• Havsluft

Börjat blöda igen efter snitt?

Jag fick min son med kejsarsnitt för snart 3 veckor sedan. Jag blödde (avslag) väldigt lite efteråt och frågade redan när jag åkte hem från BB om det var normalt, jag var lite orolig för att blodet "samlades upp" där inne. Men jag fick svaret att de gör rent så bra när de opererar att det är helt normalt att blöda bara lite. Därefter blödde jag lite grann i en dryg vecka, men kunde mestadels använda enbart trosskydd. Nu har jag inte blött något alls på ca en vecka.

I fredags vågade jag mig äntligen ut på en liten promenad med barnvagnen (jag har fortfarande ont och är därför mest hemma) och en halvtimme senare fick jag en störtblödning! Dvs jag blödde ner kläderna jag hade på mig. Sedan dess blöder jag hela tiden, dock inte så mycket.

Nu till min fråga... Har ni erfarenhet av något liknande? Kan man börja blöda igen efter ett snitt (eller för den delen efter en vaginal förlossning) även om man trodde att avslaget hade upphört?

För det kan väl ändå inte vara mensen som kommit tillbaka redan?? Känns orimligt att jag skulle ha kunnat ha en ägglossning i så fall, det är ju som sagt mindre än tre veckor sedan jag snittades...

• Svar på tråden Börjat blöda igen efter snitt?
  • Fyrbarnsmorsa

Så var det för mig vid mitt senaste snitt.Jag slutade blöda för att sen börja igen efter ca 2-3 v,ringde in på gyn och frågade och dom sa åt mig att komma in för dom trodde det var livmoderinflammation.Dom gjorde ett vul och han konstaterade att jag fått mens och hade fullt med äggblåsor.Jag var i total chock kan tilläggas

• Kaosmamma

Samma för mig... Blödde bara en vecka ungefär.., men ramlade utomhus vid vår stentrappa några veckor efter och det var som en knapp släppte och började blöda! I mitt fall var det inte mens... Inte va jag kan få det till iaf.

• Havsluft
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-12-04 14:29:07 följande:
    Så var det för mig vid mitt senaste snitt.Jag slutade blöda för att sen börja igen efter ca 2-3 v,ringde in på gyn och frågade och dom sa åt mig att komma in för dom trodde det var livmoderinflammation.Dom gjorde ett vul och han konstaterade att jag fått mens och hade fullt med äggblåsor.Jag var i total chock kan tilläggas
    Hm, intressant! Det känns på något sätt lite som mens, men det låter så orimligt... (Tilläggas kan att jag ammar för fullt.)
  • Havsluft
    Kaosmamma skrev 2011-12-04 14:42:18 följande:
    Samma för mig... Blödde bara en vecka ungefär.., men ramlade utomhus vid vår stentrappa några veckor efter och det var som en knapp släppte och började blöda! I mitt fall var det inte mens... Inte va jag kan få det till iaf.
    Tack för sitt svar! Ja, i mitt fall var jag ju ute på promenad vilket var den största ansträngning jag gjort sedan snittet. Kan på sätt och vis liknas med ditt fall, dvs man kan spekulera kring om "ansträngningen" utlöste blödningen...
  • Fyrbarnsmorsa
    Havsluft skrev 2011-12-04 14:47:12 följande:
    Hm, intressant! Det känns på något sätt lite som mens, men det låter så orimligt... (Tilläggas kan att jag ammar för fullt.)
    Jag helammade jag med
  • Fyrbarnsmorsa

Jag vet ju att jag väldigt lätt blir gravid och med andra barnet blev jag gravid när han var 2 månader.

• La Lola
    Ägglossningen kan ju komma i gång iaf.
    Det är ju därför som man måste skydda sig även om man helammar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Havsluft
    La Lola skrev 2011-12-04 15:35:23 följande:
    Ägglossningen kan ju komma i gång iaf.
    Det är ju därför som man måste skydda sig även om man helammar.
    Ja det vet jag ju så klart, men det verkar ändå lite extremt att jag skulle fått ägglossning typ några dagar efter snittet, under tiden jag hade avslag?..
  • La Lola
    Havsluft skrev 2011-12-04 16:30:03 följande:
    Ja det vet jag ju så klart, men det verkar ändå lite extremt att jag skulle fått ägglossning typ några dagar efter snittet, under tiden jag hade avslag?..
    Det är säkert ovanligt men inget är omöjligt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fyrbarnsmorsa
    Havsluft skrev 2011-12-04 16:30:03 följande:
    Tja,det hände mig,jag var som en fågelholk där jag satt.Fick ur mig -men jag är ju gammal nu (38 år då) fick som svar-din kropp är inte lika gammal som du tror den är och skratt.
    Vore jag du skulle jag ringa in och fråga,har du även ont så kan det ju vara livmoderinflammation.Fast då borde du väl fått feber vid det här laget
  • Havsluft
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-12-04 17:21:50 följande:
    Tja,det hände mig,jag var som en fågelholk där jag satt.Fick ur mig -men jag är ju gammal nu (38 år då) fick som svar-din kropp är inte lika gammal som du tror den är och skratt.
    Vore jag du skulle jag ringa in och fråga,har du även ont så kan det ju vara livmoderinflammation.Fast då borde du väl fått feber vid det här laget
    Ja, den tanken har också slagit mig, men någon feber har jag inte.
  • Loppan boppan

Jag blödde i 11 veckor efter mitt snitt när jag efter 5 månader började träna började jag småblöda igen. Det är trots allt en stor operation där man skär genom 8 lager av hud, muskler och fett. När man rör sig läker det ju och det va väl kanske sår som gick upp lite inne i livmodern? Fast störtblödning låter ju inge vidare iofs Obestämd

Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • Amlin

Ring om du är orolig. Det är antagligen helt normalt men det är skönt att få det kollat.

Jag fick en märklig blödning efter att avslaget upphört, lite koagulerat och fick komma in på kontroll. Det var ingen fara alls. HOn som undersökte mig sa att man ofta direkt kan känna om man fått eninfektion (vilet oftast är det man är orolig för) eftersom det luktar ordentligt illa då. Men som sagt, ring in om du är orolig.   

Det mest troliga är ju att promenaden fått fart på det blod som samlats och så kom det ut, och det är ju bra, för ut ska det ju!

Svar på tråden Börjat blöda igen efter snitt?