• Anonym

Pappan avled....

Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 01:55:11 följande:
    Hon menar att hon kommer att se till så att hennes son kan bo kvar på studieorten och betala för det. Men inte nödvändigtvis för det hus han bor i nu.

Om sambon vill att han ska bo kvar där och betala halva boendekostnaden för att hon (sambon) ska kunna bo kvar i huset vill TS inte ta ansvar för detta om kostnaden blir för dyr. Fullt förståeligt faktiskt. Hur många har råd att punga upp med halva boendekostnaden för en villa åt sin tonåring? Det borde då gå att hitta något billigare boende åt honom.

Om han vill bo kvar i huset och det går att lösa med den pension och studiebidrag han får samt kanske ett tillskott av TS är det ju inga problem men hon vill alltså inte stå för hela den kostnaden om det bara handlar om att sambon ska dra nytta av det.
    Okej då förstod jag, var som jag tänkte ungefär. Ja på ett sätt så om inte sonen skulle bott där, om vi säger att han flyttar hem.. Så skulle ju hela kostnaden hamna på sambon. Även om hon bestämmer isg för att flytta ligger väl hela hyran på henne om pappan gått bort, eller hur fungerar det? Isåfall är det ju rätt konstigt hon ska ta betalt av sonen. Kanske hon vill ha betalt för hon inte ser det som sin skyldighet att ta hand om honom eller liknande och han blir som vilken "inneboende" som helst. Då kan man ju förstå att sambon ändå vill ha betalt. Men beror ju som sagt på hur arvet blir och vad som går till barnen osv. Klurig situation, svårt att ge svar när så mycket frågor dyker upp på grund av att man inte vet så mycket ännu och fakta saknas.
  • Anonym

Ja, lite låter det som att ts vill ha kakan kvar men äta upp den med.

• Anonym

Tråkigt när man försöker att bidra och det blir totalt ignorerat.....

• Anonym
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 02:46:09 följande:
    Skilj på TS och sonens pengar. Att hon inte bemött det betyder inte att hon skrivit något om det åt motsatt håll heller.

HAN kommer att få pension och bidrag. Kanske genom henne, kanske genom förmyndare. Men det är som sagt hans pengar. Om det täcker hans boendekostnader är det ju toppen för då slipper TS tänka på att gå in med sina pengar för att stödje boendet. Men om han inte skulle få något vill och kan hon inte betala hana boendekostnader om han bor kvar i det dyra huset.
    Suck, inte fn får man barnpension genom förmyndare... De är i stället för underhålet farsan hade kunnat betala. Pengar för att leva alltså men ts vill spara dom.... Livränta lr försäkringsppengar ska hon spara men inte barnpension o inackorderigsbidrag. Vill o kan hon inte betala vad han kostar varje månad får han flytta hem!
  • Anonym
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 03:25:29 följande:
    Spara?

Var sjutton läser du att TS vill spara sonens pengar?

Här är en sökning på ordet spara för hela tråden. Kan du se ett enda inlägg där TS ens yppat något om att spara? Detta påhitt kommer från andra som missförstått något.

www.familjeliv.se/Forum-4-377/m62359760-1.htm...
    Missa du det? Ts tycker barnpensionen är ungens pengar som ska sparas... Så också inackoreringspengarma som ungen kanske kan få...

Ts beklagar sej ständigt över sin låga inkomst.. varför då hon kommer o får mellan 4.500-8000 varje månad?
  • Anonym

Låter som att pappans sambo och släkt är enna riktigt jobbiga jävlar!

Jag tycker inte du ska acceptera att bli behandlad som något katten släpat in samtidigt som de ska ha pengar av dig titt som tätt. Då kan pappans sambo vackert framföra detta själv till dig, din son har det jobbigt nog och ska inte behöva agera medlare mellan henne och dig. Skrikandes

Jag skulle råda dig att på sikt fixa en studentlägenhet eller liknande till sonen. Finns relativt billiga sådana en bit utanför stan. På så vis slipper du ha att göra med pappans sambo. Alla hennes makt-metoder som hon kör med nu (kräva dig på pengar, vägra ge information om vad som händer, bete sig allmänt märkligt och inte som en sörjande sambo etc..) blir liksom relativt meningslösa. 

Jag flyttade själv hemifrån när jag var 17, och visst var det tufft i början, särskilt ekonomiskt, men det gick.

Lycka till!  

• Anonym
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 04:04:39 följande:
    Hon skriver uttryckligen att hon vill att en förmyndare ska övervaka arvet då hon inte vill beblanda sig med detta (detta för att inga missförstånd eller tvivelaktigheter ska uppstå). Dessutom skriver hon att eventuell pension/bidrag är sonens/dotterns och inte hennes. Hon skriver ingenstans att pengarna ska sparas utan att de ska gå till barnen (underförstått deras försörjning). Jag har läst ts alla inlägg tre gånger och ingenstans kan jag finna att pengarna ska sparas.
    hon skriver ju att hon inte har råd o pengarna är barnens o dom ska hon inte röra.
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:43:54 följande:
    var läser du att jag tycker han ska bo gratis???  Innan du yttrar dig så läs allt. Jag har bara fått den summan och självklart ska jag betala hans boende. Jag väntar ju bara på att hon ska bestämma sig för hur mycket hon ska ha för att han bor kvar i "sitt" hus.

Jag är inte ute efter att smita undan utan är dum och tror att jag kan få lite råd och tips vad som gäller här..
    Anonym skrev 2011-12-04 01:34:53 följande:
    det har hon. Bevisa motsatsen genom att citera ts....:)
    var har jag skrivit att jag tycker han ska bo gratis?? Sitera gärna där jag nämner det...
    många har skrivit att du ska betala grabbens del i boendekostnaderna men då protesterar du för de är "pappas" hus som nu är hans. men hus är inte gratis o bo i!
  • Anonym
    Nossmiarfe skrev 2011-12-04 06:22:33 följande:
    Beklagar att dina barn mist sin pappa.

Tycker du ska ringa och begära en förmyndare till barnen som ser till barnens intresse i denna tråkiga situation. Jag vet att man inte kan testamentera bort barns lagligt rätt till pappans arv. Om så är fallet kan man bestrida det och det tycker jag att barnen ska göra om så är fallet. Du gör klokt i att inte dras in i det hela utan skaffar en förmyndare pga att din son vill bo kvar och tycker pappans sambon att du krånglar så kan hon ta bort sin vakande hand över honom om hon nu tänker ha det? Istället får hon krångla med en förmyndare.
    Tex. Ägde de huset tillsammans kommer hon äga 1/2 och dina barn 1/4 vardera. Det blir i så fall hyra till din dotter som din son får betala och inte till sambon och då har han rätt att nyttja halva huset. Annars får sambon betala hyra till din dotter för att få nyttja hennes 1/4. Annars får hon lösa ut barnen men finns det lån som måste lösas kan faktiskt barnen begära att husets säljs så de kan få sin laglott på direkten. Man kan fktiskt tvingas till tvångsförsäljning.
    Då säljs huset till första bästa, därför är det bättre att alla är med på att man ska sälja eller bo kvar. Vid försäljning löses lånen på huset och det som blir över delas 1/2 till sambon, 1/4 till din son, 1/4 till din dotter om nu sambon ägde sin del av huset.

Jag hade sett till mina barns bästa och struntat i sambon. Och att hon sitter och pratar ekonomi förstår jag fullt ut. Hon sitter antagligen i skiten och vet att hon ev måste gå från hus och hem om det vill sig illa. Men förr eller senare kommer det ske. Görs det inte nu kommer dina barn ha rätt att få ut sin del av arvet när de vill och då måste kanske huset säljas ändå. Sedan hur blir det fall sambon skaffar ny kille mm. Tänk på barnens bästa.
    Hur många köper hus i Stockholm utan lån? tror du farsan är skuldfri? hur kan grabben få bo "gratis" o ha el, vatten, uppvärmning, fastighetsskatt, lån, sophämtning, internet, försäkring mm betalt av styvmorsan? det är inte billigt...
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:53:05 följande:
    att jag ska betala för min sons hyra men inte hennes hyra.
    Exakt! O halva sophämtningen, försäkringen, vatten, el, fastighetsskatten mm är din grabbs.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:53:05 följande:
    att jag ska betala för min sons hyra men inte hennes hyra.
    men du kan tänka dej betala el, vatten, fastighetsskatt, sophämtning, internet mm? hur ska du lösa de praktiskt om styvmorsan inte får grabbens halva av räkningarna? ska du ha bolagen att fakturera 50% på dej? det funkar inte så..
Svar på tråden Pappan avled....