• fibbe

Pensionssparar ni?

Jag pensionsparar! Sätter in 600:- varje månad hos Folksam. Jag är verkligen JÄTTEDÅLIG med att ha koll på olika pensionsbolag osv,vet inte alls vad man ska och inte ska ha/göra,men det känns endå "bra" att ha lite extrapengar att ta av när man blir pensionär.

Men endå så ligger det i bakhuvudet och gror att tänk så blir jag inte så gammal,ska man ha kanske 100-200.000:- i sparande som man aldrig fick använda? Många ifrågasätter mig om det,att varför spara massa pengar som du endå inte kan få ut om du verkligen skulle behöva dom..

Har även ett privat sparande där jag kan plocka ut pengar när jag vill. .Och om 40 år,vad är då 288.000 Kanske en piss i havet bara...

Jag är 25 år gammal.

• Svar på tråden Pensionssparar ni?
  • Josefiine

Nää, har inte börjat pensionspara än. är 22

• gbgumman

Ja 1000 kr i månaden, men inte i fonder. Vi spar tryggare. Många gånger med lägre ränta än de fonder som går bäst men vi orkar inte ta oss i fonddjungeln. Vi ha dock haft lite tur och hittat ett bankkonto med låst ränta på 5% dit stoppa vi 100 000, känns bra. Dock försvann den möjligheten när det blev oroligt i Grekland m.f. Länder.

• Bel

Nej det gör jag inte, jag amorterar på huslånet istället. Och dessutom så har jag väldigt bra pension genom företaget jag jobbar på.

• knäppisen

Det är klart att det spelar stor roll för din pension om du pensionssparar. Du får ju ränta på pengarna o du får dra av premien i deklarationen. Om du ex räknar med 5 % snittavkastning så ger det dig dryga 5000 kr/mån i 10 års tid. 

• Lavish

Nej det gör jag inte. Jag är 26 år gammal, student och småbarnsmamma. Jag tror helt enkelt att jag har mer glädje för de hundralapparna jag hade kunnat spara genom att använda dem nu än vad jag skulle ha av dem om jag sparade dem till pensionen. Jag kommer att spara när jag passerat 30, förhoppningsvis ökat min inkomst och är färdig med föräldraledigheter.

Jag är bra på att spara och har ett ordentligt sparkapital sett till min ekonomiska situation, men i min ålder sparar jag hellre pengarna i sparformer som är möjliga att ta ut pengar ifrån tidigare än vid pension. Och det tycker jag nog vore vettigt för andra att tänka på också. Hur kul är det att se fram emot en vettig pension om man hamnar hos KF vid 31 och får leva resten av tiden fram till pension på existensminimum när man hade kunnat betala bort skulden med det man har satt undan i pensionssparande?

Dessutom, vid 26, tycker jag nog att det är vettigt att ta med i beräkningen att inte alla lever till pensionering...

• JagominÄlskling

Sparar 500 kr/mån när jag arbetar. 300 kr/mån nu när jag är mammaledig.

Jag tror att en kombination av sparande  som buffert och pensionsspar är det bästa. Vi betalar av på huslånet en hel del. Vi anser att det är det bästa pensionssparandet.

Vet inte om du har familj? Annars kan du ju ha en förmånstagare på ditt pensionsspar. Om du då avlider innan pengarna betalats ut så har du ju ändå inte sparat förgäves.    

• lia27
    Bel skrev 2011-12-08 21:30:21 följande:
    Nej det gör jag inte, jag amorterar på huslånet istället. Och dessutom så har jag väldigt bra pension genom företaget jag jobbar på.
    Jo men det finns en tak på den pensionen så de e alltid bra att lägga undan lite själv:)
    Säg att man tjänar 30 000 idag före skatt då får man i pension cirka 15000 föreskatt... dvs ca 10000 efter...fattigt va?
  • Lavish
    JagominÄlskling skrev 2011-12-08 21:54:52 följande:
    Sparar 500 kr/mån när jag arbetar. 300 kr/mån nu när jag är mammaledig.

Jag tror att en kombination av sparande  som buffert och pensionsspar är det bästa. Vi betalar av på huslånet en hel del. Vi anser att det är det bästa pensionssparandet.

Vet inte om du har familj? Annars kan du ju ha en förmånstagare på ditt pensionsspar. Om du då avlider innan pengarna betalats ut så har du ju ändå inte sparat förgäves.    
    Jo det är sant men det är ju samma personer som mitt vanliga sparande tillfaller så det blir ju ingen skillnad för dem om det var pensionsspar eller annat spar.
Svar på tråden Pensionssparar ni?