• Anonym (rädd)

orolig för hård knöl i bröstet

Jag ska ringa till Bröstmottagningen imorgon, men jag måste få skriva av mig lite. Jag tror jag har cancer. En hård knöl som liksom sitter fast i bröstets "botten". Var jag än läser så står det att det är så cancer känns. Jag är skräckslagen och tror att jag ska dö från mina barn. Kan sådana här hårda orörliga knölar vara godartade?

• Svar på tråden orolig för hård knöl i bröstet
  • Team J

Bra att du ringer direkt! Jag håller tummarna för att det inte är så som du tror!

Tror du att den bara har dykt upp bara sådär, eller har den funnits där fast blivit större med tiden?
    Om du känt efter på dina bröst regelbundet ?

LYCKA TILL!

• Team J

wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9903/14/brost.html
    Där kan du se lite hur knölar kan se ut, o hur man ska känna o så.

Ja, förresten för att svara på din fråga, det finns godartade knölar.

Jag har varit med på operationer då man även bara tar bort själva tumören, och inte ett helt bröst.
    Det är många som får behålla det och att det inte sprider sig.

Men det är nog ingen fara, men jätte bra att du kontaktar dom så de får känna på dig.

• Anonym (rädd)

Jag tror den är rätt ny

• McIris

Är den stor? Cancertumörer tar ca 1,5 år att växa till en ärtas storlek. Har du kännt igenom brösten förut o inte känn nåt så vore det konstigt om du fått en jättetumör så fort.

• Trivelina73

Jag har cancer, en hyfsad harmlös form men återkommande. Min cancer sitter i halsen för det mesta. Jag har ingen sköldkörtel och ena bisköldkörteln är oxå borttagen. Jag har återfall nu. Ny operation i januari eller så. Jag kommer kanske bli stum under nästa operation. Men jag dör inte, sannolikheten är liten att du gör det oxå. Ha tillit till läkarvetenskapen, för 50 år sen skulle du kanske ha dött. Och det kan ju vara bara en irriterad körtel pga bh! Så måla inte fan på väggen. Gå till dr, boka tid imorgon för att reda ut det snart och snabbt.

• Anonym (rädd)

Den är liten, tror jag. Svårt att avgöra för den sitter lite snett under en vanlig mjuk knöl/Jörgen. Jag tror den är typ 0,5 cm, iallafall den delen jag kan känna.

• Anonym (rädd)

Körtel! Inte Jörgen! Autocorrect...haha!

• McIris

Ok. Men 9 av 10 knölar är ofarliga så sannolikheten är att det bindväv eller en cysta el dyl. Bra att du kollar!

• Anonym (rädd)

Tror inte det är en cysta för jag har sådana och de är inte hårda.

• Anonym

Har hört att knölar som INTE går att flytta ska kollas upp, hoppas det går bra! 

Svar på tråden orolig för hård knöl i bröstet