Lina 01 skrev 2011-12-05 04:55:03 följande:
MM så är det kanske nu. men jag är inte så säker på att det är därför han har kallats just fader genom tiderna.. jag tror det myntades på tiden där kvinnan inte hade så stort värde. . ungeför som busordet du skall icke hava begär till din nästas hustru. Det fanns helt enjelt på den tiden inte på kartan att kvinnan hade begär på den tiden. inte heller HANS tjänare eller hans tjänarinna.. Allt män- Jag tror att då var det för att männen var dominerande kvinnan o det har lect kvar med ordet fader och nu används det som ni säger för att underlätta
Jag undrar just varför inte en moder lyfts fram mer. Som två gudar en far då måste ju mor finnas

En gud fader en gud moder.
Nej jag tror inte Gud kallats fader för alla. Vi muslimer kallar tex inte Gud för fader. Det vore fel enligt oss att överhuvudtaget jämställa Honom med mänskliga attribut.
Sedan ansågs väl fäder lite bättre förr i tiden. Även fast kvinnan var den som styrde upp hemmet och familjen, så var det mannen som ansågs starkare och bättre. Dessutom anses det vara mannen som befruktar och kvinnan som "tar".
Men sedan tror jag också fader i kristendomen åsyftar att jungfru Maria blev gravid och normalt sett blir man gravid med en man. Men eftersom man i kristendomen tror att Gud lät Maria bli gravid med Jesus, så kallar man väl Gud för Jesus fader. Och eftersom många kristna anser att även de är Guds barn, så kallas Gud för fader eftersom Han i kristendomen anses vara Guds fader.
Lite tillkrånglat. Inte undra på att jag konverterade till islam istället :)