TessaS skrev 2011-12-06 12:53:12 följande:
Jag och min man har diskuterat just det här nu när vår son önskat sig en prinsessklänning.
Jag tycker det är otroligt opraktiskt med klänning och hade inte skickat min son till dagis med det... förmodligen inte en dotter heller.
Men det som framför allt får oss att tveka är dagiset. På vår sons gamla dagis så litade jag helt på fröknarna och deras sätt hantera sånt, reaktioner från andra barn och så. Men jag litar inte på hans nya fröknar på det nya dagiset och då känns det viktigt att inte sätta honom i en sits som han inte kan hantera själv och inte får stöd av fröknarna. Vi har redan ställt till med rabalder på utvecklingssamtalen, så vi får ta det där med klänningar på pojkar när första stormen lagt sig
Men min förklaring till sonen är helt och hållet att jeans är bättre om man ska klättra i träd, inte att klänningar är till för tjejer.
Hade man köpt en snordyr prinsessklänning eller lagt ner en massa tid på att sy en är det klart att man inte vill att barnet ska släpa runt med den överallt. Förskolan är ju inte bästa platsen för ömtåliga kläder, men både där och hemma finns ju utrymme för att klä ut sig och leka i prinsessklänning med,