• meldeah

Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?

Hej!
    Jag tänkte bara fråga vad ni använder er av för kattsand och hur ofta byter ni hela kattsanden? Samt, ni med fler katter, hur många lådor har ni på hur många katter?

Vi har tre katter, men har tyvärr (!!) bara en låda, pga platsbrist i badrummet för tillfället. Rensar dock flera gånger per dag och använder en klumpbildande sand som heter Klumpenåt.. Köpt på ICA Maxi och helt okej, om man håller rent i lådan. Tömmer hela lådan en gång i veckan.

Men ni med fler katter, hur gör ni? Vad lägger ni på kattsand / månad?

• Svar på tråden Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?
  • Zileah

Köper 2 påsar pussi 10L / månaden ungefär.
    Kostar cirka 105 kr / påse. Vi har två katter som gillar att gå på lådan. Har dock en låda p.g.a platsbrist.
    Tömmer lådan varje kväll innan sängdags iom mindre missöden med kiss i sängen från den ena katten.

Tömma hela lådan händer nog varannan vecka. Dels för att vi har mer än behövligt mycket sand i lådan och för att den är ren/luktar inte illa. Gör det oftare vid behov ska jag tillägga.
    Sanden funkar hur bra som helst, ingen lukt, snabbklumpande och katterna gillar den.
    Minus är all kattsand utanför lådan som katterna får med sig ut. Så dammsugning sker minst 3 ggr/veckan.

I min by har vi ganska lite affärer/kattsand att välja bland och man kommer ju alltid på att köpa sanden när det inte är någon kvar... :D

• pluvdo

Jag använder Toalätt. Sånadär papperspellets eller vad det nu är. Håller lukten borta jättebra och absorberar fukten bra också. Byter kanske en gång per vecka eller så och har främst en katt som går på låda inne. En tioliterskasse kostar runt 30-35 kronor och räcker till åtminstone två byten.

• niagara

Ojoj! Nu måste jag rekommendera den där kattströt som ser ut som små vita stenar. (kommer ej ihåg namnet) finns några blå stenar i med. Ta bara bort bajset. Urinen kapslas in i stenarna och det luktar NOLL, NADA, ZERO!!!

Så har man det en mån och sen byter man allt. TOKBRA!!

• meldeah

Niagra, jag tror dock att man får byta lite oftare om man har tre katter som gillar att gå på lådan :)
    Men jag hade den sanden (Everclean eller nåt heter den) när jag var jourhem och den är toppen om man bara har en katt. Tror det skulle bli dyrt i längden med fler.. Fast jag kanske tänker fel där?

• Mynta

Har två katter och två lådor, båda med EverClean Cedar i. Rensar lådorna 1-2 gånger om dagen, byter all sand typ... Två gånger om året kanske?

Går åt ungefär en kartong i månaden, det vill säga 200 kronor i månaden. En helt okej kostnad.

• enilef

Vi använder kiselsand, sån där vit med blå stenar i också, som suger upp kisset och lukten. Man tar bara bort bajset och rör om tills sanden är "slut". Det tar två veckor/tio dagar här med två katter i en stor låda, med 10kg sand i ca 300kr per månad. Jag brukar rensa bort bajset varje dag, så fort någon av dem varit där. Sanden är guld verkligen! Man slipper lukten, plus man slipper bära ut massa påsar varje vecka med kissklumpar i. Hade billigare klumpsand förut, men det började lukta efter bara ett par dagar eftersom min ena katt gräver och krafsar så frenetiskt att han har sönder klumparna.

• meldeah
    Mynta skrev 2011-12-06 18:11:53 följande:

Har två katter och två lådor, båda med EverClean Cedar i. Rensar lådorna 1-2 gånger om dagen, byter all sand typ... Två gånger om året kanske?

Går åt ungefär en kartong i månaden, det vill säga 200 kronor i månaden. En helt okej kostnad.

Wow! Måste testas. Vart köper ni den? Matbutik eller djuraffär?
  • meldeah
    enilef skrev 2011-12-06 18:20:02 följande:
    Vi använder kiselsand, sån där vit med blå stenar i också, som suger upp kisset och lukten. Man tar bara bort bajset och rör om tills sanden är "slut". Det tar två veckor/tio dagar här med två katter i en stor låda, med 10kg sand i ca 300kr per månad. Jag brukar rensa bort bajset varje dag, så fort någon av dem varit där. Sanden är guld verkligen! Man slipper lukten, plus man slipper bära ut massa påsar varje vecka med kissklumpar i. Hade billigare klumpsand förut, men det började lukta efter bara ett par dagar eftersom min ena katt gräver och krafsar så frenetiskt att han har sönder klumparna.
    Låter som sagt att jag verkligen måste testa detta.. Har varit skeptisk mot dyrare sand i och med att vi har fler katter som gillar att gå på lådan och tror därmed att det ska bli en dyrare månadskostnad. Vilket det visserligen blir, men det tar ju ut sig i längden.

Och den ena katten är en hejare att inte krafsa över något alls efter sig.. Någon som vet vad DET kan bero på? Har inte tänkt på om han alltid har varit sån, det är sånt jag tänkt på efter att min sambo stör ihjäl sig på det.
  • Mynta
    meldeah skrev 2011-12-06 18:33:50 följande:
    Wow! Måste testas. Vart köper ni den? Matbutik eller djuraffär?

Ja, den är verkligen grym! Hade fertil hane förut, och det var den enda sanden som faktiskt höll lukten borta. Nu luktar det inte heller något alls, men har bara två kastrater hemma.

Köper på djuraffären, tror att Foderbilen har också (de kör hem). Be om ett bonuskort också om du köper, då får du var sjätte förpackning för halva priset. 
  • enilef
    meldeah skrev 2011-12-06 18:36:16 följande:
    Låter som sagt att jag verkligen måste testa detta.. Har varit skeptisk mot dyrare sand i och med att vi har fler katter som gillar att gå på lådan och tror därmed att det ska bli en dyrare månadskostnad. Vilket det visserligen blir, men det tar ju ut sig i längden.

Och den ena katten är en hejare att inte krafsa över något alls efter sig.. Någon som vet vad DET kan bero på? Har inte tänkt på om han alltid har varit sån, det är sånt jag tänkt på efter att min sambo stör ihjäl sig på det.
    Vi köper på city gross, även ÖB har den (det finns flera olika sorter och alla vi testat är lika bra).

Jag hade en katt förr som inte grävde över efter sig heller. Han gjorde det han skulle jättesnabbt och sen sprang han därifrån fort som ögat. Var lådan ens lite smutsig så kissade han utanför... Kanske något sånt med din katt? Att han är lite lådkräsen?
Svar på tråden Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?