• Anonym (orolig förälder)

familjehem funkar hur?

kan man bli flyttad från sitt hem till familjehem om man som tonåring vill?

tonåringen ifråga vill inte göra nåt alls, inte gå upp, inte gå i skolan
    det är bråk/tjafs morgon till kväll

som förälder hur mkt ska man ta? när är det okej att ta in hjälp?
    och är det en bra lösning att visa på det verkliga livet?
    har nog curlat föör mkt och då det inte uppskattas eller
    på nåt sätt betyder nåt. vad ska man göra?

i dagsläget går tonåringen i skolan och verkar sköta skolbiten, rymmer inte. men hotar med att göra det. att inte lyssna då vi inte bryr oss öht.

tips råd emottages tacksamt

från en rådvill förälder som snart ger upp.....

• Svar på tråden familjehem funkar hur?

alltså blev lite rörigt, men lyssnar inte då vi enligt tonåringen inte bryr oss alls

sanningen är inte svart eller vit, men det är alltid synd om mitt barn och jag gör alltid alla fel

en typ av ätstörning finns också med i bilden......

Ingen som har struliga tonårsbarn alltså..........

• no end

förstår jag det rätt, du vill sälja ditt struliga tonårsbarn till ,vad, högstbjudande fam.hem?
    -ok.ta kontakt med socialen/polisen
    -tona gärna ner problemen inför fam.hem. ,de kan rygga tillbaka..
    har du tur blir det ett omedelbart omhändertagande, o vips slipper ni erat lilla barn.

JAA precis så menade jag
    Hur mycket tror du man kan få?

jag vill ha råd, inte spydiga kommentarer. NO END du behöver inte lägga din tid på denna tråd, jag kommer inte svara på några fler inlägg från dej då du uppenbarligen inte har något av vikt att komma med. Kamma luggen o väx upp!

om jag inte ville ha tonåringen kvar så tror du jag startat tråden?

Jag vill veta om tonåringen på eget bevåg kan fixa sej  till familjehem?

JAG vill INTE öht att någon av oss i familjen inte bor under samma tak.

• Anonym

Nej, det är jag tveksam till. I så fall måste tonåringen gå till soc och hävda något som (antagligen?) inte är sant. Innan familjehem kopplas in så ska det utredas och sbeslut, och där får ju övriga (t.ex. du) inblandade säga sin version.

Går det att testa familjeterapi? För att se om ni kan hitta bättre sätt att kommunicera? Kanske kan vara till hjälp att någon annan, utomstående, tycker till i frågan?

Ja vi har funderat på att gå o prata med någon, men än så länge så vill tonåringen verkligen inte.

det är en utsatt situation i skolan o jag känner att hemma ska få vara fredad zon så länge det går.

att prata med skolan är inget alternativ då det inte hjälper den mobbade utan gör det hela bara värre.

vi kör med här hemma att snart är grundskolan över och i gymnasiet kan det bli helt annorlunda, då de värsta antagonisterna inte kommer gå på samma skola, förhoppningsvis inte ens i samma stad.

vi har pratade igårkväll och kom väl inte fram till nåt mer än att försöka (ja igen) tänka efter före och inte säga allt man har lust. nån typ av respekt tycker jag man kan kräva av en 15-åring.

det senaste på matfronten är att säga att jag bara lagar äcklig mat( med hopp om att jag ska straffa med rummet) men då jag vet att mat gärna undvikes går jag inte på det knepet...jaga upp morsan till hon exploderar o gör så jag slipper äta knepet ;)

det är en helt annan unge när matintaget är regelbundet, så jag måste se till att mer eller mindre "lura" i mat lite o ofta. med energi i kroppen kommer den glada tonåringen fram.

tror lite att hota med familjehem ska göra att jag är medgörligare här hemma, men jag vet att problemen sitter inte i vars man bor utan i sej själv. så att fly någon annanstans är inte svaret. och svaret det är det jag försöker komma på.

• mezzi

Jag har varit kontaktperson åt "struliga" tonårs tjejer med diverse problem. Kanske det kan vare en lite hjälp på vägen att via socialen få en kontaktperson till tonårigen.

Mitt uppdrag som det så fint heter gick ut på att hjälpa tjejerna till en meningsfull fritid och försöka hitta något som personen gilla att göra. Kan ibland vara lättare utan mamma och pappa.
    Vi träffades ca 2-3 timmar en gång i veckan.

Din beskrivning stämmer bra överens med problematiken som fanns hos dessa tjejer oxå!

Väntar på svar från en livscoach eller dylikt, men det känns inte så kul då hon inte ens bemödat sej att svara
    ger henne någon dag till sen söker jag vidare.

inte ens skolan hör av sej fast jag bett att mentorn att ringa, vill inte prata med rektor utan just denna person. ger henne någon dag till också sen får jag väl ringa o prata med vilken annan lärare som helst

här hemma är det väl under kontroll just nu, vi har väl någon slags vapenvila. helgen har avlöpt lugnt o utan utbrott från båda sidor. snart är det ju lov så då kanske det blir ett bra brejk med inte så många krav med tidiga mornar läxläsning osv....bara vara kan vara helt underbart ;)

• Anonym (stupid)
    no end skrev 2011-12-06 11:46:51 följande:
    förstår jag det rätt, du vill sälja ditt struliga tonårsbarn till ,vad, högstbjudande fam.hem?
    -ok.ta kontakt med socialen/polisen
    -tona gärna ner problemen inför fam.hem. ,de kan rygga tillbaka..
    har du tur blir det ett omedelbart omhändertagande, o vips slipper ni erat lilla barn.
    vem faan e du
  • mezzi

Detta uppdrag har jag via socialen.
    Föräldrarna tar kontakt med socialen och de vägleder en till hjälpen, finns faktiskt jätte bra "soc-tanter" . Genom kontakt med socialen kan ju tonåringen även få hjälp med frågor som att bo i fosterhem och annats om den undrar över. Tro nu inte för att tonåringen säger att den vill så blir det så, utan för att höra om resonemanget varför vissa blir placerad i fosterhem.

Din tonåring måste ju oxå bli vuxen och ta ansvar för sig själv, soc kan vara en lite hjälp på vägen.

Man kan ringa anonymt till soc och be om hjäl, typ fråga vad de har för alternativ när problemet ser ut som det gör för er just nu. Var bara noga med att inte säga några namn. Bättre fråga en gång extra.

Hoppas det blir bättre!

Tack för tips o råd :)

Svar på tråden familjehem funkar hur?