• Pssst

"Jag älskar dig"

I vår familj säger  dessa ord rätt ofta. Jag oftare än min man, mycket för att mina föräldrar sa det mycket till mig. Vår 3,5-åriga dotter har sagt det en gång till mig, och det var i somras. Jag tror inte att hon riktigt förstår innebörden av dem än och vi har aldrig "tvingat" eller "lärt" henne att säga det. Då i somras visade jag henne att jag blev jätteglad när hon sa det och berättade det för henne också så hon visste det.

Hur tänker ni?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden "Jag älskar dig"
  • Vissla

Jag säger "jag älskar dig" till barnen hela tiden. Får även höra det tillbaka flera ggr om dagen.
    Skulle aldrig falla mig in att be dom säga det eller att fråga om dom älskar mig..
    Lillan på 17 månader har börjat nu också," mamaaaaa jaätsade", jätte sött att hon försöker gärma sina äldre syskon men hon har naturligtvis ingen aning om vad orden hon försöker säga betyder, men säger ändå att jag älskar henne också och då blir hon jätte glad.

• Alisa

Vi gör också så, vi säger ofta till varandra att vi älskar varandra och det gör även dottern, som nyss fyllde tre.
    Det sötaste är när storebror (11) kramar lillasyster och säger "Jag älskar dig" och hon svarar "äcka dig osså" förljt av en bamsekram 
    Jag tror inte att man behöver lära barnen att ge ömhetsbetygelser, efter de ska ju komma från hjärtat. Där är förebilder snarare än att praktiskt lära dem som är bäst 

• vittra

Jag har typ fått höra det av mina föräldrar en enda gång i hela mitt liv vad jag kan minnas (och det var av pappa då han var full) jag säger det dagligen hemma och är noga med att mina barn både ska få höra och förstå att jag älskar dem. Vi försöker båda säga det ofta till barnen, men sambon har ungefär samma problem... han har aldrig fått höra eller känna sig älskad som liten, blev tom övergiven av sin mamma vid 1 års ålder så... Alltså hon bara stack. Vi har svårt att säga det till varandra, men jobbar hårt på det! Jag tycker självklart det är viktigt, även om det naturligtvis inte bara sitter i ordet så är det den starkaste bekräftelsen man kan ge på att man älskar varandra!

Min dotter sa det första gången när hon var nyss fyllda 3 har jag för mig... den känslan är helt obeskrivlig Nu säger hon dagligen att hon älskar både mig, pappan och hennes lillasyster. Hon är 4 år nu

• vittra
    Alisa skrev 2011-12-08 15:46:40 följande:
    Det sötaste är när storebror (11) kramar lillasyster och säger "Jag älskar dig" och hon svarar "äcka dig osså" förljt av en bamsekram 
    Gud vad underbart
  • vittra

Jag håller såklart med om att man inte ska "träna" eller "tvinga" fram något sådant, det ska ju självklart komma fram hjärtat!

• eco

Jag tänker att det inte ligger i ordet så mycket som i hur man säger det. Jag säger ofta att jag älskar mina barn, jag tror inte att de kan få höra det för mycket, men jag säger det inte bara som "tomma ord" som "ska sägas", utan jag säger det när jag fylls av översvallande kärlek till dem. Det händer flera ggr dagligen Jag vill att de ska se i mina ögon och i mit kroppsspråk att jag verkligen tycker om dem när jag säger det. Min yngsta är 11 månader och även om hon så klart inte förstår innebörden i orden, så förstår hon vad jag säger ändå på något vis, eftersom jag lyfter upp henne och ger henne en go varm kram och ser henne i ögonen med värme och lycka när jag säger att jag älskar henne. Hon skiner som en sol och kramar tillbaka. Självklart säger jag att jag älskar dem även i ögonblick som inte är glädjefyllda, men orden ska alltid sägas med värme, inte av slentrian, tycker jag Självklart ska man inte tala om för barnen att de ska ge ömhetsbetygelser av det slaget, det får de göra när de är redo själva.

• Muslimska mamman

Tycker det är tre underbara ord... Går inte att missbruka när man känner så stor kärlek till sina barn.

Muslim är bara förnamnet!
  • CeciliaMaria82

Ofta får min dotter på 3 månader höra det, så gott som varje dag, jag tom grät när jag sa det förstagången till henne! Till sambon/ hennes pappa blir det väl någon gång i månaden eller så där!

• Krake

Hellre inte säga det alls, än att haspla ur sig det på rutin som många gör. "harduköptmjölkokejdågörjagdetdåhörssenjagälskardig" Fett irritationsmoment.

Moster, inte monster.
  • sextiotalist

Ord jag använder sparsamt, jag visar att jag älskar vår tonåring på fler sätt. Jag har lite svårt för det där "amerikanska" sättet att stup i kvarten säga att man älskar sina nära och kära.
    Hade min sambo sagt detta flera gånger om dagen, då hade jag inte lagt något värde i orden till slut. Han säger det nog varje dag, men inte mer än max ett par gånger.

Svar på tråden "Jag älskar dig"