Inlägg från: enilef |Visa alla inlägg
  • enilef

Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?

Vi använder kiselsand, sån där vit med blå stenar i också, som suger upp kisset och lukten. Man tar bara bort bajset och rör om tills sanden är "slut". Det tar två veckor/tio dagar här med två katter i en stor låda, med 10kg sand i ca 300kr per månad. Jag brukar rensa bort bajset varje dag, så fort någon av dem varit där. Sanden är guld verkligen! Man slipper lukten, plus man slipper bära ut massa påsar varje vecka med kissklumpar i. Hade billigare klumpsand förut, men det började lukta efter bara ett par dagar eftersom min ena katt gräver och krafsar så frenetiskt att han har sönder klumparna.

• enilef
    meldeah skrev 2011-12-06 18:36:16 följande:
    Låter som sagt att jag verkligen måste testa detta.. Har varit skeptisk mot dyrare sand i och med att vi har fler katter som gillar att gå på lådan och tror därmed att det ska bli en dyrare månadskostnad. Vilket det visserligen blir, men det tar ju ut sig i längden.

Och den ena katten är en hejare att inte krafsa över något alls efter sig.. Någon som vet vad DET kan bero på? Har inte tänkt på om han alltid har varit sån, det är sånt jag tänkt på efter att min sambo stör ihjäl sig på det.
    Vi köper på city gross, även ÖB har den (det finns flera olika sorter och alla vi testat är lika bra).

Jag hade en katt förr som inte grävde över efter sig heller. Han gjorde det han skulle jättesnabbt och sen sprang han därifrån fort som ögat. Var lådan ens lite smutsig så kissade han utanför... Kanske något sånt med din katt? Att han är lite lådkräsen?
  • enilef
    meldeah skrev 2011-12-06 18:48:46 följande:
    Tack för tipset! Värt att kollas upp :)

Alltså, han är lite rolig. Han går på lådan, gör det han ska och sedan krafsar han. Som en galning. PÅ VÄGGARNA. Haha! Och kanske även i taket, men sanden missar han heeeelt och hållet.. Han är inte stressad alls och kissar inte utanför eller så (gjorde bara någon gång när han var okastrerad och lite stressad när jag blev sambo för 1,5 år sen.. Men nu är han samma gamla katt igen).

Vet inte om syskonparet som är halvåret äldre än honom är irriterad över hans lådbeteende, för de är där och krafsar efter honom, haha. Utan att gå på lådan själva.
    Då kanske han bara är dålig på att sikta :) Tur att hans kompisar städar upp då!
Svar på tråden Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?