• Det är jag som tänder stjärnorna

    Din man börjar klä sig som en kvinna

    Frågan riktar sig till kvinnor som lever med en man. 

    Tänk dig tanken att din make/pojkvän/sambo börjar klä sig i kvinnokläder. Då menar jag typiska kläder som kjol, klänning och kläder från dam-avd som är typiskt kvinnliga. Han kanske även börjar sminka sig och använda nagellack. 

    Anledningen till att jag ställer frågan är för att genus-anhängare tycker vi ska gå emot normerna. De vill att vi ska klä oss som det andra könet för att motverka könsroller osv.

    Skulle du gilla att din man klädde sig så?  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna
  • Det är jag som tänder stjärnorna

    Motivera gärna varför du tycker som du gör Glad

  • Savant

    För att jag tänder på könet?


    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Järnlady

     Kvinnor använder byxor, något som förut sågs som ett mansplagg. Det socialt accepterade har alltid växlat mellan olika kulturer och sekler så att utvecklingen skulle gå mot ett socialt accepterade av män i klänningar eller klojar i Sverige ser jag inte alls som omöjligt.

    Som svar på din fråga skulle jag inte ha några som helst problem med att min man klädde sig i klänning eller kjol, det skulle gå lika bra som byxor.

  • Yumi

    Jag tänder på män. Inte någon som påminner om en butchflata. Sen vill jag gärna ha min garderob ifred.


    Legitimerad tråddödare.
  • Nenne666

    Jag skulle varken vilja ha min karl eller mina söner i klänning.

  • Stårschan
    Yumi skrev 2011-12-06 05:29:37 följande:
    Jag tänder på män. Inte någon som påminner om en butchflata. Sen vill jag gärna ha min garderob ifred.
    Jag skriver under på detta.
    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Rockan

    Jaha. Kul för honom i så fall tänker jag. Jag skulle inte skilja mig för det eller "sexvägra".

    Sen orkar jag inte ens kommentera hur det scenariot inte är jämförbart med barn och könsroller. Jag kanske återkommer när jag fått i mig kaffe.

  • Sanna Ryan
    Det är jag som tänder stjärnorna skrev 2011-12-06 00:55:06 följande:
    Anledningen till att jag ställer frågan är för att genus-anhängare tycker vi ska gå emot normerna. De vill att vi ska klä oss som det andra könet för att motverka könsroller osv.

    Skulle du gilla att din man klädde sig så?  
    Finns det verkligen dem som klär sig så för att motverka könsrollerna? 

    Jag är emot att inte barn får ha på sig vad dem vill!
    T.ex om jag får en son får han gärna ha på sig rosa/lila och jag tycker inte det är konstigt att en vuxen man går med en lila t-shirt. Skulle sonen vilja klä sig i klänning så får han göra det men han kommer få använda klänningen som utklädningskläder dvs i lek och i hemmet. 
    Och får jag en flicka får hon mer än gärna ha en tröja med en lastbil på om hon verkligen vill och gillar lastbilar

    Men att jag skulle klä min son i kjol, bh och klänning för att han ska få vara lika feminin som andra och att min dotter skulle få klä sig i kalsonger och allt vad det innebär för att få samma rättigheter som killar- NEJ! För jag tror inte att man blir bättre respekterad i själva "könet" bara för att man klär sig lite som man vill.
    Ung och gravid - BF maj -12
  • Gurkan

    Jag tror inte det är någon genusmedveten människa som vill klä någon som det motsatta stereotypa könet, tror man det har man missuppfattat hela saken.
    Det handlar inte om att pojkar/män ska bära klänning och flickor/kvinnor inte ska göra det utan det handlar om att alla ska få samma möjligheter och inte begränsas av sin könstillhörighet. Vill Kalle bära nagellack och dansa balett ska han få göra det utan att få gliringar om att han är bög och det oavsett om Kalle är fem, femton eller femtio.
    Lisa ska kunna få kunna meka med en bil och slippa få gliring om att hon är en pojkflicka oavsett om hon är fem, femton eller femtio. Nu är det iofs mer accepterat att flickor tar för sig av något som är "typisk" manligt än tvärtom eftersom det ses som ett steg nedåt. 

Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna