• Sofistikerad

    Utredning på Sophiahemmet?

    Hej alla! Idag fick jag äntligen en tid för utredning på Sophiahemmet.

    Är både förväntansfull och lite nervös på samma gång. Skulle vara kul om fler sitter i samma sits som man kan bolla tankar med. Eller finns det några som oxå ska/har gjort utredning på Sophiahemmet?  

  • Svar på tråden Utredning på Sophiahemmet?
  • Sale

    Jag har gjort det men jag är osäker på om vi pratar om samma sak. Misstänker att din riktar sig mot något i stil med att skaffa barn (?), det står inget om det iditt inlägg.

    Jag har varit där för en utredning i samband med att jag behövde psykolghjälp. Även om jag var rätt säker på att det var just en psykolog jag behövde så skulle det göras en utredning i alla fall.

  • Hjärtefröjd
    Sofistikerad skrev 2011-12-08 18:21:28 följande:
    Jaha, nej jag menade en fertilitetsutredning
    Vi har gjort fertilitetsutredning vid Andrologmottagningn på Sophiahmmet, inga körer och hela utredningen gick jättsnabbt!
  • Sofistikerad

    Hehe ja du skrev det i en annan tråd till mig. Jag kollade på andrologen, men det stod att dom mest inriktade sig till de par där det var mannen det var fel på. Och det vet vi ju inte, så vi tog den vanliga fertilitetsmottagningen

  • Hjärtefröjd
    Sofistikerad skrev 2011-12-09 09:58:46 följande:
    Hehe ja du skrev det i en annan tråd till mig. Jag kollade på andrologen, men det stod att dom mest inriktade sig till de par där det var mannen det var fel på. Och det vet vi ju inte, så vi tog den vanliga fertilitetsmottagningen
    De gör en fullständig utredning på både kvinnan och mannen, men har mannen problem så har de extra kompetens inom det området.

    Vi valde bort fertilitetsmottagningen eftersom det alltid är några månaders kö dit och mycket dyrare inseminationer (om man väljer det som ett första behandlingsalternativ), men de är säkert jättebra de med.
  • Sofistikerad

    Nu vet vi ju inte vad det är för fel och om det ens är något fel, så vi har ju ingen aning om det behövs inseminationer. Vet inte alls vad jag förväntar mig eller vad som kommer hända eller visas..

  • CookieKaka
    Sofistikerad skrev 2011-12-08 15:52:30 följande:
    Hej alla! Idag fick jag äntligen en tid för utredning på Sophiahemmet.

    Är både förväntansfull och lite nervös på samma gång. Skulle vara kul om fler sitter i samma sits som man kan bolla tankar med. Eller finns det några som oxå ska/har gjort utredning på Sophiahemmet?  
    Jag har en remiss som ligger och väntar på Sophia så jag hoppas att köerna dit inte är allt för långa. Har Pcos och genomgått utredning för flera år sedan men nu ska den göras om och jag hoppas att det hjälper den här gången.

    Hur länge fick du vänta innan du fick tid? Kom du via remiss eller direkt till dem?

     
  • Dista

    Hej,
    Har också en remiss som ska finnas nånstans på sofia hemmet. Ringde idag (remissen skicades för 2 v sedan) och kunde inte få annat svar än att "den troligen ligger hos en läkare för bedömning" av sköterskan som svarade. Vill bara få ett datum så att man har något att förhålla sig till.

    Är andrologmottagningen en 3e del som gör utredningar? Ringde både gyn och fertilitetsmottagningen då jag var osäker på vart remissen var skickad men på gyn kunde de inte boka några tider då dom inte hade någon ny tidbok än (?!) och fertilitetsmottagningen kunde inte ge något besked innan remissen var bedömd.. suck..

    Om man vill ringa andrologmottagningen istället, är det privat och gör de missfallsutredningar?

    Vill bara få ett svar snart..

  • CookieKaka
    Dista skrev 2012-01-09 19:56:46 följande:
    Hej,
    Har också en remiss som ska finnas nånstans på sofia hemmet. Ringde idag (remissen skicades för 2 v sedan) och kunde inte få annat svar än att "den troligen ligger hos en läkare för bedömning" av sköterskan som svarade. Vill bara få ett datum så att man har något att förhålla sig till.
    Jag fick samma svar alla gånger jag ringde men sedan damp det ned ett brev i lådan och vi har en tid den 27e feb :) 

    Hur har det gått för er? 
  • lillamillan
    Man behöver inte remiss för fertilitetsutredning på sophia hemmet, inte heller på andrologen på sp. Jag har gjort ivf-behandling på sophia hemmet och kan väl rekomendera dem, mycket duktiga där. Andrologen har jag varit på och tagit massa prover, de är bra för man får i stort sett ta de prover man vill, MEN de är mycket dåliga på att lämna ut resultaten där. Vi tog prover i december som vi inte fått besked på ännu, och jag  vet att proverna varit klara sedan december då jag fått dem skickade från labbet på KS till en annan läkare, men det vet inte de på andrologen om. Ni som inte fått något svar för er utredning, ring och boka en tid själva, det går på högkostnadskortet vilket som. Både andrologen på sp och fertilitetsutredningen går på högkostnadskortet.
  • CookieKaka

    Nej det stämmer att man inte behöver remiss dit men det går BETYDLIGT snabbare att få tid om man ha remiss.
    Det är iaf svaret jag fått när jag frågat dem, därav att jag skaffade en remiss. 

  • Hjärtefröjd
    CookieKaka skrev 2012-02-17 18:35:55 följande:
    Nej det stämmer att man inte behöver remiss dit men det går BETYDLIGT snabbare att få tid om man ha remiss.
    Det är iaf svaret jag fått när jag frågat dem, därav att jag skaffade en remiss. 
    Jag fick en tid direkt utan remiss, så jag tror inte alls de går snabbare med remiss.
  • Lindis1978

    Hej! jag hoppar också in här!

    Vi började utredning på Sophiahemmet i november 2011. Hade då försökt bli gravida i ett år ungefär men det har inte varit så bra förutsättningar då jag hade haft blödningar mer eller mindre hela det året. 

    På SH (Sophiahemmet) fick vi ta massa blodprover, spermaprov, VUL, hydrosonografi och HSG. Allt förutom HSG:n var bra. Vid HSG:n fick inte röntgenläkaren in katetern ordentligt och kontrasten rann först ut istället för att sprutas in. Vid tredje försöket att spruta in kontrast gjorde det så ont att jag nästan kräktes. Det blev ingen passage i den ena äggledaren och endast delvis i den andra. Oklart om det är mina äggledare det var fel på eller om undersökningen inte blev optimal. Tydligen kan man också få kramp i livmodern så att äggledarna blir blockerade.

    Jag fick förra månaden prova med Puregon + Ovitrelle (sprutor) och alla småblödningar jag haft försvann direkt och jag svarade jättebra på hormonerna. Slemhinnan växte och så även folliklarna. Dock blev vi inte gravida trots tvillingchans. 

    Denna månad tyckte inte doktorn vi skulle köra sprutor igen utan att kolla upp om äggledarna verkligen fungerar. Så nu väntar jag på att få tid för en laparoskopi innan jag får någon ytterligare behandling. Efter den får vi se vad som händer, beroende på resultatet.

    Oj, blev visst en lång berättelse. Hur går det för dig Sofistikerad?? Har ni varit på SH ännu?

  • Sofistikerad
    Lindis1978 skrev 2012-02-21 19:51:10 följande:
    Hej! jag hoppar också in här!

    Vi började utredning på Sophiahemmet i november 2011. Hade då försökt bli gravida i ett år ungefär men det har inte varit så bra förutsättningar då jag hade haft blödningar mer eller mindre hela det året. 

    På SH (Sophiahemmet) fick vi ta massa blodprover, spermaprov, VUL, hydrosonografi och HSG. Allt förutom HSG:n var bra. Vid HSG:n fick inte röntgenläkaren in katetern ordentligt och kontrasten rann först ut istället för att sprutas in. Vid tredje försöket att spruta in kontrast gjorde det så ont att jag nästan kräktes. Det blev ingen passage i den ena äggledaren och endast delvis i den andra. Oklart om det är mina äggledare det var fel på eller om undersökningen inte blev optimal. Tydligen kan man också få kramp i livmodern så att äggledarna blir blockerade.

    Jag fick förra månaden prova med Puregon + Ovitrelle (sprutor) och alla småblödningar jag haft försvann direkt och jag svarade jättebra på hormonerna. Slemhinnan växte och så även folliklarna. Dock blev vi inte gravida trots tvillingchans. 

    Denna månad tyckte inte doktorn vi skulle köra sprutor igen utan att kolla upp om äggledarna verkligen fungerar. Så nu väntar jag på att få tid för en laparoskopi innan jag får någon ytterligare behandling. Efter den får vi se vad som händer, beroende på resultatet.

    Oj, blev visst en lång berättelse. Hur går det för dig Sofistikerad?? Har ni varit på SH ännu?
    Oooj ursäkta för SENT svar! 

    Jag plussade faktiskt några dagar innan vi skulle på första försöket så jag fick ringa och avboka :)
Svar på tråden Utredning på Sophiahemmet?