Inlägg från: Lisastina |Visa alla inlägg
  • Lisastina

gud fader.. var är modern?

Hej ts,
    kul tråd! 

Det handlar som du antyder mycket om gammal tradition. "Fader" är ju ett slags metafor , en bild, för hur Gud är. På vilket sätt är då Gud lik en far? Med tanke på att det blev populärt att kalla Gud för far för så länge sedan, så är en vanlig tolkning att man ville beskriva att Gud har skapat oss, har makt över oss och kärlek till oss på en gång. Ja, på den tiden var fadern en maktfigur på ett sätt som väl känns lite avig ibland idag! "Mamma" som gudsbild kändes troligen som ett mindre bra val då, (trots att mammor också gör barn och älskar dem) ett som täckte in för lite av det man tänkte att Gud är, eftersom mammor inte hade makt.

Men om man läser Bibeltexterna och försöker bortse från vad vi tycker att vi vet om kristendomen, ja då kommer man att upptäcka att Gud framställs som andra saker också, tex en make. (och han är ofta arg på sin fru!) men också som en moder, men också helt "okönat". En av de viktigaste bitarna för både judisk och kristen tradition är ju den där Gud visar sig för Mose i en brinnande buske och presenterar sig som "jag är den jag är" eller "jag är".

På medeltiden fanns det människor som odlade en slags Jesusfromhet där man skrev dikter till Jesus och beskrev honom som en moder och Jesus själv beskriver sig på ett ställe som en höna. Och det är ju en moder!

Så jag tycker att det handlar mycket om att vi när vi läser en text, tänker in det där "fader" även där det inte står! 
    (När jag pratar om Gud brukar jag ofta säga han och hon varannan gång, bara för att mentalt klargöra både för mig själv och andra att Gud är en kraft bortom manligt och kvinnligt. ) 

• Lisastina

hej ts,

jodå, det har funnits gott om modergudinnor/fruktbarhetsgudinnor/jordgudinnor under den tid som Bibeln kommit till. Just Azna har jag inte hört talas om, men religionerna på Bibelns och den tidiga kyrkans tid var ofta väldigt lokala. Det är ju det som är lite speciellt med kristendomen, och föralldel senare med islam, att tron spred sig över så enorma områden och ersatte så många andra religioner. Att en lokal gudinnekult "gömts" låter lite dramatiskt, som om det vore en konspiration! Folken en bit bort kände säkert inte till tex Azna, så man behövde nog inte lägga så mycket krut på att gömma henne. Jag har uppfattat att kristendomen oftast i början var i ett rejält underläge i de flesta regioner den kom till, tex i vårt eget land; den uppfattades som en religion för fattiga och slavar och kärringar. Så kyrkan har inte alltid haft så mycket makt på lokalplanet.  

Det verkar ju som om Jesus var mycket mer positiv till kvinnliga kyrkarbetare än de kyrkomän som kom sedan. Men de killarna var troligen inte patriarkalt lagda för att de var kristna utan för att hela samhället var mansorienterat.

En del kristna teoretiker vill framhäva att den Heliga Anden faktiskt är  en feminin kraft och har uppfattats så länge, Det är lite kul att tänka på: Maria blir då havande genom Helig Ande. Dvs genom Guds feminina kraft! Nåt att grunna på i juletid! 

• Lisastina

Hej ts, och tack för glada ansikten!

Den stora skillnaden mellan judendomen och religionerna bland folken intill var just att judarna hävdade att Gud är en. Månen tex är inte en gud, som somiga hävdade, utan ett skapat ting. Väldigt mycket i Gamla testamentet handlar mycket om att personer eller grupper börjar dyrka flera gudar (däribland modergudinnor) och då går det alltid illa.  Att då öppna för att det finns en till, moderlig, Gud skulle ju undergräva hela idén om en enda Gud!

En del historiker har hävdat att det i praktiken, om än inte i teorin , finns en moder i kristendomen : Jungfru Maria. Det märks ju inte så mycket i vårt protestantiska land, men i katolska länder har det varit vanligt att kvinnor tex ber Maria att föra kvinnans talan hos Gud så att kvinnan ska få ett barn.Eller att förlossningen skall bli lätt och barnet överleva. Precis som kvinnor gjorde till modergudinnor i andra religioner!  

Svar på tråden gud fader.. var är modern?