• Anonym

Pappan avled....

Ts, vad ska du använda studiebidrag, barnpension plus ev. inackorderingstillägg till? Det kan handla om mellan 4000 till 7-8000 kr/månad... Och du tycker du ska komma undan med att grabben får studiemedel och att du betalar 1500 för maten... Vad ska resten av pengarna användas till?

• Anonym

Starkt gjort av dig som mamma att lämna sonen kvar i sthlm, jag hade aldrig gjort det.
    Jag hade tagit hem honom , haft honom hemma en stund och bara varit.

Begravningen går att ordna över nätet. Barnen kan ordna med några låtar, välja krans mm Glöm inte bort din dotter att hon måste vara med och göra sin röst hörd.
    Låt de skriva ett fint brev om sina känslor att lägga i kistan.
    Sen är sextonåringen så stor så han kan förmedla emellan er, du ska finnas som stöd åt barnen, men allt annat ska lämnas åt hans sambo och barnen.
    Jurist måste anlitas, många begravningsbyråer har jurister som kan hjälpa till. Men det är inte gjort i en handvändning, inget får röras egentligen. innan boupptäckningen   är klar..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 23:22:11 följande:
    Starkt gjort av dig som mamma att lämna sonen kvar i sthlm, jag hade aldrig gjort det.
    Jag hade tagit hem honom , haft honom hemma en stund och bara varit.

Begravningen går att ordna över nätet. Barnen kan ordna med några låtar, välja krans mm Glöm inte bort din dotter att hon måste vara med och göra sin röst hörd.
    Låt de skriva ett fint brev om sina känslor att lägga i kistan.
    Sen är sextonåringen så stor så han kan förmedla emellan er, du ska finnas som stöd åt barnen, men allt annat ska lämnas åt hans sambo och barnen.
    Jurist måste anlitas, många begravningsbyråer har jurister som kan hjälpa till. Men det är inte gjort i en handvändning, inget får röras egentligen. innan boupptäckningen   är klar..
    Sambon är den som ordnar begravningen inte ts som ex. Ungar, oavsett ålder, ska aldrig behöva medla!
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:41:14 följande:
    vad grundar du på.. jag skrev att barens penar är barnens.. varför ska jag ta deras pengar?? Sonen kommer att få hela studiebidraget och om vi får inakorderinstillägg så är det också hans. Varför ska jag ha deras pengar??  Jag inte sagt att jag kommer behålla något av pengarna de får.. Det är deras och jag vet att fick vi välja pengar eller pappan så skulle vi lätt välja pappan. Det är svårt redan för oss utan detta.
    Anonym skrev 2011-12-03 23:02:10 följande:
    men du har ju kvar din son i det huset väl för att han vill gå kvar i skolan och inte vill flytta ännu. vad är alternativet tycker du? om du inte har nog med pengar får du söka socialbidrag och vad jag vet så är man inte underhållsskydlig då. men osäker på hur det fungerar när det är din mans sambo tyvärr, kanske du inte behöver betala.
    hur kan du påstå detta. Jag tycker att du går för långt.. Jag har aldig påstått att jag inte ska betala för honom utan jag ska inte betala pappans del av huset. Då får de väl sälja men jag kan inte betala hans del bara för att hon vill bo kvar. Jag tycker att du kan tänkt till lite inna du yttrar dig om socialbidrag. Jag sökte råd här och inte bli påhoppad och hänvisad att söka socialbidrag för att betala pappans del av huset..  Hyra för sonen vet jag att jag ska betala men frågan är hur mycket.. Pappans sambo kan ju bara slänga upp med en summa utan några bevis att det kostar så mycket.. Som sagt får vi välja pengar eller pappa så väljer vi lätt pappa..
    Vad bra. Då får grabben ta av barnpensionen (som är istället för underhåll) och betala för uppehället. Inackorderingstillägget ska gå till boendet på studieorten. Du kan inte stoppa in pengarna på ett konto och tro att pappans sambo ska försörja din son. Vill di inte betala för honom så måste han flytta hem.

Klart han måste betala för pappans del i bostaden, precis som syskonen om ni ska behålla huset samt halva driftskostnaden. Hur ska han kunna få el, vatten, sophämtning, huset försäkrat, betala fastighetsskatt, ha internet osv om bhan inte betalar?
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:41:14 följande:
    Anonym skrev 2011-12-03 23:02:10 följande:
    men du har ju kvar din son i det huset väl för att han vill gå kvar i skolan och inte vill flytta ännu. vad är alternativet tycker du? om du inte har nog med pengar får du söka socialbidrag och vad jag vet så är man inte underhållsskydlig då. men osäker på hur det fungerar när det är din mans sambo tyvärr, kanske du inte behöver betala.
    hur kan du påstå detta. Jag tycker att du går för långt.. Jag har aldig påstått att jag inte ska betala för honom utan jag ska inte betala pappans del av huset. Då får de väl sälja men jag kan inte betala hans del bara för att hon vill bo kvar. Jag tycker att du kan tänkt till lite inna du yttrar dig om socialbidrag. Jag sökte råd här och inte bli påhoppad och hänvisad att söka socialbidrag för att betala pappans del av huset..  Hyra för sonen vet jag att jag ska betala men frågan är hur mycket.. Pappans sambo kan ju bara slänga upp med en summa utan några bevis att det kostar så mycket.. Som sagt får vi välja pengar eller pappa så väljer vi lätt pappa..
    vad menar du med att jag går för långt? jag menade inget illa utan ger bara min syn på det hela. trodde du skrev tråden för du ville ha folks synpunkter. i trådstarten står det ju att sambon vill ha 2000 kr till mat så det är det jag utgått ifrån, kan inte se att det står något om att hon krävt hyra utan du har bara ställt frågan ifall hon kan kräva hyran. jag har folk i min bekanskap som har sin familj, men ena föräldern har ett barn utanför som han inte träffar och där han är skyldig att betala underhåll. men under den tiden då de levde på socialbidrag kunde de inte göra det. jag skriver att jag är osäker på hur det fungerar, försöker komma med råd men blir anklagad för att komma med påhopp. samtidigt som du är väldigt otrevlig och nedvärderar det jag försöker säga. du verkar inte må bra av denna tråd ts och kanske ska koppla ner och söka juridisk hjälp istället mer proffesionellt. du kanske är i en situation i livet då du inte riktigt är mottaglig för andras hjälp på det här sättet.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:51:30 följande:
    jag startade denna tråd för att få råd.. inte att bli anklagad att smita undan eller att ta barnens pengar..

Tack ni som ha get mig råd.. ris till er som tror att jag ska smita undan och ta barnens pengar..

Vi har det tillräckligt tufft utan anklagelser..

Ni som säger att jag måste betala pappans del av huset.. Var har ni fått de fakta ifrån??
    folk svarar på de frågorna du ställt i trådstarten men du tar det som en persolig förlämning när folk inte svarar det du hade förväntat dig. antar att du attackerar så här just eftersom du har det tufft, alla reagerar vi olika på sorg och perioder där man mår dåligt.. oavsett så vill inte alla dig illa så lugna ner dig lite.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 00:42:47 följande:
    hur ska man reagera om man får rådet att man måste betala pappans del av huset och har man inte råd så ska man söka socialhjälp?? Är det fel att ta det som en förolämpning att man inte kan försörja sitt barn. Nä alla vill mig inte illa det vet jag men när man får råd som att söka socialhjälp. Hur ska man reagera på det?

Anonym skrev 2011-12-03 23:58:41 följande:
    vad menar du med att jag går för långt? jag menade inget illa utan ger bara min syn på det hela. trodde du skrev tråden för du ville ha folks synpunkter. i trådstarten står det ju att sambon vill ha 2000 kr till mat så det är det jag utgått ifrån, kan inte se att det står något om att hon krävt hyra utan du har bara ställt frågan ifall hon kan kräva hyran. jag har folk i min bekanskap som har sin familj, men ena föräldern har ett barn utanför som han inte träffar och där han är skyldig att betala underhåll. men under den tiden då de levde på socialbidrag kunde de inte göra det. jag skriver att jag är osäker på hur det fungerar, försöker komma med råd men blir anklagad för att komma med påhopp. samtidigt som du är väldigt otrevlig och nedvärderar det jag försöker säga. du verkar inte må bra av denna tråd ts och kanske ska koppla ner och söka juridisk hjälp istället mer proffesionellt. du kanske är i en situation i livet då du inte riktigt är mottaglig för andras hjälp på det här sättet.
    Du skriver även att om jag inte har råd att betala pappans del av huset så ska jag söka socialbidrag. Det är sen jättestor skillnad att vara separerade och den ena föräldern avlider.
    Jag har framhävt i tråden att jag kommer att betala det min son behöver.
    jag skrev även att sambon har bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad jag ska betala för honom. Det är inget hon säger till mig utan sonen ska förmedla det till mig vilket jag tycker inte det är rättvist. Hon vägrar prata med mig.
    Att man är skylldig att betala underhåll vet jag.. Det gjorde jag i ett år då båda barnen bodde hos honom och han betalade mig när barnen bodde hos mig. Men då levde han.. Nu är ju frågan vad som kommer att hända. Att jag ska försörja min son är inge tvivel men att betala pappans del i huset går inte. Jag måste ju också leva och har också utgifter. Att sonen ska ha internet kan jag enkelt fixa. Mat fixar vi också och boende.. men inte till vilket pris som helst.. Jag kan inte betala ett hus som är sth området och mitt eget. Ska jag bli bostadslös bara för att jag måste betala hans del av huset för att barnen har ärvt. Jag skulle heller ha tillbaka pappan än få se mina barn lida.
    Du kommer att ha råd med barnpension, studiebidrag och inanckorderingstillägg. Pengarna är inte till för att sparas utan för att betala löpande kostnader och annat till barnet!
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 00:42:47 följande:
    hur ska man reagera om man får rådet att man måste betala pappans del av huset och har man inte råd så ska man söka socialhjälp?? Är det fel att ta det som en förolämpning att man inte kan försörja sitt barn. Nä alla vill mig inte illa det vet jag men när man får råd som att söka socialhjälp. Hur ska man reagera på det?
    menar du att det skulle vara fel att söka socialbidrag, är man sämre då eller vad syftar du på? du verkar ju väva in en massa otorligt negativt i det men det får ju stå för dig och det är ju din egen uppfattning, den behöver du inte ta ut på andra för alla kanske inte delar den uppfattningen.

usch tycker du är otroligt otacksam. du skriver ju själv hur din situation ser ut, att du inte har råd, att sambon vill ha pengar för mat men du tycker det är för mycket osv. folk läser det du skrivit och svarar utefter det men sen blir du arg och tycker folk anklagar dig för att du inte har pengar till att försörja ditt barn. men hallå, du har ju skrivit det själv! så ja då tycker jag att det är helt fel ta det som en förlämpning. om du inte vill höra sanningen om ditt liv så kom inte och skriv här då  "Om jag skulle ha råd att betala så skulle jag göra det.. men vart ska jag får pengar till det??".
  • Anonym

Trådskrivare:

1: Kommentera inte folk som inte tillför dig något i tråden, ignorera dem, det räcker, ett tips bara.

2: Vad jag minns av arvrätten så kan du testamentera bort hälften av arvet, har inte följt hela tråden

men om de var gifta, så får hon ärva hälften och sonen hälften. Han KAN ha testamenterat bort, men

då är det inte ifrån sonens pengar om jag inte missminner mig, utan isåfall från den summa som

ex-frun (om de var gifta) har rätt till. Den summan kan hon upp till 50% testmanetera bort. Du har

dessutom ansvaret över sonens pengar tills att han blir myndig (18år). Är det en trevlig fru/sambo som

han hade, som var snäll emot sonen, så var schysst tillbaka, inte korkad, men schysst. Tänk på att

din evt överdrivna snällhet missgynnar sonen din.

Om nu hon stod som ensam ägare till huset och de inte var gifta, då vet jag inte alls hur det funkar,

inte 01.25 iaf:)

SEDAN så undrar jag från och med vilket år som Barnpension infördes i Sverige?? Har försökt att

hitta det, men fann inget, så, om någon har svaret, så tack på förhand.

OBS! Jag förbehåller mig rätten att ovanstående KAN vara fel, särskrivet eller liknande.

• Anonym
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 01:15:57 följande:
    Vad läser du med egentligen?
    Vad läser du? Ts har skrivit att hon tycker grabben ska bo gratis förutom mat men att 2000 som styvmamman vill ha är för mycket....
Svar på tråden Pappan avled....