• Benzaiten

Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?

Har sökt några olika tjänster och har nu blivit kallad till intervju på måndag. Det är en gruppintervju har jag fått reda på. Jag har enbart varit på enskilda intervjuer tidigare och undrar vad jag kan förvänta mig på en gruppintervju? Får man riktade frågor till var och en person eller innebär det att den som är snabbast får prata mest? Någon som varit på gruppintervju och vet lite hur upplägget kan se ut?

Sen är det ju det klassiska med klädseln... Klassisk klädsel på arbetsintervju är ju kavaj och skjorta med kjol eller byxa till. Det känns ju dock inte som en passande klädsel på en intervju för förskollärare. Alldeles för formellt! Det känns som att en mer alldaglig klädsel passar sig bättre. Inte för trendig och inte för prålig, en förskollärare bär ju praktiska kläder i sitt yrke. Men frågan är hur mycket praktiskt betonad klädsel man ska bära på en intervju... Man vill ju inte vara för nedklädd men ändå nedtonad på något vis...

Privat så har jag en ganska trendig men varierad klädstil, ena dagen ruffigt men feminin i blommig klänning, andra dagen rockig, nästa hipsters-aktig, gärna kreativ och "konstnärlig". Det känns som att jag ska tona ner denna stil lite på en intervju. Right?? Jag har även en rakad sidecut men långt hår i övrigt. Jag kan kamma över håret i mittbena så syns inte det rakade på sidan. Ska jag dölja sidecuten på intervjun?

Jag har två funderingar på ev outfit och tar tacksamt emot konstruktiv kritik.

1. Svarta tjocka ribbade bomullsstrumpbyxor, småblommig skjortkänning (svart botten, turkosa, vinröda kulörer i blommorna), en vinröd finstickad lös tröja över. Så klänningen sticker ut under som en kjol. Avslappnat men samtidigt personligt. Utsläppt hår i mittbena. Inga stora accessoarer.

2. Blåa stuprörsjeans, petroleumfärgad/turkosgrön-ish top, svart oversizekavaj över.

Vit skjorta är inget för mig. Kanske en ljus blus i så fall men jag är rädd att kavaj och blus blir för uppklätt...

Dölja tatueringar?

Tar tacksamt emot tips och råd!

• Svar på tråden Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?
  • Benzaiten
    deecember skrev 2011-12-08 15:51:51 följande:
    Min syster fick jobb på gruppintervju för förskola. Hon hade leopardkofta (för tatueringarna), svarta jeans & svart top. Rött nagellack & lågklackade skor.
    Efter 4 veckor tog hon för första gången av sig den långärmade koftan (hon har hela sleeves på bägge armarna) och då blev reaktionen enbart positiv. En del sa tom att det var bra att hon haft kofta på sig i början, så att de inte haft förutfatade meningar om henne från början, utan först fått lära känna henne,,

Jag tror stenhårt på att man ska ha kläder man trivs i, även om man kanske inte kan välja precis vad som helst, är man obekväm syns det & det kan misstolkas som att man är obekväm  i situationen & inte i kläderna.

Jag brukar ha mörka jeans & nån enfärgad eller mer "proper" top, eventuellt kofta. Nagellacket får alltid vara kvar, men beroende på var man ska jobba är de olika långa.
    låter bra :)
    ja, jag har också reflekterat över det med att inte visa tatueringarna på en gång så att man inte blir dömt av kollegor o föräldrar (tråkigt men så är det ju...) tänker inte visa alla dessa på en gång. Har 3/4 sleeve på ena armen o tatueringar på underarm o insida biceps  på den andra armen. Sen har jag ju en rad andra dolda tatueringar på rygg, höfter, fötter m.m o de syns ju inte lika mkt. Nu är det ju vinter så jag kommer ju naturligt att bära långärmat de närmsta månaderna framöver. Fram i maj kanske man visar dem om man går i t-shirt eller linne om det är varmt. Den på underarmen kanske dock kommer skymtas om man kavlar upp ärmarna som man gör ibland.

Ja, man vill ju känna sig så bekväm och avslappnad som möjligt i en sådan situation o att då bära kläder man inte trivs i är ju inget bra utgångsläge kan jag känna...
  • Benzaiten

Körde på den blommiga klänningen och en kofta. Var på intervju igår och idag. Igår var det fyra olika tjänster det rörde sig om och en av dem kändes väldigt intressant och de på den avdelningen verkade också angelägna och sa flera gånger att de hoppades att "vi ses snart". Gruppintervjun som det var tal om var upplagd så att det var 6 st som intervjuade mig och en tjej till samtidigt så det var inga konstigheter. Fyra pedagoger från två olika frsk, förskolechefen och ett fackligt ombud. Sen gick vi till förskola nummer två och där blev vi intervjuade enskilt av personalen två olika avd. Den ena avdelningen av dem kändes väldigt bra o inspirerande. Den andra vill jag inte jobba på. Får svar imorgon om dessa tjänster.

Idag var jag på ytterligare en intervju som gick jättebra och efter intervjun bad förskolechefen att få visa två olika förskolor som hon trodde skulle passa min pedagogiska inriktning. Hon gav besked med en gång efteråt och sa att om jag vill ha någon av de två tjänsterna så får jag dem :) Då svarade jag att jag är intresserad av erbjudandet men att jag har ett till som jag väntar svar från. Så jag kunde meddela om jag vill ha någon av de tjänsterna på torsdag. En av de förskolorna kändes mer intressant än den andra. Så vi får se imorrn när jag vet från den andra intervjun också... så får jag ta ställning.

Angenämt men lite jobbigt problem att bestämma sig var man vill jobba... :)

• Bräckehäxan

grattis till lyckade intervjuer och jobberbjudanden!!!

Gå på magkänslan, jag tror den leder rätt i de allra flesta fall!

Jag tackade ja till det jobb som gav mej bäst känsla i magen, förskolechefen känns hur bra som helst i bemötandet och förskolan verkar kanon!!

Träffade mitt arbetslag i måndags och på torsdag är jag medbjuden på julbord med övriga området... ska bli superkul! i mitten av januari börjar jag jobba.. =)

skriv gärna vart du ttackat ja sen när du vet, så at vi får höra =)        

• Benzaiten

Japp... de ringde från det andra stället idag och sa att det fanns tre tjänster hos dem att välja på.. det är en av de tjänsterna som intresserar mig. Fick en bra känsla direkt och kollegorna i arbetslaget verkar hur trevliga som helst. Så nu har jag fem tjänster att välja på men det är två av dem som jag känner starkt inför. Nu ska jag lämna besked imorgon och sitter o väger fram och tillbaka vilken av dessa två jag ska välja... båda känns bra. Nästan så man får dåligt samvete mot de man tackar nej till oxå haha!

Den ena tjänsten är 1-5 års avdelning 18 barn, och de jobbar reggio emilia-inspirerat. Ligger bra till med kollektivtrafiken o inga byten krävs då vagnen från mig går hela vägen (har inget körkort). De som jobbade där verkade härliga och goa och öppettiderna var angenäma (7-17:30). De sa att de jobbade mkt med lärmiljön o gör om o grejar mkt. Engagerade föräldrar och en väldigt mysig stämning på förskolan.

Den andra tjänsten är en 4-6 års avdelning lite fler barn eftersom de är större, 24 barn men skulle reduceras till 22 om jag inte minns fel. Jobbar även de reggio emilia-inspirerat. Jätte inspirerande lokaler även fast de var små så jobbade de mkt med lärmiljön märktes det. De två kollegorna kändes verkligen goa o vi skrattade o skojade en del under intervjun. Lite längre öppettider på denna förskola. Måste byta spårvagn på morgonen eftersom den som den som går dit inte börjar gå från mig förrän 07:15, men på eftermiddagen går vagnen hela vägen.

Skitsvårt att välja... båda känns bra ju... men imorrn måste jag lämna beskedet...

• Benzaiten
    Hedebris skrev 2011-12-14 13:31:27 följande:
    Skiljer lönen?
    jag har bara fått lägga anspråk på ena stället men det är inte de som bestämmer lönen utan anspråket skickas tydligen vidare och de (förskolechefen o det fackliga ombudet) bestämmer inte utan de förmedlar bara. Så jag vet faktiskt inte lönen på något av ställena men jag vet att den ena stadsdelen har lite sämre ekonomi än den andra (sa hon från den andra stadsdelen som ville sälja in sin tjänst hos mig, men jag har hört det på andra håll oxå). Men jag tror att lönerna kommer ligga på samma nivå faktiskt. Vad jag har hört så skiljer sig inte lönerna mellan de olika stadsdelsförvaltningarna...

Ja svårt är det... men jag tror att det lutar åt 4-6års avdelningen... de som jag lagt löneanspråk hos. Samtidigt fick jag en väldigt bra känsla för chefen i den andra stadsdelen (den med dålig ekonomi), hon verkade bra. Det är i Göteborg tjänsterna är och det är två gränsande stadsdelsförvaltningar.
  • Bräckehäxan

skulle också ställa frågan om lönen, synd att man ska va så intresserad av pengar, men det är ju faktiskt relevant när man har två bra jobb att välja på.. eller fem, ,men nu verkade som det är just 2 du väljer mellan.. =)

det första tyckte jag lät som ett superbra jobb, bra tider och smidigt för dej att ta dej dit.. 

Är båda två heltid?

angenämt problem du har framför dej =)        

• Bräckehäxan

men kära du, du hgar ju guld läge att förhandla!!!

bestäm dej för vad du vill ha, säg det till båda rektorerna, betona att du har ett flertal tjänster att välja på!

Spela ut dem!!!  skulle jag gjort!    

• Bräckehäxan

får jag av nyfikenhet fråga vad du har för anspråk?

är du som mej nyutexaminerad eller har du arbetserfarenhet??

• Benzaiten
    Bräckehäxan skrev 2011-12-14 13:49:28 följande:
    får jag av nyfikenhet fråga vad du har för anspråk?

är du som mej nyutexaminerad eller har du arbetserfarenhet??

jag är nyexad  (juni i år) men med arbetslivserfarenhet som obehörig på förskola och fritidhem på några år innan jag började plugga. Ingångslönen här i göteborg ligger på 20 900-21 600 eller om det var 800. Jag la oblygt anspråk på 25 då jag tycker att lönerna måste upp men fick nu anbud tillbaka på 22 400 men som fortfarande var förhandlingsbart.. Det är lönekontoret som bestämmer o de beräknar utifrån de andras löner och min arbetslivserfarenhet. Jag kommer att försöka förhandla upp den men utrymmet verkar inte stort, den är dock inte satt än. (sjukt dåliga löner by the way... men det visste jag ju innan men man blir ändå sne när man tänker på det o att man har 4 års studier i ryggen..) Andra kommuner har bättre ingångslön dock.. min hemkommun ligger ett nästan par tusen upp o sthlm ligger bäst i landet har jag för mig..

Men men, dålig förhandlare som jag är så ställde jag dem inte mot varandra tyvärr... men jag valde den stadsdelen med bäst ekonomi iaf. Och det stället som magkänsla ropade mest ja till Glad så det blev faktiskt det andra stället, 4-6årsavdelningen. Har 18-20 min resa dit plus 7-10 min att gå hemifrån till min vagn. Får göra ett byte på de tidiga morgonpassen eftersom den vagnen som går dit inte kör från mig förrän 7.15. Men hem åker jag raka vägen. Det känns inte så farligt faktiskt. Det kändes så bra i övrigt så jag gick efter det. Kollegorna verkar vara riktigt goa och jag tror jag kommer att trivas väldigt bra med dem. Och för mig är det viktigast.

sjukt jobbigt att tacka nej till det andra stället, fick dåligt samvete för de verkade så entusiastiska o villa ha mig där. Men jag kan ju inte vara på två ställen samtidigt.

Detta blir nog kanon i alla fall! Skrattande
  • Benzaiten

alla tjänster var heltidstjänster, hade fria pedagogiska måltider o ungefär lika mkt planeringstid.

Svar på tråden Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?