• Anonym (Vårtan)

    Tips mot envisa vårtor?

    Har haft vårtor på fotsulan i flera år, har försökt med en del för att få bort dom: vårtmedel (starkt), frysa hemma (wartner), nagellack, fila, försökt peta bort dom men ingenting får dem att försvinna, endast bli mindre (dock är de redan ganska små det är inga jätte vårtor, de sitter på övre delen av fotsulan)... nån som har något tips för att få bort dom? Något som jag inte provat?

  • Svar på tråden Tips mot envisa vårtor?
  • Anonym

    Läste i allas för ett tag sedan att man kunde sätta tejp, vanlig genomskinlig, över vårtan.

  • Anonym (snabbis)

    Silvertejp is da shit.

    Fila, vårtmedel, sen täck med silvertejp 24/7. Byt bara när du duschat och tejpen ska täcka ca 5 mm utanför vårtan minst.

    Förra omgången vi fick vårtor på simhallen dog de på 14 dar.

  • buba

    Jag har haft problem med en i några år och nu är den nästan borta. Det jag har gjort är att använda Vårtfri (ett medel som är ganska dyrt och finns på apoteket). Först har jag tagit bort så mycket död hud som möjligt och haft på det. Efter några dagar har jag täckt den med leukoplast (tejp som finns på apotek, den hudfärgade varianten) och haft tills jag ska använda medlet igen, vilket är en gång i veckan.Tejpen gör att död hud blir lite uppluckrad och fastnar i tejpen så att man kommer så nära vårtan som möjligt med medlet varje gång. Har som sagt inte blivit av med vårtan än, men den är i stort sett borta.

  • Anonym (snabbis)

    Vilken vävtejp som helst funkar skulle jag tro bara den har ordentligt med klister så det blir tätt.

  • Anonym (mimmi)

    köp lapispenna på apoteket. Vårtan bli svart och så lossnar och torkar det lagret, man tar bort det, lägger på nytt lapis, och så gör man så tills vårtan är borta. Tar inte värst lång tid.

  • Anonym (Vårtan)

    Wow silvertejp, det var något nytt det!!


    Anonym (snabbis) skrev 2011-12-04 23:03:52 följande:
    Vilken vävtejp som helst funkar skulle jag tro bara den har ordentligt med klister så det blir tätt.
    Det går alltså inte med kirurgisk papperstejp, det måste vara super tätt...?
    Anonym (mimmi) skrev 2011-12-04 23:03:58 följande:
    köp lapispenna på apoteket. Vårtan bli svart och så lossnar och torkar det lagret, man tar bort det, lägger på nytt lapis, och så gör man så tills vårtan är borta. Tar inte värst lång tid.
    Läste om den på läkemedelsverket och det verkar väldigt komplicerat, men fungerar inte tejpen ska jag pröva den!
  • Anonym

    Apotekets starkaste vårtmedel, en skalpell, kirurgtejp och en massa tålamod (och uthärdande av smärta).

    Jag hade mina vårtor i 10 år innan jag fick nog. Hade gjort några försök att få bort dom (frysning, plåster etc) som jag inte ens själv fattade var halvhjärtade förrän efteråt.
    Hursomhelst. Det krävdes 1-2 månaders behandling. Det gjorde skitont. Skrapa bort så mycket vårta som möjligt, pensla på medlet och gå ingenstans innan det har torkat. Sätt på en kirurgtejpbit så att medlet stannar kvar. Gör om proceduren 1-2 ggr om dagen - och varje gång du gör det bör du skrapa så mycket som möjligt med skalpellen. Det gör inget om du börjar blöda. Det är faktiskt bra (då rusar vita blodkroppar dit - vårtan är ju ett virus och det är slutligen de vita blodkropparna som kommer att döda den).
    Uthärda.
    Ge inte upp i förtid.

    Efter ett tag kommer vårtan att ändra färg och se läskigt ut. Och det gör skitont att droppa syra i vad som ibland är sår. I mitt fall blev vissa t.o.m. svarta. Till slut, när jag skrapade av ytskiktet, kunde man se att eländet var borta under. Man märker skillnaden. Då kan du låta det läka.
    I efterhand - så himla värt det!
    Helt vårtfri för första gången i mitt vuxna liv!

  • Anonym

    Pensla vetegroddsolja på morgon/kväll. Det stryper syretillförseln.
    Gå till läkaren & frys/bränn bort dem?

  • Kimona

    Jag filade eller skar tills den blödde, tog på vårtmedel som sved ordentligt och efter nån vecka (gjort varje dag) kunde jag skrapa bort den. De har inte kommit tillbaka

  • Anonym (mimmi)
    Anonym (Vårtan) skrev 2011-12-05 22:29:41 följande:
    Wow silvertejp, det var något nytt det!!Det går alltså inte med kirurgisk papperstejp, det måste vara super tätt...?
    Anonym (mimmi) skrev 2011-12-04 23:03:58 följande:
    köp lapispenna på apoteket. Vårtan bli svart och så lossnar och torkar det lagret, man tar bort det, lägger på nytt lapis, och så gör man så tills vårtan är borta. Tar inte värst lång tid.
    Läste om den på läkemedelsverket och det verkar väldigt komplicerat, men fungerar inte tejpen ska jag pröva den!
    det är inte komplicerat, stryk på, ta av det lager som torkar ..upprepa tills vårtan är borta :) lycka till ialla fall :)
  • Anonym (compeed)

    Vi fick bort dotterns mollusker när vi täckte dem med Compeedplåster. Fick tipset av en som sa att det hjälpte mot vårtor så vi kunde ju testa även på molluskerna. Fungerade klockrent. På mindre än en månad var de borta. De skrumpnade liksom ihop och dog. Kan ju kanske fungera även på vårtor eftersom tipset egentligen handlade om det.

  • Anonym

    Mina vårtor gick bort med Pleurocaps. 2x3 kapslar dagligen i 2 månader. Har inte kommit tillbaka på 3 år.

  • Anonym (Vårtan)

    Wow alltså, silvertejp var inget dåligt råd! Märker redan skillnad på vårtorna och är övertygad om att de kommer vara borta inom en snar framtid! Använder fil, nagellack och silvertejp, så det är ett tips till alla er som har envisa vårtor!!

  • Anonym (snabbis)
    Anonym (Vårtan) skrev 2011-12-09 23:20:56 följande:
    Wow alltså, silvertejp var inget dåligt råd! Märker redan skillnad på vårtorna och är övertygad om att de kommer vara borta inom en snar framtid! Använder fil, nagellack och silvertejp, så det är ett tips till alla er som har envisa vårtor!!
    It's magic!
Svar på tråden Tips mot envisa vårtor?