Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?
Har sökt några olika tjänster och har nu blivit kallad till intervju på måndag. Det är en gruppintervju har jag fått reda på. Jag har enbart varit på enskilda intervjuer tidigare och undrar vad jag kan förvänta mig på en gruppintervju? Får man riktade frågor till var och en person eller innebär det att den som är snabbast får prata mest? Någon som varit på gruppintervju och vet lite hur upplägget kan se ut?
Sen är det ju det klassiska med klädseln... Klassisk klädsel på arbetsintervju är ju kavaj och skjorta med kjol eller byxa till. Det känns ju dock inte som en passande klädsel på en intervju för förskollärare. Alldeles för formellt! Det känns som att en mer alldaglig klädsel passar sig bättre. Inte för trendig och inte för prålig, en förskollärare bär ju praktiska kläder i sitt yrke. Men frågan är hur mycket praktiskt betonad klädsel man ska bära på en intervju... Man vill ju inte vara för nedklädd men ändå nedtonad på något vis...
Privat så har jag en ganska trendig men varierad klädstil, ena dagen ruffigt men feminin i blommig klänning, andra dagen rockig, nästa hipsters-aktig, gärna kreativ och "konstnärlig". Det känns som att jag ska tona ner denna stil lite på en intervju. Right?? Jag har även en rakad sidecut men långt hår i övrigt. Jag kan kamma över håret i mittbena så syns inte det rakade på sidan. Ska jag dölja sidecuten på intervjun?
Jag har två funderingar på ev outfit och tar tacksamt emot konstruktiv kritik.
1. Svarta tjocka ribbade bomullsstrumpbyxor, småblommig skjortkänning (svart botten, turkosa, vinröda kulörer i blommorna), en vinröd finstickad lös tröja över. Så klänningen sticker ut under som en kjol. Avslappnat men samtidigt personligt. Utsläppt hår i mittbena. Inga stora accessoarer.
2. Blåa stuprörsjeans, petroleumfärgad/turkosgrön-ish top, svart oversizekavaj över.
Vit skjorta är inget för mig. Kanske en ljus blus i så fall men jag är rädd att kavaj och blus blir för uppklätt...
Dölja tatueringar?
Tar tacksamt emot tips och råd!