• fibbe

Pensionssparar ni?

Jag pensionsparar! Sätter in 600:- varje månad hos Folksam. Jag är verkligen JÄTTEDÅLIG med att ha koll på olika pensionsbolag osv,vet inte alls vad man ska och inte ska ha/göra,men det känns endå "bra" att ha lite extrapengar att ta av när man blir pensionär.

Men endå så ligger det i bakhuvudet och gror att tänk så blir jag inte så gammal,ska man ha kanske 100-200.000:- i sparande som man aldrig fick använda? Många ifrågasätter mig om det,att varför spara massa pengar som du endå inte kan få ut om du verkligen skulle behöva dom..

Har även ett privat sparande där jag kan plocka ut pengar när jag vill. .Och om 40 år,vad är då 288.000 Kanske en piss i havet bara...

Jag är 25 år gammal.

• Svar på tråden Pensionssparar ni?
  • Lavish
    Tonx skrev 2011-12-08 22:21:08 följande:
    Beror väl på hur man ser på ekonomi antar jag. 
    Pensionssparandet utgör ca en femtedel av mitt månadssparande så skulle det knipa så har jag ju pengar ändå OCH pension.
    Ja så länge man får så mycket över är det ju inget problem egentligen. Jag tycker bara att det är osmart att binda upp en stor del av sina tillgångar ända till pension om man är ung. Jag skulle aldrig råda en 22 åring att pensionsspara. Däremot kan man ju spara med planen att pengarna ska få finnas kvar.
  • Luzita
    Momat skrev 2011-12-08 22:21:13 följande:
    Ja, 500kr/månad. Är 28 år, gift o har två barn. Har tänkt börja betala med varje månad sen när barnen är större/jag börjar jobba igen. Vi har också annat sparande, men pensionssparandet är min egen grej, pengarna kommer gå till mej när jag blir pensionär. Min man är höginkomsstagare medan jag är sjukledig och har varit hemma med barnen mycket och jobbat deltid. Vill inte tvingas leva på honom som pensionär heller, det räcker att jag gjort det nu när barnen varit små.

Sen har jag ju ingen garanti heller att jag har maken kvar när jag når pensionsåldern (dödsfall/skilsmässa), så jag tycker det känns tryggare att ha det såhär.

Maken pensionssparar inte.

i ditt fall är det ju extra viktigt att pensionsspara :)
    Leonel 090722
  • Luzita
    Lavish skrev 2011-12-08 22:11:52 följande:
    Fast vad hindrar att jag använder pengar som jag sparat i andra sparformer för att dryga ut pensionen när den dagen kommer?

200 kr i månaden 26-30 blir inte ens nålpengar. Jag sparar mycket hellre 1200 kr i månaden om 5 år än 200 kr i månaden idag, och jag tror faktiskt det gäller många unga vuxna.

för att du inte vet om du har dessa pengar då..

När du är 55-65 år så är du inte så gammal att du inte har nåt att leva för precis... det är ju då du har tid att göra saker som du inte haft tid med då du jobbat häcken av dig...    
    Leonel 090722
  • Majsan70

Jag pensionssparar 200 kronor per månaden sen 21 år tillbaka.(jag var 20 när jag började) När barnen flyttar hemifrån om några år skall jag öka upp sparandet men på annat sätt.

• Luzita
    Lavish skrev 2011-12-08 22:24:21 följande:
    Ja så länge man får så mycket över är det ju inget problem egentligen. Jag tycker bara att det är osmart att binda upp en stor del av sina tillgångar ända till pension om man är ung. Jag skulle aldrig råda en 22 åring att pensionsspara. Däremot kan man ju spara med planen att pengarna ska få finnas kvar.

jag skulle inte råda en 22-årig student att pensionsspara, men absolut en 22-åring med ett  fast jobb. Då har man oftast mer pengar över också, innan man får barn tex....
    Leonel 090722
  • Lavish
    Luzita skrev 2011-12-08 22:28:15 följande:
    för att du inte vet om du har dessa pengar då..

När du är 55-65 år så är du inte så gammal att du inte har nåt att leva för precis... det är ju då du har tid att göra saker som du inte haft tid med då du jobbat häcken av dig...    
    Jag har extremt hög självdisciplin vad gäller pengar. Om pengarna inte finns kvar är det för att jag verkligen, VERKLIGEN behövt använda dem till något. Och det är ju just därför jag inte vill binda upp dem i pensionssparande innan jag fyllt 30. Ifall jag verkligen, VERKLIGEN behöver dem tidigare.
  • fibbe

Sparar privat också,i fall min bil skulle rasa,eller nån av mina djur blir sjuka osv,plus husbuffert för renovering/reparation på hus,plus att vi amorterar på vårat huslån. Kommer förhoppningsvis kunna leva ett drägligt liv som pensionär iallafall! Glad

• Tonx
    Lavish skrev 2011-12-08 22:24:21 följande:
    Ja, jag förstår din tanke och jag tycker helt klart det är bättre att spara på ett "vanligt" sparkonto än att inte spara alls, de flesta unga gör ju inte ens det.
  • Lavish
    Tonx skrev 2011-12-09 10:10:56 följande:
    Ja, jag förstår din tanke och jag tycker helt klart det är bättre att spara på ett "vanligt" sparkonto än att inte spara alls, de flesta unga gör ju inte ens det.
    Om tanken är att det är ett pensionsspar kan man ju t.ex sätta pengarna i sparformer som är bundna ett år eller så, så får man ändå en ganska schysst avkastning men måste inte vänta 45 år på att få loss pengarna om det händer något allvarligt i livet...
  • korfu08

JAg pensionsparar, mest för jag vill inte jobba tills jag blir 67 år som vi kanske måste göra, vill ha lite mer i pension än det tjänstepension och inkomstpension ger.

Svar på tråden Pensionssparar ni?