Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?
Grattis till intervjuerna!! Gruppintervjuer kan vara väldigt bra men också totalt värdelösa, har varit om båda.
En bra gruppintervju var när vi först som grupp fick information om arbetsplatsen, värderingarna osv. Och sedan satt vi och pratade i gruppen kring olika dilemman och problem som kan uppstå och vi resonera kring det och hur vi skulle hantera det. Det var två som intervjuare och de var måna om att alla skulle få komma till tals. Det var sedan en gruppuppgift, delades in tre och tre, och vi fick ett case som skett på arbetsplatsen tidigare och vi skulle diskutera kring hur vi bäst skulle hantera problemet och bemöta alla inbandade (barn, föräldrar, kollegor osv) och halvvägs fick vi lite mer information som tvingades oss att tänka om och vara flexibla. På den delen var det ingen som ledde diskussionen utan det gällde att våga ta plats, vi fick sedan förklara för den som rekryterade vad vi bestämt och varför. Det följdes sedan av en kort enskild träff, rygt 10 minuter, med den som var ansvarig då man lämnade in cv, pratade lite om tjänsen och man fick chansen att berätta sånt som inte kommit upp under intervjun.
En värdelös gruppintervju jag var påvar det grupp om 8 personer och efter att vi berättat om oss själva välidgt kort och varför vi var "bäst" för jobbet vi sökte fick vi en gruppuppgift som vi skulle lösa alla tillsammans. Vi fick ca 30 minuter på oss att skapa en teater då vi spelade upp en situation som skulle kunna uppstå på arbetsplatsen och sedan visa upp tre alternativa lösningar. Två bra och en mindre bra. Vi skulle visa upp vår lilla show för de tre som var ansvariga för rektyteringen på företaget. Efter det fick vi lämna CV och gå hem...
Jag fick båda jobben, det första för att jag passade för tjänsten. Det andra för att jag tyckte det var kul med teater och kan ta plats i en grupp, arbetet i sig krävde inte alls någon kunskap i teater eller ens större sociala färdigheter så intervjun hade ingenting med arbetet att göra..
Mitt bästa tips är att granska annonsen och skolan, vad exakt för kunskaper efterfrågas och vad verkar de värdera högst? Fundera sedan fram exempel, främst från arbetslivet, när du har visat att du behärskar dessa kompetenser. Är den som intervjuar duktig och har en HR - utbildning eller liknande ska den inte bara höra vad du tycker att du är bra på utan locka fram bevis på att du verkligen är bra på det du säger. Och våga erkänna att du inte är bäst på allt, det är ingen, utan att du har sådant du arbetar aktivt med för att förbättra..
Var sedan dig själv och beredd på att imposivera lite, speciellt under gruppintervjun. Kläder är inte det viktigaste så länge du ser hel och ren ut och för extrem är sällan att rekomendera på en intervju. Sköna skor kan dock vara smart, finns företag som på gruppintervjuer låter deltagarna göra olika löjliga "team buildnings" aktiviteter eller som vill ta med dig på en rundtur på hela stället..