• fibbe

Pensionssparar ni?

Jag pensionsparar! Sätter in 600:- varje månad hos Folksam. Jag är verkligen JÄTTEDÅLIG med att ha koll på olika pensionsbolag osv,vet inte alls vad man ska och inte ska ha/göra,men det känns endå "bra" att ha lite extrapengar att ta av när man blir pensionär.

Men endå så ligger det i bakhuvudet och gror att tänk så blir jag inte så gammal,ska man ha kanske 100-200.000:- i sparande som man aldrig fick använda? Många ifrågasätter mig om det,att varför spara massa pengar som du endå inte kan få ut om du verkligen skulle behöva dom..

Har även ett privat sparande där jag kan plocka ut pengar när jag vill. .Och om 40 år,vad är då 288.000 Kanske en piss i havet bara...

Jag är 25 år gammal.

• Svar på tråden Pensionssparar ni?
  • Tonx

Jag lägger en 1000-lapp i månaden på pension.
    Men det är inte mitt enda sparande.

Är 26 år med två barn, ser inte varför jag INTE skulle pensionsspara.
    Och skulle jag nu dö innan jag kan ta ut pengarna så går de till mina barn. 

• Luzita

tycker absolut att man ska pensionsspara. Men absolut INTE som det enda sparandet man har. Dvs, kan du inte spara till en "vanlig" buffert, så ska du inte börja pensionsspara förrän din ekonomi är lite bättre. Tex, en student bör inte pensionsspara.

Men sanningen är att du kan få flera tusen mindre i pension om du inte pensionssparar privat.

Utan privat pensionsspar beräknas man få ut ca 60% av sin slutlön. Och det är ganska stor skillnad om man är van vid att leva med mycket mer.     

Dessutom, ju tidigare du börjar spara, desto mindre behöver du spara varje månad.   Är du 22 år kan du ju starta med 200 kr i månaden och sedan höja det när du blir lite äldre och förhoppningsvis tjänar mer.

Argumentet om att "du kanske inte lever imorgon" tycker jag låter ganska dumt, för med största sannolighet lever du faktiskt till 55 år iaf (tidigaste åldern för att börja få utbetalning). Att vi svenskar lever längre och längre gör också att vi som är födda på 80-talet och senare beräknas få ännu lägre pension än vad dagens pensionärer får... 

Förutom att ditt pensionssparande är avdragsgilt på upp till 12.000 per år så blir pengarna spärrade så att du inte "råka slösa" dem i förtid. Och skulle du avlida innan 55 år så går ju pengarna till din familj.. är det verkligen såååå hemskt att de får ta del av pengarna och inte du själv???    

Jag kan faktiskt inte hitta någon bra anledning till att inte pensionsspara måste jag säga... Så sluta inte TS.

Leonel 090722
  • Lavish
    Luzita skrev 2011-12-08 22:08:07 följande:
    tycker absolut att man ska pensionsspara. Men absolut INTE som det enda sparandet man har. Dvs, kan du inte spara till en "vanlig" buffert, så ska du inte börja pensionsspara förrän din ekonomi är lite bättre. Tex, en student bör inte pensionsspara.

Men sanningen är att du kan få flera tusen mindre i pension om du inte pensionssparar privat.

Utan privat pensionsspar beräknas man få ut ca 60% av sin slutlön. Och det är ganska stor skillnad om man är van vid att leva med mycket mer.     

Dessutom, ju tidigare du börjar spara, desto mindre behöver du spara varje månad.   Är du 22 år kan du ju starta med 200 kr i månaden och sedan höja det när du blir lite äldre och förhoppningsvis tjänar mer.

Argumentet om att "du kanske inte lever imorgon" tycker jag låter ganska dumt, för med största sannolighet lever du faktiskt till 55 år iaf (tidigaste åldern för att börja få utbetalning). Att vi svenskar lever längre och längre gör också att vi som är födda på 80-talet och senare beräknas få ännu lägre pension än vad dagens pensionärer får... 

Förutom att ditt pensionssparande är avdragsgilt på upp till 12.000 per år så blir pengarna spärrade så att du inte "råka slösa" dem i förtid. Och skulle du avlida innan 55 år så går ju pengarna till din familj.. är det verkligen såååå hemskt att de får ta del av pengarna och inte du själv???    

Jag kan faktiskt inte hitta någon bra anledning till att inte pensionsspara måste jag säga... Så sluta inte TS.
    Fast vad hindrar att jag använder pengar som jag sparat i andra sparformer för att dryga ut pensionen när den dagen kommer?

200 kr i månaden 26-30 blir inte ens nålpengar. Jag sparar mycket hellre 1200 kr i månaden om 5 år än 200 kr i månaden idag, och jag tror faktiskt det gäller många unga vuxna.
  • Tonx
    Lavish skrev 2011-12-08 22:11:52 följande:
    Fast vad hindrar att jag använder pengar som jag sparat i andra sparformer för att dryga ut pensionen när den dagen kommer?

200 kr i månaden 26-30 blir inte ens nålpengar. Jag sparar mycket hellre 1200 kr i månaden om 5 år än 200 kr i månaden idag, och jag tror faktiskt det gäller många unga vuxna.
    Fast du vet ju inte om du kommer kunna spara 1200 kr i månaden om 5 år?

Jag tycker det är bättre att spara det jag kan nu och i framtiden istället för att tänka att jag ska spara längre fram istället.  
  • Lavish
    Tonx skrev 2011-12-08 22:17:17 följande:

Jag tycker det är bättre att spara det jag kan nu och i framtiden istället för att tänka att jag ska spara längre fram istället.  
    Jag tycker tvärtom. Om jag sitter så djupt i skiten att jag inte kan spara om fem år, så har jag bättre användning av mina surt förvärvade slantar då än som pensionär. Varför är det bättre att vara fattig alla andra perioder i livet än just som pensionär? (När man ändå börjar få svårare att njuta av livets goda)
  • For all I care

Sparar inte men tänkte börja med det när jag blir 30, dvs om 2 år. Då är det dags att "bli" vuxen.

• Lavish

Att jag hellre sparar 1200 om fem år beror ju förstås på att jag hoppas på att minst ha fyrdubblat min inkomst jämfört med idag tills dess... Nu är jag student på halvt CSN och får alltså in totalt ca 5500 i månaden när jag jobbar extra...

• Tonx
    Lavish skrev 2011-12-08 22:18:41 följande:
    Jag tycker tvärtom. Om jag sitter så djupt i skiten att jag inte kan spara om fem år, så har jag bättre användning av mina surt förvärvade slantar då än som pensionär. Varför är det bättre att vara fattig alla andra perioder i livet än just som pensionär? (När man ändå börjar få svårare att njuta av livets goda)
    Beror väl på hur man ser på ekonomi antar jag. 
    Pensionssparandet utgör ca en femtedel av mitt månadssparande så skulle det knipa så har jag ju pengar ändå OCH pension.
  • Momat

Ja, 500kr/månad. Är 28 år, gift o har två barn. Har tänkt börja betala med varje månad sen när barnen är större/jag börjar jobba igen. Vi har också annat sparande, men pensionssparandet är min egen grej, pengarna kommer gå till mej när jag blir pensionär. Min man är höginkomsstagare medan jag är sjukledig och har varit hemma med barnen mycket och jobbat deltid. Vill inte tvingas leva på honom som pensionär heller, det räcker att jag gjort det nu när barnen varit små.

Sen har jag ju ingen garanti heller att jag har maken kvar när jag når pensionsåldern (dödsfall/skilsmässa), så jag tycker det känns tryggare att ha det såhär.

Maken pensionssparar inte.

• Luzita
    Tonx skrev 2011-12-08 22:17:17 följande:

precis, jag håller med. Och jag menar inte att man ska spara 200 kr i 10 år såklart. Men det är en start.
    Leonel 090722
Svar på tråden Pensionssparar ni?