Luzita skrev 2011-12-08 22:08:07 följande:
tycker absolut att man ska pensionsspara. Men absolut INTE som det enda sparandet man har. Dvs, kan du inte spara till en "vanlig" buffert, så ska du inte börja pensionsspara förrän din ekonomi är lite bättre. Tex, en student bör inte pensionsspara.
Men sanningen är att du kan få flera tusen mindre i pension om du inte pensionssparar privat.
Utan privat pensionsspar beräknas man få ut ca 60% av sin slutlön. Och det är ganska stor skillnad om man är van vid att leva med mycket mer.
Dessutom, ju tidigare du börjar spara, desto mindre behöver du spara varje månad. Är du 22 år kan du ju starta med 200 kr i månaden och sedan höja det när du blir lite äldre och förhoppningsvis tjänar mer.
Argumentet om att "du kanske inte lever imorgon" tycker jag låter ganska dumt, för med största sannolighet lever du faktiskt till 55 år iaf (tidigaste åldern för att börja få utbetalning). Att vi svenskar lever längre och längre gör också att vi som är födda på 80-talet och senare beräknas få ännu lägre pension än vad dagens pensionärer får...
Förutom att ditt pensionssparande är avdragsgilt på upp till 12.000 per år så blir pengarna spärrade så att du inte "råka slösa" dem i förtid. Och skulle du avlida innan 55 år så går ju pengarna till din familj.. är det verkligen såååå hemskt att de får ta del av pengarna och inte du själv???
Jag kan faktiskt inte hitta någon bra anledning till att inte pensionsspara måste jag säga... Så sluta inte TS.
Fast vad hindrar att jag använder pengar som jag sparat i andra sparformer för att dryga ut pensionen när den dagen kommer?
200 kr i månaden 26-30 blir inte ens nålpengar. Jag sparar mycket hellre 1200 kr i månaden om 5 år än 200 kr i månaden idag, och jag tror faktiskt det gäller många unga vuxna.