Nossmiarfe skrev 2011-12-04 06:22:33 följande:
Beklagar att dina barn mist sin pappa.
Tycker du ska ringa och begära en förmyndare till barnen som ser till barnens intresse i denna tråkiga situation. Jag vet att man inte kan testamentera bort barns lagligt rätt till pappans arv. Om så är fallet kan man bestrida det och det tycker jag att barnen ska göra om så är fallet. Du gör klokt i att inte dras in i det hela utan skaffar en förmyndare pga att din son vill bo kvar och tycker pappans sambon att du krånglar så kan hon ta bort sin vakande hand över honom om hon nu tänker ha det? Istället får hon krångla med en förmyndare.
Tex. Ägde de huset tillsammans kommer hon äga 1/2 och dina barn 1/4 vardera. Det blir i så fall hyra till din dotter som din son får betala och inte till sambon och då har han rätt att nyttja halva huset. Annars får sambon betala hyra till din dotter för att få nyttja hennes 1/4. Annars får hon lösa ut barnen men finns det lån som måste lösas kan faktiskt barnen begära att husets säljs så de kan få sin laglott på direkten. Man kan fktiskt tvingas till tvångsförsäljning.
Då säljs huset till första bästa, därför är det bättre att alla är med på att man ska sälja eller bo kvar. Vid försäljning löses lånen på huset och det som blir över delas 1/2 till sambon, 1/4 till din son, 1/4 till din dotter om nu sambon ägde sin del av huset.
Jag hade sett till mina barns bästa och struntat i sambon. Och att hon sitter och pratar ekonomi förstår jag fullt ut. Hon sitter antagligen i skiten och vet att hon ev måste gå från hus och hem om det vill sig illa. Men förr eller senare kommer det ske. Görs det inte nu kommer dina barn ha rätt att få ut sin del av arvet när de vill och då måste kanske huset säljas ändå. Sedan hur blir det fall sambon skaffar ny kille mm. Tänk på barnens bästa.
Hur många köper hus i Stockholm utan lån? tror du farsan är skuldfri? hur kan grabben få bo "gratis" o ha el, vatten, uppvärmning, fastighetsskatt, lån, sophämtning, internet, försäkring mm betalt av styvmorsan? det är inte billigt...