Inlägg från: Bräckehäxan |Visa alla inlägg
  • Bräckehäxan

Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?

jag tror klädsel är väldigt sekundärt, primärt är snarare hur du förberett dig inför intervjun.
    Varför är du intresserad av ett jobb på just den förskolan? Vad är dina starka/svaga sidor ?

Har du varit på många intervjuer? 

Har också sökt jobb som förskollärare nyligen, gick på en gruppintervju  men har ingen bra erfarenhet därifrån men det finns säkert gruppintervjuer som fungerar super!

fick jobb efter andra intervjun, vi en kommun och där va magkänslan super och jag är mer än nöjd med min tjänst! Börjar i januari, direkt efter examen.. =)

Lycka till!

• Bräckehäxan

oj, kanske är lite bra om jag berättar om gruppintervjun jag var på.. =)

den var upplagd så att man först gick på en enskild intervju med en rekryterare som sen valde ut vilka som gick vidare till gruppintervjun.

Inför gruppintervjun fick man en anvisning som man skulle förbereda sig utifrån, vilken löd att jag skulle tänka att jag var nyanställd på förskolan och ersatte en mycket omtyck pedagog. På ett föräldramöte frågade en förälder vem jag var, och jag skulle då förbereda mej att sdvara.

Jag la inte så mycket vikt vid detta, tänkte lite på hur jagds kulle beskriva mej själv... men när jag kommer till intervjun så klicer rektorn in i kavaj och kråsskjorta och är så där extremt elegant och strikt vilket gav mej en ganska dålig känsla i magen med en gång.. fick enormt krav på mej... vi var 5 st + 2 ur arbetslaget på förskolan samt rektor då..

jag fick börja med mitt framförande, kände mej jättedum som inte riktigt kunde låtsas att alla i rummet var föräldrar och jag skulle tala till dem som nyanställd pedagog på deras barns förskola... visade sej att resterande hade förberett sej, hade manu och verkligen agerade ut sina presentationer...

nästa del av intervjun skulle vi 5 sitta och låtsas att vi var ett arbetslag som planerade verksamheten.. till hjälp hade vi lite bilder från verksamheten. så jävla larvigt och sitta där och låtsas planera någonting "imorgon tar vi fram vatten och ser vad som händer" helt taget ur sitt sammanhang och urtöntigt!

Har tänkt mycket på den intervjun efteråt och undrat vad i hela friden rektor och anställda fick reda på om min kompetens som förskollärare...? Min skådespelarförmåga???

till råga på allt hörde de heller aldrig av sej, inte för jag hade velat ha jobbet, men ett besked kan man väl vänta sej???

• Bräckehäxan

grattis till lyckade intervjuer och jobberbjudanden!!!

Gå på magkänslan, jag tror den leder rätt i de allra flesta fall!

Jag tackade ja till det jobb som gav mej bäst känsla i magen, förskolechefen känns hur bra som helst i bemötandet och förskolan verkar kanon!!

Träffade mitt arbetslag i måndags och på torsdag är jag medbjuden på julbord med övriga området... ska bli superkul! i mitten av januari börjar jag jobba.. =)

skriv gärna vart du ttackat ja sen när du vet, så at vi får höra =)        

• Bräckehäxan

skulle också ställa frågan om lönen, synd att man ska va så intresserad av pengar, men det är ju faktiskt relevant när man har två bra jobb att välja på.. eller fem, ,men nu verkade som det är just 2 du väljer mellan.. =)

det första tyckte jag lät som ett superbra jobb, bra tider och smidigt för dej att ta dej dit.. 

Är båda två heltid?

angenämt problem du har framför dej =)        

• Bräckehäxan

men kära du, du hgar ju guld läge att förhandla!!!

bestäm dej för vad du vill ha, säg det till båda rektorerna, betona att du har ett flertal tjänster att välja på!

Spela ut dem!!!  skulle jag gjort!    

• Bräckehäxan

får jag av nyfikenhet fråga vad du har för anspråk?

är du som mej nyutexaminerad eller har du arbetserfarenhet??

Svar på tråden Anställningsintervju, förskollärare. Behöver klädselråd! Gruppintervju, tips?