• Anonym (rädd)

orolig för hård knöl i bröstet

Jag ska ringa till Bröstmottagningen imorgon, men jag måste få skriva av mig lite. Jag tror jag har cancer. En hård knöl som liksom sitter fast i bröstets "botten". Var jag än läser så står det att det är så cancer känns. Jag är skräckslagen och tror att jag ska dö från mina barn. Kan sådana här hårda orörliga knölar vara godartade?

• Svar på tråden orolig för hård knöl i bröstet
  • Anonym

TS: hur har det gått?

jag har även jag en knöl i bröstet och ska på mammografi på fredag.. fan vad jag har gråtit... är så ledsen ibland att jag inte kan ta mig an med nåt...  

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2011-12-07 21:49:09 följande:
    TS: hur har det gått?

jag har även jag en knöl i bröstet och ska på mammografi på fredag.. fan vad jag har gråtit... är så ledsen ibland att jag inte kan ta mig an med nåt...  

Jag ringde och fick tid nästa vecka...lång väntan :( ångest big time.

Jag håller tummarna för dig!

• Anonym

Hade så för ca 3-4 år sen och oftast är knölarna ofarliga. Min var en godartad tumör vilket togs bort då jag inte har någon mor, mormor osv så hade ingen koll på cancer gener. Läkaren sa bara att i extrema fall kan de utvecklas till elaka så dom tog bort den ifall att. Kändes som en ärta men var som en stor räka när man såg den (nyfiken).
    Tecken på bröstcancer är annars appelsinhud, återkommande eller låg feber en längre tid, viktminskning, innåt vänd bröstvårta, blod eller grå färgad vätska.
    Ändå bra att du kollar upp det, blir säkert mammografi och biopsi på samma dag. Hoppas det inte är något allvarligt

• Anonym (rädd)

Uppdaterar:

det är en ofarlig fettknöl! De undersökte bröstet, tog minst sex-sju mammografibilder per bröst, samt gjorde ultraljud. Jag blev helstressad av att de bara ville ha fler och fler bilder... men till sist sa de att det är helt normalt.

Jätteskönt!

Men hur ska jag kunna undersöka brösten själv hädanefter? Det är ju helt omöjligt att känna skillnad på normalt och onormalt!

• Trivelina73
    Anonym (rädd) skrev 2011-12-14 16:46:05 följande:
    Uppdaterar:

det är en ofarlig fettknöl! De undersökte bröstet, tog minst sex-sju mammografibilder per bröst, samt gjorde ultraljud. Jag blev helstressad av att de bara ville ha fler och fler bilder... men till sist sa de att det är helt normalt.

Jätteskönt!

Men hur ska jag kunna undersöka brösten själv hädanefter? Det är ju helt omöjligt att känna skillnad på normalt och onormalt!
    Känns det så som knölen du blev rädd för så är de inte cancer, min fettknöl känns skrovlig på något sätt, och cancerknölarna känns släta.
    Du hittar inte småtjfas om allt och inget här, bara caner rätt och slätt och tingen kring c... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Anonym (rädd)
    Trivelina73 skrev 2011-12-14 16:51:16 följande:
    Känns det så som knölen du blev rädd för så är de inte cancer, min fettknöl känns skrovlig på något sätt, och cancerknölarna känns släta.
    Hmmm, det jag känner känns som ett litet slätt riskorn typ... det verkar så olika på olika beskrivningar man läser. Fattar inte hur en läkare kan känna på bröstet en kort stund och sedan avgöra (även om de tog massor av bilder och ultraljud så hade hon ju rätt från början)!
  • Trivelina73
    Anonym (rädd) skrev 2011-12-14 16:55:44 följande:
    Hmmm, det jag känner känns som ett litet slätt riskorn typ... det verkar så olika på olika beskrivningar man läser. Fattar inte hur en läkare kan känna på bröstet en kort stund och sedan avgöra (även om de tog massor av bilder och ultraljud så hade hon ju rätt från början)!
    för de länns olika, fettknölen är skrovlig jämfört med cacnerknölen. Den är inte taggig, men den har en masssa småknölar på knölen, tar nog tid och lära sig skillnaden. Men så här då, den knölen är inte cancer, så får du en ny knöl = åk in igen. Fettknölar brukar hålla sig till en, typ.
    Du hittar inte småtjfas om allt och inget här, bara caner rätt och slätt och tingen kring c... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Anonym (rädd)
    Trivelina73 skrev 2011-12-14 17:04:32 följande:
    för de länns olika, fettknölen är skrovlig jämfört med cacnerknölen. Den är inte taggig, men den har en masssa småknölar på knölen, tar nog tid och lära sig skillnaden. Men så här då, den knölen är inte cancer, så får du en ny knöl = åk in igen. Fettknölar brukar hålla sig till en, typ.
    Ja, det var vad de sa: ny knöl, kom hit igen. Man ska inte tänka "jag vill inte besvära dem igen i onödan"....

Hoppas du mår bra och att din kommande operation går bra. Tack för dina svar!
  • Trivelina73
    Anonym (rädd) skrev 2011-12-14 17:06:41 följande:
    Ja, det var vad de sa: ny knöl, kom hit igen. Man ska inte tänka "jag vill inte besvära dem igen i onödan"....

Hoppas du mår bra och att din kommande operation går bra. Tack för dina svar!
    Ja, men precis, de är bara att åka in igen om de kommer en ny knöl om många många år.

Tack, jo jag mår bra. Lite trött.
  • Pernilla75

McIris:
    Att det skulle ta cancerknölar 1,5 år att växa till en ärtas storlek är INTE sant. Min bröstcancer växte 7mm på fyra veckor (från diagnos till operation) och hela tumören var 2,2cm stor när den plockades ut.

TS: Skönt att det var ofarligt. :)

• McIris
    Trivelina73 skrev 2011-12-14 16:51:16 följande:
    Tvärtom så brukar cancerknölar vara kantiga o skrovliga. De kan vara släta men oftast inte.
    Pernilla75 skrev 2011-12-14 18:36:44 följande:
    McIris:
    Att det skulle ta cancerknölar 1,5 år att växa till en ärtas storlek är INTE sant. Min bröstcancer växte 7mm på fyra veckor (från diagnos till operation) och hela tumören var 2,2cm stor när den plockades ut.

De sa det på bröstmottagningen. Det kanske är vanligast att cancertumörer är så men att det finns snabbväxande som den du hade. Olika aggressiva kanske?
  • Trivelina73
    McIris skrev 2011-12-14 18:53:45 följande:
    Tvärtom så brukar cancerknölar vara kantiga o skrovliga. De kan vara släta men oftast inte.
    Pernilla75 skrev 2011-12-14 18:36:44 följande:
    McIris:

Okej, mina canserdknölar är perfekta lena ovala i alla fall (och den stora de tog ut, den var oxå helt slätytad när man kände på den. Och min fettknöl har lite skrovlig ojämn yta.
Svar på tråden orolig för hård knöl i bröstet