Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Din man börjar klä sig som en kvinna

Om du hade frågat män för x antal år sedan om de ville att deras fruar klädde sig i byxor hade du säkerligen fått ett ganska entydigt svar; Nej! Kvinnor i mansplagg? Absolut inte!

Förövrigt klär min sambo sig själv. Han har färger på sina kläder som många föräldrar inte ens sätter på sina söner. Lila, rosa, rött bla. Så ibland kan jag tycka hysterin är värre för barn än vuxna.
    Själv klär jag mig inte alls lika stereotypt som många av flickorna på min dotters förskola. Jag har främst svart på mig och nästan aldrig kjol eller klänning till vardags. Får inte min dotter ha klänning till vardags om hon vill eftersom inte jag har det eller hur menar man med att barn och vuxna måste kläs lika?

• linas fina

Jag kan tycka det ligger nåt sexigt (om vi nu ska rata personliga preferenser) med människor som vågar bryta mot normen. Det är nåt självsäkert över män som törs skita i de oskrivna reglerna för hur man ska klä sig som man.

• linas fina
    linas fina skrev 2011-12-06 11:19:40 följande:
    Jag kan tycka det ligger nåt sexigt (om vi nu ska rata personliga preferenser) med människor som vågar bryta mot normen. Det är nåt självsäkert över män som törs skita i de oskrivna reglerna för hur man ska klä sig som man.
    *prata inte rata. Fattar inte varför jag missar bokstäver..
  • linas fina

Sen förstår jag heller inte vad personliga preferenser har med andras rättigheter att klä sig som de vill att göra. 
    Om min son  önskar ett par strumpbyxor ska jag då säga att nej jag tänder inte på din pappa i strumpbyxor så det får du inte ha?

• linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 11:38:43 följande:
    linas fina, alla är vi olika, för min del är inte sexigt med en karl i kvinnokläder. Jag finner det lite....knapsu. (Tornedalsfinska för fjolligt ungefär)
    Jo absolut jag förstår det. Men jag tänder inte på min man i bamsepyjamas heller, ska min son inte kunna kläs i det då eller? Nåt sånt vill ju ts få fram och jag fattar inte logiken.
  • linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 11:42:09 följande:
    Det är ju en helt annan sak, det där med en son i bamsepyjamas och en man, I see your point linas fina.
    Är det en annan sak med klänning? Är det rimligt att neka en son en klänning för att man inte går igång på sin man i klänning?
    De är två olika individer. De kan ju gilla olika slags plagg trots att de har samma kön. 
  • linas fina
    TessaS skrev 2011-12-06 12:21:18 följande:
    Fast nu var väl inte frågan om våra män har rättighet att klä sig som han vill utan om vi gillar det?
    Jag tycker han har all rätt i världen, precis som mina vän som är transa har, eller min sons kompis båda mammor varav en klär sig "som en man"...
    Jag hade inte tänt på det, men försvarat hans rättighet att klä sig som han vill ändå. Det hänger liksom inte ihop för min del.
    Min son önskar sig en prinsessklänning och jag köper gladeligen det till honom, men jag tänder inte på hans pappa i en rosaglittrig volangklänning... 
    Nej kanske inte specifikt. Men jag vet också att frågan kommit upp i andra trådar och att det hävdas att det är fel att söner kläs i klänning om man samtidigt inte vill se sin man i klänning.

• linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 12:38:00 följande:
    linas fina, hm, jag tror dessvärre att gränsen går där för mig. Hade jag en son skulle jag ha svårt att låta honom gå till fsk i klänning.
    Ja att ha något som är traditionellt flickigt/kvinnligt har i alla tider varit negativt för pojkar/män. Det är sorgligt tycker jag, även om jag vet att du inte är ensam med den inställningen.

Själv skulle jag ha svårt både inför min dotter och en eventuell son att förklara att något går an på en dottern men pojken står liksom över det och kan inte ha något som dottern tydligen kan ha.
    Om jag tycker att ett plagg är olämpligt på en pojke då skulle nog jag inte kunna sätta det på en dotter heller. Men det är min åsikt och jag vet vad du står i frågan. =) 
  • linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 12:55:21 följande:
    linas fina, jag har bara ett barn så jag kommer inte hamna i den sitsen att jag måste säga nej till ett syskon ang klänningens vara eller ej.
    Siri får bestämma lite själv över sina kläder numera och då är tex blått uteslutet, hon vägrar. Spelar ingen roll hur jag än säger att det går bra, det är en pojkfärg enligt henne.
    Det är heller  inte så att jag prackar på henne volanger och rosa bara för att hon är tjej även om jag är en liten bakåtsträvare när det kommer till detta ämne.
    Nej man behöver inte tala om pojkfärger och flickfärger, det har barnen redan tyvärr lärt sig på dagis av barn vars föräldrar inte tänker lika klarsynt.
  • linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 13:25:36 följande:
    linas fina, jo så är det,  de snappar upp det nånstans.
    Det är ju det som är trist. Hade inte folk (läs vuxna) lärt sina barn att det är fel med blått på tjejer och rosa på killar så skulle inte killen som älskar rosa behöva höra gliringar om det.
  • linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 13:36:08 följande:
    Och där håller jag absolut med dig! Vi erbjuder Siri alla färger och former. Det enda jag har lite svårt med är just det där med klänningar på pojkar. Jag får jobba på den biten linas fina.
    Haha ja det är kul att man kan påverka människor att fundera, men som sagt är jag medveten om att många tänker som du och det är inte heller så märkligt eftersom vi alla är barn av vår tid. 
  • linas fina
    Cloudberry skrev 2011-12-06 13:42:31 följande:
    Att klä sitt barn i neutrala unisexa kläder i alla sorters färger är en mils vid skillnad mot att klä och behandla småpojkar som prinsessor.
    Ja usch, inga barn borde behandlas som små prinsessor.
  • linas fina
    Cloudberry skrev 2011-12-06 13:55:48 följande:
    Precis, inga barn borde behandlas som prinsessor.
    Skrev ju det.
  • linas fina
    lövet2 skrev 2011-12-06 15:57:12 följande:
    Nej nej nej! En kilt är inte en kjol. En kilt är en del av en folkdräkt! Solig
    Det visar ju ändå hur vi kan se på saker och ting med olika ögon. Om jag sydde en kilt i rosa och gav min son skulle du tycka det var fult men om den var rutig och satt på en skotte är det okej. Det handlar om vana och ovana och i ljuset av olika saker tycker vi olika om något. Sånt kan också förändras över tid. =)
Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna