna mår bra. Jag har ju andra barn som också behöver mig.
    Har du tänkt att hans boende ska vara gratis och varför det om det är så?
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:32:43 följande:
    nä givetvis ska jag betala för hans boende men inte till henne. Hon kan ju kräva att jag ska betala för att han bor i "sitt" hus..  Att han ska bo gratis ... var grundar du det på??

Jag har sagt att jag kommer att försörja honom men inte henne. Om hon tror att jag har råd att betala pappans del i huset så kommer min ekonomi gå omkull. Jag har också ett hus som måste betalas. Hur kan du tro att jag förväntar att han ska bo gratis.. ingen bor gratis.. det fattar vem som helst..
    Vem ska betala el, vatten, amorteringar och sophämtning menar du?Ingen bor gratis, inte ens din son...
  • Anonym

försäkringskassan brukar betala en summa pengar när en förälder dör, samma summa som ett underhållsbidrag är på om man separerar, fast då är det ju den ena föräldern som betalar.

• Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:40:41 följande:
    menar du att  jag ska se till att de kan bo kvar i huset?? vart ska jag och min familj bo då?? Ska jag betata hans del i huset bara för att barnen ärver det?? Vem kan betala två hus på en uskas lön som dessutom inte är heltid.. Jag har andra barn som också ska ha sitt.

Var har jag sagt att han ska bo gratis?? Jag kommer att försörja honom men inte se till att hon blir försörjd.. Min son älskar jag otroligt mycket. Och jag kommer att se till att han blir försörjd.. men att betala ett halft hus till kan jag inte göra..  jag bor ju inte gratis så varför ska min son göra det..  men vem klarar av att betala två hus på en lön som inte är stor..
    Han kommer att få barnpendion och ev inackorderingstillägg. Menar du att du tycker hon ska betala för hans uppvärmning, boende, sophämtning, internet, försäkring osv? Tror du får tänka om. Ev. inackorderingstillägg ska givetvis betala hans del i boendekostnaden! Han har kostnader om han bor inackorderad hos henne!
  • Anonym
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 22:40:55 följande:
    Ofta när man tar huslån tecknar man ju försäkring som täcker lånet om man skulle avlida. Om så är fallet så har barnen inga huslån att amortera.
    Max 1700000 brukar det va om man ens har försäkring...  Övriga kostnader kvarstår som el, vatten, försäkring, sophämtnig, ev. sotning, internet mm.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:50:14 följande:
    så du tycker att min ekomoni ska gå omkull och jag sa se till att hon kan ha kvar huset. Hur tänker du..  Om jag skulle ha råd att betala så skulle jag göra det.. men vart ska jag får pengar till det?? Om barnen får pengar så är det deras inte mina..  Men att jag ska betala ett till hus kan jag inte..
    Givetvis ska min son betala "hyra" fast han bor i "sitt" hus,, men att jag ska betala pappans del kan jag inte..  Speciellt inte när huset står i sth län.. Där är inte husen biliga.
    Klart du ska betala värme, vatten, sophämtning, internet, försäkring för honom där han bor samt ev. del i lånekostnaden. Vill du inte göra det ska du säga till sonen att han får flytta hem.
  • Anonym
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 22:55:30 följande:
    Självklart, men nu är ju den stora frågan om sambon äger någon del av huset. Det låter ju på TS som att pappan ägde hela huset och i sådana fall kan man väl tycka att sambon kan betala driftkostnaden mot att hon bor utan hyra?
    Ts vet inte vem som äger detta hus! Huset innan ägde pappan!

Äger hon inte huset får hon inte bo kvar....betalar inte ts för sonens boendekostnader får inte han bo kvar.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:21:31 följande:
    barnbidrag får han inte eftersom han är 16 år, han får studiebidrag från csn som utbetalas till mig. Underhåll ska jag väl ändå inte betala henne. Hon är inte vårndashavare utan det var ju pappan. Jag kommer att betala till sonen det han behöver..
    hur tänker du här? du vill att sambon ska ha ahnd om din son fortfarande men du vill ändå inte se henne som vårdnadshavare? vad är hon då menar du, en barnvakt? isåfall borde hon ju få lön. i relationer det ena föräldern är frånvarande så är den skyldig att tala underhåll här i sverige. såklart ert fall är annorlunda men nu är det ju ändå ditt barn och hon måste väl nånstans ses som den andra föräldern, för det är ju det ansvaret du lägger över på henne när du vill att hon fortfarande ska ta hand om ditt barn.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:50:14 följande:
    så du tycker att min ekomoni ska gå omkull och jag sa se till att hon kan ha kvar huset. Hur tänker du..  Om jag skulle ha råd att betala så skulle jag göra det.. men vart ska jag får pengar till det?? Om barnen får pengar så är det deras inte mina..  Men att jag ska betala ett till hus kan jag inte..
    Givetvis ska min son betala "hyra" fast han bor i "sitt" hus,, men att jag ska betala pappans del kan jag inte..  Speciellt inte när huset står i sth län.. Där är inte husen biliga.
    men du har ju kvar din son i det huset väl för att han vill gå kvar i skolan och inte vill flytta ännu. vad är alternativet tycker du? om du inte har nog med pengar får du söka socialbidrag och vad jag vet så är man inte underhållsskydlig då. men osäker på hur det fungerar när det är din mans sambo tyvärr, kanske du inte behöver betala.
Svar på tråden Pappan avled....