• Nouba

MA (uteblivet missfall) - vad hade ni för symtom?

..om ni ens hade några? 

Jag fick konstaterat MA i lördags i vad vi trodde var graviditetsvecka 11, detta efter att endast ha haft små, mycket sparsamma bruna flytningar som enda tecken på att något eventuellt var galet. Ingen smärta, inget färskt, rött blod, inget alls. Vårt stackars lilla russin hade slutat leva någonstans i vecka 6-7.

Alla (inklusive Barnmorskor) menade å det bestämdaste att BRUNT blod, det är inget farligt, det.. 
    Trist, men ack så seglivad, myt.

Har fått behandling med Mifegyne och Cytotec som hittills tett sig framgångsrik, så nu sitter jag här och efterblöder och bara längtar efter att veckorna skall gå så att det upphör och mensen kommer åter.

Den värst gnagande känslan är egentligen denna att min kropp har gått och burit omkring på ett dött embryo utan att fatta det. VAD är det finurliga med det?! Vad är vitsen med det liksom, kära Moder Natur?! Skrikandes

Frustration...

• Svar på tråden MA (uteblivet missfall) - vad hade ni för symtom?
  • Pianja

Lillafrökenfräken: Kan de göra något om det är så tidigt? Om/när jag blir gravid igen vill jag definitivt inte missa något. Usch, jag kan bara tänka mig hur orolig jag kommer att vara. Tolka minsta lilla grej. En pina för mödravården helt enkelt. Men det här vill jag inte vara med om igen!  

• Anonym

usch ts, vad tråkigt, jag fick konstaterat missfall den 8november, och dom sa att det var spontan abort, men ingen förklarade att man kommer känna sej så fruktansvärt tom så länge!

• Lillafrökenfräken

Pianja: Nä, de säger att missfall före v 12 beror på "naturliga" orsaker, att det är nåt fel på fostret. Satt och kollade lite igår och det känns som en sanning med modifikation ibland. I vart fall när fostret för runt v 9-11 för det är tydligen där som moderkakan tar över efter gulkroppen. Och strular det där (genom tex för tjockt blod eller att gulkroppen inte gett ordentligt med näring) så har det ju inget med att det är fel på fostret att göra. Det är det jag liksom inte förstår, istället för att dra igång en jävla utredning helt och fullt, varför kan de inte ge en progesteron och blodförtunnande om man haft två missfall när de vet att det i allmänhet hjälper. Och får man ändå missfall så kan man ju kolla om det är nåt annat som strular.

• Anonym

Jag frågade min läkare efter förra missfallet  om det fanns något man kunde få för att förhindra/minska risken för ytterligare ett missfall. Han förklarade då att på kontinenten var det vanligt att man gick in med progesteron, men att man vanligtvis inte gör det i Sverige. Det finns vissa enstaka läkare, men generellt är läkarkåren emot det. Han hänvisade till framför allt två skäl. Dels att man inte vet kvaliteten på graviditeten. De allra flesta tidiga missfall beror på fel på embryot och att då "tvinga" kvar det när man inte vet anses vara fel. Det är då bättre att låta "naturen ha sin gång". Det andra är att det man ger innehåller hormoner som inte är bra för manliga foster. Han sa därför att man absolut inte ska gå in med den typen av åtgärder innan man vet fostrets kön.

• Lillafrökenfräken
    Anonym skrev 2011-12-09 09:03:25 följande:
    Jag frågade min läkare efter förra missfallet  om det fanns något man kunde få för att förhindra/minska risken för ytterligare ett missfall. Han förklarade då att på kontinenten var det vanligt att man gick in med progesteron, men att man vanligtvis inte gör det i Sverige. Det finns vissa enstaka läkare, men generellt är läkarkåren emot det. Han hänvisade till framför allt två skäl. Dels att man inte vet kvaliteten på graviditeten. De allra flesta tidiga missfall beror på fel på embryot och att då "tvinga" kvar det när man inte vet anses vara fel. Det är då bättre att låta "naturen ha sin gång". Det andra är att det man ger innehåller hormoner som inte är bra för manliga foster. Han sa därför att man absolut inte ska gå in med den typen av åtgärder innan man vet fostrets kön.
    Betyder det då att det är "fel" på killar från kontinenten? Flört 

Men för att bli allvarlig, det borde ju utan problem då gå att forska på, man tittar på pojkbebisar där mamman FÅTT progesteron och man tittar på pojkar där mamman inte fått det och ser om det finns nån skillnad.
  • Nouba

Blööh.. Imorse när jag gick upp tänkte jag vad skönt det var att jag inte känner an någon smärta/mensvärk/tyngdkänsla längre. Tänkte att nu kanske det börjar lugna sig lite (trots att det bara gått 4 och ½ dagar sedan Cytotecbehandlingen). Tog mig en kort morgonpromenad, och tror ni inte det då plötsligt kommer en stor äcklig, fullt kännbar klump som från ingenstans medans jag är ute och går. Kubbade hem fortare än kvickt, tack och lov att jag av någon anledning tog en elefantbinda imorse.. Kräks

Fan, är det inte klart snart Skrikandes Hur länge efteråt kan dessa hemska klumpar komma..?
    Jag fasar så inför återbesöket om 1 och ½ vecka, jag VILL verkligen inte behöva göra en skrapning..
    Vill bara att kroppen ska fixa att få ut allt på egen hand.

Vill ha mens igen, vill baka syskon! Gråter 
    Vill, vill, vill.... 

Flicka född 091208 ✯
  • Lillafrökenfräken
    Nouba skrev 2011-12-09 11:44:04 följande:
    Blööh.. Imorse när jag gick upp tänkte jag vad skönt det var att jag inte känner an någon smärta/mensvärk/tyngdkänsla längre. Tänkte att nu kanske det börjar lugna sig lite (trots att det bara gått 4 och ½ dagar sedan Cytotecbehandlingen). Tog mig en kort morgonpromenad, och tror ni inte det då plötsligt kommer en stor äcklig, fullt kännbar klump som från ingenstans medans jag är ute och går. Kubbade hem fortare än kvickt, tack och lov att jag av någon anledning tog en elefantbinda imorse.. Kräks

Fan, är det inte klart snart Skrikandes Hur länge efteråt kan dessa hemska klumpar komma..?
    Jag fasar så inför återbesöket om 1 och ½ vecka, jag VILL verkligen inte behöva göra en skrapning..
    Vill bara att kroppen ska fixa att få ut allt på egen hand.

Vill ha mens igen, vill baka syskon! Gråter 
    Vill, vill, vill.... 
    För mig tog det 5 dagar typ men utan Cyto. Började tisdag eftermiddag, det sista kom på natten mellan lördag och söndag. Ont som satan hade jag varenda gång också.
  • Nouba

Usch :( Jag hade bara riktigt ont på måndagen, just under det framkallade missfallet.. Nu dagarna efter har jag bara känt som ömhet och vag mensvärk och lite tyngdkänsla.. Idag känns det inget alls.

Det kanske kan ta några dagar innan det har tömt sig helt, jag läser nu i broschyren jag fick att -enstaka- klumpar kan förekomma så länge man blöder rött.. DE ÄR SÅ ÄCKLIGA SÅ JAG VILL NÄSTAN KRÄKAS!

Känslan är vidrig.

• Person

Jag har haft 3 MA och inga symtom alls. Allt växte som det skulle utom fostret. Om moderkakan fortsätter att sända ut hormoner så märker man inget utan mår illa som vanligt, får allt större bröst etc. Jättejobbigt. Har man råkat ut för detta så nekar de dock en inte VUL vid nästa graviditet, så man kan upptäcka det tidigare. Jag gick i 6 veckor med den första enligt läkaren.

• Person
    Person skrev 2011-12-09 12:47:05 följande:
    Jag har haft 3 MA och inga symtom alls. Allt växte som det skulle utom fostret. Om moderkakan fortsätter att sända ut hormoner så märker man inget utan mår illa som vanligt, får allt större bröst etc. Jättejobbigt. Har man råkat ut för detta så nekar de dock en inte VUL vid nästa graviditet, så man kan upptäcka det tidigare. Jag gick i 6 veckor med den första enligt läkaren.
    Jag menar alltså att jag inte hade några "missfallssymtom". Graviditetssymtom hade jag massor
Svar på tråden MA (uteblivet missfall) - vad hade ni för symtom?