• Benzaiten

Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?

Har sökt några olika tjänster och har nu blivit kallad till intervju på måndag. Det är en gruppintervju har jag fått reda på. Jag har enbart varit på enskilda intervjuer tidigare och undrar vad jag kan förvänta mig på en gruppintervju? Får man riktade frågor till var och en person eller innebär det att den som är snabbast får prata mest? Någon som varit på gruppintervju och vet lite hur upplägget kan se ut?

Sen är det ju det klassiska med klädseln... Klassisk klädsel på arbetsintervju är ju kavaj och skjorta med kjol eller byxa till. Det känns ju dock inte som en passande klädsel på en intervju för förskollärare. Alldeles för formellt! Det känns som att en mer alldaglig klädsel passar sig bättre. Inte för trendig och inte för prålig, en förskollärare bär ju praktiska kläder i sitt yrke. Men frågan är hur mycket praktiskt betonad klädsel man ska bära på en intervju... Man vill ju inte vara för nedklädd men ändå nedtonad på något vis...

Privat så har jag en ganska trendig men varierad klädstil, ena dagen ruffigt men feminin i blommig klänning, andra dagen rockig, nästa hipsters-aktig, gärna kreativ och "konstnärlig". Det känns som att jag ska tona ner denna stil lite på en intervju. Right?? Jag har även en rakad sidecut men långt hår i övrigt. Jag kan kamma över håret i mittbena så syns inte det rakade på sidan. Ska jag dölja sidecuten på intervjun?

Jag har två funderingar på ev outfit och tar tacksamt emot konstruktiv kritik.

1. Svarta tjocka ribbade bomullsstrumpbyxor, småblommig skjortkänning (svart botten, turkosa, vinröda kulörer i blommorna), en vinröd finstickad lös tröja över. Så klänningen sticker ut under som en kjol. Avslappnat men samtidigt personligt. Utsläppt hår i mittbena. Inga stora accessoarer.

2. Blåa stuprörsjeans, petroleumfärgad/turkosgrön-ish top, svart oversizekavaj över.

Vit skjorta är inget för mig. Kanske en ljus blus i så fall men jag är rädd att kavaj och blus blir för uppklätt...

Dölja tatueringar?

Tar tacksamt emot tips och råd!

• Svar på tråden Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?
  • Bräckehäxan

jag tror klädsel är väldigt sekundärt, primärt är snarare hur du förberett dig inför intervjun.
    Varför är du intresserad av ett jobb på just den förskolan? Vad är dina starka/svaga sidor ?

Har du varit på många intervjuer? 

Har också sökt jobb som förskollärare nyligen, gick på en gruppintervju  men har ingen bra erfarenhet därifrån men det finns säkert gruppintervjuer som fungerar super!

fick jobb efter andra intervjun, vi en kommun och där va magkänslan super och jag är mer än nöjd med min tjänst! Börjar i januari, direkt efter examen.. =)

Lycka till!

• Bräckehäxan

oj, kanske är lite bra om jag berättar om gruppintervjun jag var på.. =)

den var upplagd så att man först gick på en enskild intervju med en rekryterare som sen valde ut vilka som gick vidare till gruppintervjun.

Inför gruppintervjun fick man en anvisning som man skulle förbereda sig utifrån, vilken löd att jag skulle tänka att jag var nyanställd på förskolan och ersatte en mycket omtyck pedagog. På ett föräldramöte frågade en förälder vem jag var, och jag skulle då förbereda mej att sdvara.

Jag la inte så mycket vikt vid detta, tänkte lite på hur jagds kulle beskriva mej själv... men när jag kommer till intervjun så klicer rektorn in i kavaj och kråsskjorta och är så där extremt elegant och strikt vilket gav mej en ganska dålig känsla i magen med en gång.. fick enormt krav på mej... vi var 5 st + 2 ur arbetslaget på förskolan samt rektor då..

jag fick börja med mitt framförande, kände mej jättedum som inte riktigt kunde låtsas att alla i rummet var föräldrar och jag skulle tala till dem som nyanställd pedagog på deras barns förskola... visade sej att resterande hade förberett sej, hade manu och verkligen agerade ut sina presentationer...

nästa del av intervjun skulle vi 5 sitta och låtsas att vi var ett arbetslag som planerade verksamheten.. till hjälp hade vi lite bilder från verksamheten. så jävla larvigt och sitta där och låtsas planera någonting "imorgon tar vi fram vatten och ser vad som händer" helt taget ur sitt sammanhang och urtöntigt!

Har tänkt mycket på den intervjun efteråt och undrat vad i hela friden rektor och anställda fick reda på om min kompetens som förskollärare...? Min skådespelarförmåga???

till råga på allt hörde de heller aldrig av sej, inte för jag hade velat ha jobbet, men ett besked kan man väl vänta sej???

• deecember

Klädsel; jag skulle valt alt.2. Något mer formellt än blommig skjortklänning, men ändå inte för uppklädd.

Jag tycker nog som ovan, att du ska lägga störst krut på att förbereda dig för ev. frågeställningar & scenarion som kan komma upp, alla gruppintervjuer är olika :)

Lycka till!

• Benzaiten

Jo, jag har förberett mig på vanliga frågor som ställs vid intervjuer. Kollat på nätet och tänkt igenom hur jag ska svara på de alla typiska frågorna som brukar ställas vid intervjuer. Läst på en del på sånt och ska klura lite mer på vilka egenskaper man ska trycka på osv. Det är ju lätt att vara förberedd på, har även läst om kroppsspråk och sånt att tänka på och att komma väl förberedd med papper o penna o kopior på examensbevis, ha med sin cv o det personliga brevet o allt det där... Men gruppintervju läser man ju aldrig om nånstans så det känns svårt att veta hur det kan bli... Och klädseln känns svårare än om det handlar om businessjobb eller klädbutik eller annat... det är lite mer vagt på nåt vis.. för man ska vara uppklädd men kan ju inte komma i för "fina" kläder som inte går i hand med yrket.. Men kanske ska satsa på kavaj o jeans då.. En färgad top under sänker ju nivån lite och färgen klär mig och sånt bör man ju med ha i åtanke. Färgen ska ju lyfta ens utseende o inte få en att se trött o glåmig ut... Beigebrun ska jag absolut inte ha tex.

Oj vilken intervju du hamnade på då Bullmamma! Improvisationsteater.. rollspel borde jag ju iofs vara bra på med tanke på att min inriktning är Skapande Verksamhet som innefattar bild, dans, musik och drama... har ju även spelat teater på min fritid. Men det är ju lite en annan grej känns det som... än att i skarpt läge ställa sig o köra rollspel.. hmm.. ja vi får väl se vad detta kan bli av denna gruppintervju men om det är nåt liknande som för dig så blir jag ju inte helt tagen på sängen vad gäller upplägget i af. Men i telefon så sa rekryteraren att det är två intervjuer eftersom det är två tjänster på två olika förskolor som ligger nära varandra. Så vi ska gå från den ena till den andra... puh..

• Benzaiten

kallad till en till intervju på tisdag så det blir två dagar i rad, totalt tre intervjuer på g.

Fler tips någon?

Hoppa den blommiga klänningen o välja mer propert med kavaj?

Dölja min sidecut och tatueringar? Jag brukar alltid ha rött nagellack men det kanske inte passar sig på en förskollärarintervju?

• jennifer88

Grattis till intervjuerna!! Gruppintervjuer kan vara väldigt bra men också totalt värdelösa, har varit om båda.

En bra gruppintervju var när vi först som grupp fick information om arbetsplatsen, värderingarna osv. Och sedan satt vi och pratade i gruppen kring olika dilemman och problem som kan uppstå och vi resonera kring det och hur vi skulle hantera det. Det var två som intervjuare och de var måna om att alla skulle få komma till tals. Det var sedan en gruppuppgift, delades in tre och tre, och vi fick ett case som skett på arbetsplatsen tidigare och vi skulle diskutera kring hur vi bäst skulle hantera problemet och bemöta alla inbandade (barn, föräldrar, kollegor osv) och halvvägs fick vi lite mer information som tvingades oss att tänka om och vara flexibla. På den delen var det ingen som ledde diskussionen utan det gällde att våga ta plats, vi fick sedan förklara för den som rekryterade vad vi bestämt och varför. Det följdes sedan av en kort enskild träff, rygt 10 minuter, med den som var ansvarig då man lämnade in cv, pratade lite om tjänsen och man fick chansen att berätta sånt som inte kommit upp under intervjun. 

En värdelös gruppintervju jag var påvar det grupp om 8 personer och efter att vi berättat om oss själva välidgt kort och varför vi var "bäst" för jobbet vi sökte fick vi en gruppuppgift som vi skulle lösa alla tillsammans. Vi fick ca 30 minuter på oss att skapa en teater då vi spelade upp en situation som skulle kunna uppstå på arbetsplatsen och sedan visa upp tre alternativa lösningar. Två bra och en mindre bra. Vi skulle visa upp vår lilla show för de tre som var ansvariga för rektyteringen på företaget. Efter det fick vi lämna CV och gå hem... 

Jag fick båda jobben, det första för att jag passade för tjänsten.  Det andra för att jag tyckte det var kul med teater och kan ta plats i en grupp, arbetet i sig krävde inte alls någon kunskap i teater eller ens större sociala färdigheter så intervjun hade ingenting med arbetet att göra..

Mitt bästa tips är att granska annonsen och skolan, vad exakt för kunskaper efterfrågas och vad verkar de värdera högst? Fundera sedan fram exempel, främst från arbetslivet, när du har visat att du behärskar dessa kompetenser. Är den som intervjuar duktig och har en HR - utbildning eller liknande ska den inte bara höra vad du tycker att du är  bra på utan locka fram bevis på att du verkligen är bra på det du säger. Och våga erkänna att du inte är bäst på allt, det är ingen, utan att du har sådant du arbetar aktivt med för att förbättra..

Var sedan dig själv och beredd på att imposivera lite, speciellt under gruppintervjun. Kläder är inte det viktigaste så länge du ser hel och ren ut och för extrem är sällan att rekomendera på en intervju. Sköna skor kan dock vara smart, finns företag som på gruppintervjuer låter deltagarna göra olika löjliga "team buildnings" aktiviteter eller som vill ta med dig på en rundtur på hela stället..

• jennifer88
    Benzaiten skrev 2011-12-08 14:15:47 följande:
    kallad till en till intervju på tisdag så det blir två dagar i rad, totalt tre intervjuer på g.

Fler tips någon?

Hoppa den blommiga klänningen o välja mer propert med kavaj?

Dölja min sidecut och tatueringar? Jag brukar alltid ha rött nagellack men det kanske inte passar sig på en förskollärarintervju?
    Dölj inte vem då är för mycket! Klart du kan ha rött nagellack och blommig klänning, och tatueringarna är ju en del av dig men kanske inte ska framäva de för mycket.
  • Benzaiten

Tack för tipsen!

Oj, gruppintervjuer kan tydligen vara ganska avancerade då ja... och så ska vi göra två i rad en på varje tjänst (två olika förskolor som ligger nära varandra) känns som att man kan bli ganska tömd och urladdad  efter en sådan intervju och så ska man knalla direkt till nästa hehe... ja ja... får hoppas det går bra.. får spela på mina dramaskills..

Ja, nej jag känner väl lite spontant också att lite personlighet måste man väl ändå få kunna visa? De kanske minns en personligt klädd framför en intetsägande klädd bättre med.... formell klädsel är ju inget man bär som förskollärare liksom.. När det kommer till tatueringarna så är ju läget ganska bra just nu eftersom det är vinter o man har ju då naturligt långärmat på sig då behöver man inte skylta med dem helt utan det faller sig naturligt att de döljs av kläderna. Hade det varit e het sommardag däremot hade de synts mer (har armarna ganska fulla nämligen).

• Nicki2011

Jag är förskollärare och har även varit med i Ledningsgruppen. Har därför varit med när vi rekryterat förskollärare!
    Mitt tips:
    - Vit top, mysig kofta och par fina byxor! Viktigt att du trivs i kläderna!
    - Dölj tattoo!
    -Nagellack kan du ha (gärna inte för skarp.) Men ha ABSOLUT INTE långa naglar! Dölj dom rejält om så är fallet!
    -Lipgloss i svag nyans (el. genomskinlig.)
    - Le mycket utan att det blir påklistrat och onaturligt!Glad

Självklart ska du vara beredd på frågor som:
    -Dina svaga/starka sidor.

Men annars brukar vi som rekryterar gilla skarpt personer som svarar naturligt utan att det är "inövat". Det märks jättetydligt!
    Om du inte kan svara direkt, säg då nåt liknande med "Oj, det var en intressant fråga, det måste jag nog fundera på innan jag svarar..."Obestämd

Både ge och ta tid i gruppintervjun!

Lycka Till!!Solig

Svar på tråden Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?